Bakalářská práce se zabývá vývojem dětské hry ve vybraných plzeňských mateřských školách. Práce se skládá ze tří kapitol, z nichž dvě jsou teoretické a jedna empirická. První kapitola vysvětluje definici a teorii hry, její znaky a dělení her. Zabývá se také vývojem hračky a rolí hračky ve hře. Ve druhé kapitole je popsán vývoj hry od narození do šestého roku věku a význam hry ve vývoji. Třetí kapitola zahrnuje empirickou část, která obsahuje výzkumné šetření kvalitativního charakteru. Výzkum byl realizován prostřednictvím pozorování spontánní dětské hry ve vybraných plzeňských mateřských školách a následným rozhovorem s učitelkami tříd, ve kterých pozorování probíhalo. V této kapitole jsou popsány utvořené závěry.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis deals with development of children's play in selected Pilsen region's nursery schools. The thesis is divided into three chapters, two of them are theoretical and one is empirical. The first chapter explains the definition and theory of play, it's characteristics and division of plays. The chapter also deals with development of toy and the role of toy in a play. The second chapter describes development of play since birth to sixth year of age and importance of a play in development. The third chapter includes the empirical part, which contains the research survey. The research was realised by observation of spontaneous children's play in selected nursery schools in Pilsen and by interview with teachers of the classes where was the observation realised. In this chapter there is the describtion of formed conlusions.
Klíčová slova
hra, hračka, vývoj hry, samostatná hra, paralelní hra, kooperativní hra
Klíčová slova v angličtině
play, toy, development of play, solitary play, parallel play, cooperative play
Rozsah průvodní práce
46 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vývojem dětské hry ve vybraných plzeňských mateřských školách. Práce se skládá ze tří kapitol, z nichž dvě jsou teoretické a jedna empirická. První kapitola vysvětluje definici a teorii hry, její znaky a dělení her. Zabývá se také vývojem hračky a rolí hračky ve hře. Ve druhé kapitole je popsán vývoj hry od narození do šestého roku věku a význam hry ve vývoji. Třetí kapitola zahrnuje empirickou část, která obsahuje výzkumné šetření kvalitativního charakteru. Výzkum byl realizován prostřednictvím pozorování spontánní dětské hry ve vybraných plzeňských mateřských školách a následným rozhovorem s učitelkami tříd, ve kterých pozorování probíhalo. V této kapitole jsou popsány utvořené závěry.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis deals with development of children's play in selected Pilsen region's nursery schools. The thesis is divided into three chapters, two of them are theoretical and one is empirical. The first chapter explains the definition and theory of play, it's characteristics and division of plays. The chapter also deals with development of toy and the role of toy in a play. The second chapter describes development of play since birth to sixth year of age and importance of a play in development. The third chapter includes the empirical part, which contains the research survey. The research was realised by observation of spontaneous children's play in selected nursery schools in Pilsen and by interview with teachers of the classes where was the observation realised. In this chapter there is the describtion of formed conlusions.
Klíčová slova
hra, hračka, vývoj hry, samostatná hra, paralelní hra, kooperativní hra
Klíčová slova v angličtině
play, toy, development of play, solitary play, parallel play, cooperative play
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Rádci pro rodiče a vychovatele. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-421-2.\\
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.\\
MIŠURCOVÁ, V., J. FIŠER a V. FIXL. Hra a hračka v životě dítěte. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.\\
SEVEROVÁ, Marie. Hry v raném dětství: studie o jejich vývoji a motivaci. Praha: Academia, 1982.\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.\\
MILLAR, Susanna. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978.\\
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Rádci pro rodiče a vychovatele. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-421-2.\\
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.\\
MIŠURCOVÁ, V., J. FIŠER a V. FIXL. Hra a hračka v životě dítěte. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.\\
SEVEROVÁ, Marie. Hry v raném dětství: studie o jejich vývoji a motivaci. Praha: Academia, 1982.\\
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.\\
MILLAR, Susanna. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978.\\