Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku vzdělávání Romských žáků na české škole. V první část je problematika rozebraná z teoretického hlediska. Tato část se soustředí například na styl života Romů, jejich jazyk a v neposlední řadě i na specifika jejich vzdělávání. V praktické části představuji svůj výzkum, založený na rozhovoru s několika Romy. Rozhovor je soustředěn na několik ústředních témat, jako je vztah Romů ke škole, k učitelům, ke spolužákům, jejich zájmy a volný čas a jejich rodinné poměry. Z výzkumu vychází několik poznatků, popisujících nejzávažnější překážky, se kterými se tito čtyři Romové setkávají běžně ve škole.
Annotation in English
This dissertation thesis is focused on the issue of Romany education in Czech schools. In the first part of this thesis, I analyze the issue from theoretical point of view. This part is focused f.e. on Romany lifestyle, their language and last, but not least on individualities in their education. In the practical part, I present my own research, created based on interviews with several Gypsies. The interview concentrates on a few key issues like f.e. their opinion on school, their relationship with teachers and classmates, on their hobbies and leisure time or their family conditions. There are some findings based on the research. These findings describe the most serious problems, with which those four Gypsies usually run into in school.
Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku vzdělávání Romských žáků na české škole. V první část je problematika rozebraná z teoretického hlediska. Tato část se soustředí například na styl života Romů, jejich jazyk a v neposlední řadě i na specifika jejich vzdělávání. V praktické části představuji svůj výzkum, založený na rozhovoru s několika Romy. Rozhovor je soustředěn na několik ústředních témat, jako je vztah Romů ke škole, k učitelům, ke spolužákům, jejich zájmy a volný čas a jejich rodinné poměry. Z výzkumu vychází několik poznatků, popisujících nejzávažnější překážky, se kterými se tito čtyři Romové setkávají běžně ve škole.
Annotation in English
This dissertation thesis is focused on the issue of Romany education in Czech schools. In the first part of this thesis, I analyze the issue from theoretical point of view. This part is focused f.e. on Romany lifestyle, their language and last, but not least on individualities in their education. In the practical part, I present my own research, created based on interviews with several Gypsies. The interview concentrates on a few key issues like f.e. their opinion on school, their relationship with teachers and classmates, on their hobbies and leisure time or their family conditions. There are some findings based on the research. These findings describe the most serious problems, with which those four Gypsies usually run into in school.