Bakalářská práce se zaměřuje na předškolní vzdělávání dětí s Downovým syndromem v běžné mateřské škole a ve speciální mateřské škole. Cílem je zjistit úhel pohledu zákonných zástupců na vzdělávání dětí z případové studie.
Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části jsou shrnuty informace týkající se mentálního postižení, Downova syndromu a rodiny. Zabývá se narozením dítěte s mentálním postižením a přístupem rodiny k němu, dále v pozdějším věku přístupem školy, vymezuje pojmy integrace versus inkluze a definuje podpůrná opatření.
V praktické části je popsáno výzkumné šetření prostřednictvím smíšené výzkumné strategie a odhaluje, co bylo motivací zákonných zástupců volit daný typ předškolního zařízení. Výzkumné šetření vede k nalezení odpovědí na otázky přijetí jedince s mentálním postižením ze strany rodiny, školy a širšího okolí.
Annotation in English
The Bachelor thesis aims at pre-school education of children with Down´s syndrome in a mainstream pre-school and a special a pre-school environment. The aim is to find out the legal representatives´ point of view on the education of children from the case study.
The Bachelor thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part sums up information on mental disability, Down´s syndrome and family. It pursues the birth of the child with mental disability and the attitude of the family towards the child; later in the latter years it deals with the approach of the school, defines the terms of integration vs. inclusion as well as support measures.
In the practical part, research survey is described by means of a mixed research strategy and reveals the motivation of the legal representatives to choose the given type of pre-school facility. The research survey results in finding answers to the questions of accepting an individual with mental disability by their family, school and wider surroundings.
Keywords
Downův syndrom, mentální postižení, předškolní vzdělávání, inkluze, integrace, rodina
Keywords in English
Down syndrome, intellectual disability, pre-school education, inclusion, integration, family
Length of the covering note
40 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zaměřuje na předškolní vzdělávání dětí s Downovým syndromem v běžné mateřské škole a ve speciální mateřské škole. Cílem je zjistit úhel pohledu zákonných zástupců na vzdělávání dětí z případové studie.
Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části jsou shrnuty informace týkající se mentálního postižení, Downova syndromu a rodiny. Zabývá se narozením dítěte s mentálním postižením a přístupem rodiny k němu, dále v pozdějším věku přístupem školy, vymezuje pojmy integrace versus inkluze a definuje podpůrná opatření.
V praktické části je popsáno výzkumné šetření prostřednictvím smíšené výzkumné strategie a odhaluje, co bylo motivací zákonných zástupců volit daný typ předškolního zařízení. Výzkumné šetření vede k nalezení odpovědí na otázky přijetí jedince s mentálním postižením ze strany rodiny, školy a širšího okolí.
Annotation in English
The Bachelor thesis aims at pre-school education of children with Down´s syndrome in a mainstream pre-school and a special a pre-school environment. The aim is to find out the legal representatives´ point of view on the education of children from the case study.
The Bachelor thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part sums up information on mental disability, Down´s syndrome and family. It pursues the birth of the child with mental disability and the attitude of the family towards the child; later in the latter years it deals with the approach of the school, defines the terms of integration vs. inclusion as well as support measures.
In the practical part, research survey is described by means of a mixed research strategy and reveals the motivation of the legal representatives to choose the given type of pre-school facility. The research survey results in finding answers to the questions of accepting an individual with mental disability by their family, school and wider surroundings.
Keywords
Downův syndrom, mentální postižení, předškolní vzdělávání, inkluze, integrace, rodina
Keywords in English
Down syndrome, intellectual disability, pre-school education, inclusion, integration, family
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Recommended resources
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.\\
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum. 2016.
ISBN 978-80-246-1565-3.\\
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada. 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. 2014.
ISBN 978-80-262-0644-6.\\
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál. 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.\\
VALENTA, Milan. a kol. Katalog podpůrných opatření. Dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2015. ISBN 978-80-244-4675-2.\\
Recommended resources
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.\\
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum. 2016.
ISBN 978-80-246-1565-3.\\
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada. 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. 2014.
ISBN 978-80-262-0644-6.\\
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál. 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.\\
VALENTA, Milan. a kol. Katalog podpůrných opatření. Dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2015. ISBN 978-80-244-4675-2.\\