Nosným tématem mé bakalářské práce je didaktická hra jakožto prostředek k všestrannému rozvoji dětí v předškolním věku. Mým cílem bylo analyzovat, zda existuje přímá úměra mezi použitím didaktických her a jejich kladným vlivem na rozvoj dítěte. Abych na tuto otázku získala odpověď, zvolila jsem kvantitativní metodu, dotazník. Dotazník byl rozeslán do všech mateřských škol na území okresu Plzeň jih. Došla jsem k závěru, že didaktická hra je jednou příčinou rozvoje dětí a měla by se používat současně s dalšími prostředky. Také jsem zjistila, že hra, jež rozvíjí oblast, která je pro děti obtížná, může být při správné motivaci a vhodném zařazení oblíbená stejně jako jiné hry. A rovněž hra, ve které vyniká schopnost dítěte, může být méně oblíbená než jiné hry. Proto je důležité hry obměňovat, sledovat dětské projevy a přistupovat k dětem individuálně. Také je vhodná důkladná příprava herní činnosti. Zároveň bychom měli dětem nabízet hry, které děti dokážou zvládnout, ale současně pro ně nejsou moc jednoduché.
Annotation in English
Topic of my bachelor work is a didactic game as means to universal development of preschool age children. My aim was to analyse whether there is exist direct proportion between usage of didactic games and their positive influence on development of the child. To answer that question I chose a quantitative method i.e. questionnaire. It was sent out to all kindergartens in the Pilsen-south district.
I came to the conclusion that didactic game is one of the causes of children´s development and it should be used at the same time with other means. I also found out that the game which is developing area that it is difficult for children but with correct motivation and appropriate inclusion might be as favourite as other games. And also the game in which child´s ability excel might be less favourite than the others. That is why is important to change games, watch children´s display and approach to them individually. Also careful game preparation activity is suitable. At the same time we should offer children games that they are able to manage but they are not that easy.
Keywords
didaktická hra, rozvoj dítěte, diagnostika
Keywords in English
didactic game, child development, diagnostics
Length of the covering note
42 s., přílohy - xvi
Language
CZ
Annotation
Nosným tématem mé bakalářské práce je didaktická hra jakožto prostředek k všestrannému rozvoji dětí v předškolním věku. Mým cílem bylo analyzovat, zda existuje přímá úměra mezi použitím didaktických her a jejich kladným vlivem na rozvoj dítěte. Abych na tuto otázku získala odpověď, zvolila jsem kvantitativní metodu, dotazník. Dotazník byl rozeslán do všech mateřských škol na území okresu Plzeň jih. Došla jsem k závěru, že didaktická hra je jednou příčinou rozvoje dětí a měla by se používat současně s dalšími prostředky. Také jsem zjistila, že hra, jež rozvíjí oblast, která je pro děti obtížná, může být při správné motivaci a vhodném zařazení oblíbená stejně jako jiné hry. A rovněž hra, ve které vyniká schopnost dítěte, může být méně oblíbená než jiné hry. Proto je důležité hry obměňovat, sledovat dětské projevy a přistupovat k dětem individuálně. Také je vhodná důkladná příprava herní činnosti. Zároveň bychom měli dětem nabízet hry, které děti dokážou zvládnout, ale současně pro ně nejsou moc jednoduché.
Annotation in English
Topic of my bachelor work is a didactic game as means to universal development of preschool age children. My aim was to analyse whether there is exist direct proportion between usage of didactic games and their positive influence on development of the child. To answer that question I chose a quantitative method i.e. questionnaire. It was sent out to all kindergartens in the Pilsen-south district.
I came to the conclusion that didactic game is one of the causes of children´s development and it should be used at the same time with other means. I also found out that the game which is developing area that it is difficult for children but with correct motivation and appropriate inclusion might be as favourite as other games. And also the game in which child´s ability excel might be less favourite than the others. That is why is important to change games, watch children´s display and approach to them individually. Also careful game preparation activity is suitable. At the same time we should offer children games that they are able to manage but they are not that easy.
Keywords
didaktická hra, rozvoj dítěte, diagnostika
Keywords in English
didactic game, child development, diagnostics
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.\\
DOYON, Louise. Hry pro všestranný rozvoj dítěte. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-754-X.\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.\\
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.\\
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.\\
VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ V PRAZE. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Tauris, 2006. ISBN 80-87000-00-5.\\
ZELINOVÁ, Milota. Hry pro rozvoj emocí a komunikace. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-197-6.\\
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.\\
DOYON, Louise. Hry pro všestranný rozvoj dítěte. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-754-X.\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.\\
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.\\
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.\\
VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ V PRAZE. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Tauris, 2006. ISBN 80-87000-00-5.\\
ZELINOVÁ, Milota. Hry pro rozvoj emocí a komunikace. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-197-6.\\