- All mandatory fields for this Thesis are filled in.
Main topic
Pojetí metajazyka v kontextu jazykového konstruktivismu a realismu
Main topic in English
Concept of meta-language in the context of constructivism and realism
Title according to student
Vztah meta-jazyka k objektovému jazyku jako přenesení problematiky vztahu jazyka k nejazykové skutečnosti
English title as given by the student
The Relationship between the Meta-language and the Object Language through the Prism of the Relationship between the Language and the Non-Language Reality
Hlavním cílem této bakalářské práce je prostudovat problematiku sporu mezi jazykovým konstruktivismem a realismem a to za pomoci studia relevantní literatury a vytvořením vlastních modelů obou stanovisek.
Při práci s literaturo relevantní pro téma realismu a konstruktivismu jsem se soustředil na práce Russella, Wittgensteina, Carnapa či Quina. Srovnávací hledisko mi poskytla Marvanova práce na dané téma.
K formulaci vlastní hypotézy a ke konstrukci modelů realistických a konstruktivistických stanovisek jsem použil Tarského koncepce meta-jazyků a bytostné bohatosti jazyka. Při konstrukci modelů jsem pracoval s předpokladem, že nejazyková skutečnost je redukovatelná na určitý jazyk. Aplikací modelů na konstruktivistická, respektive realistická stanoviska jsem chtěl modelovat situaci, která by nastala v případě odstranění problému konverze nejazykové skutečnosti na určitý jazyk.
V zásadě se tedy jedná o představení sporu realismu a konstruktivismu na pozadí původního myšlenkového experimentu. Samotné modely považuji za první hrubý pokus jdoucí tímto směrem, který bude v budoucnu zapotřebí precizovat. Neboť výsledky modelací generují překvapivé důsledky, stojí další precizovaní modelů za úvahu.
Annotation in English
The main objective of this undergraduate thesis is the study of the conflict between constructivism and realism. This is achieved by means of relevant literature review, as well as the creation of my own models for each viewpoint.
In the literature review, I concentrated on the works of Russell, Carnap, Quine and others. For a comparative perspective, I turned to Marvan's writings on the topic.
For the formulation of the hypothesis itself, and for the construction of the models for the realist and constructivist viewpoints, respectively, I used Tarski's concepts of meta-language and essential richness. I based my models on the assumption that a nonlinguistic reality is reducible to a specific language. Through the application of the models to the constructivist and realist viewpoints, respectively, I intended to emulate the situation where the difficulty of converting a nonlinguistic reality to a specific language is obviated.
In principle, the thesis introduces the conflict between realism and constructivism against the background of an original thought experiment. The models themselves are meant to be a first tentative attempt in that general direction, one that may need a further refinement in the future. As the outcome of the modeling results in unexpected conclusions, this further refinement appears potentially warranted.
Keywords
realismus, konstruktivismus, meta-jazyky, Tarského teorie pravdy,
Keywords in English
realism, constructivism, meta-languages, Tarski's theory of truth,
Length of the covering note
28 s.
Language
CZ
Annotation
Hlavním cílem této bakalářské práce je prostudovat problematiku sporu mezi jazykovým konstruktivismem a realismem a to za pomoci studia relevantní literatury a vytvořením vlastních modelů obou stanovisek.
Při práci s literaturo relevantní pro téma realismu a konstruktivismu jsem se soustředil na práce Russella, Wittgensteina, Carnapa či Quina. Srovnávací hledisko mi poskytla Marvanova práce na dané téma.
K formulaci vlastní hypotézy a ke konstrukci modelů realistických a konstruktivistických stanovisek jsem použil Tarského koncepce meta-jazyků a bytostné bohatosti jazyka. Při konstrukci modelů jsem pracoval s předpokladem, že nejazyková skutečnost je redukovatelná na určitý jazyk. Aplikací modelů na konstruktivistická, respektive realistická stanoviska jsem chtěl modelovat situaci, která by nastala v případě odstranění problému konverze nejazykové skutečnosti na určitý jazyk.
V zásadě se tedy jedná o představení sporu realismu a konstruktivismu na pozadí původního myšlenkového experimentu. Samotné modely považuji za první hrubý pokus jdoucí tímto směrem, který bude v budoucnu zapotřebí precizovat. Neboť výsledky modelací generují překvapivé důsledky, stojí další precizovaní modelů za úvahu.
Annotation in English
The main objective of this undergraduate thesis is the study of the conflict between constructivism and realism. This is achieved by means of relevant literature review, as well as the creation of my own models for each viewpoint.
In the literature review, I concentrated on the works of Russell, Carnap, Quine and others. For a comparative perspective, I turned to Marvan's writings on the topic.
For the formulation of the hypothesis itself, and for the construction of the models for the realist and constructivist viewpoints, respectively, I used Tarski's concepts of meta-language and essential richness. I based my models on the assumption that a nonlinguistic reality is reducible to a specific language. Through the application of the models to the constructivist and realist viewpoints, respectively, I intended to emulate the situation where the difficulty of converting a nonlinguistic reality to a specific language is obviated.
In principle, the thesis introduces the conflict between realism and constructivism against the background of an original thought experiment. The models themselves are meant to be a first tentative attempt in that general direction, one that may need a further refinement in the future. As the outcome of the modeling results in unexpected conclusions, this further refinement appears potentially warranted.
Keywords
realismus, konstruktivismus, meta-jazyky, Tarského teorie pravdy,
Keywords in English
realism, constructivism, meta-languages, Tarski's theory of truth,
Research Plan
Zvolené téma se vztahuje k části státní závěrečné zkoušky: Problémy filozofie 20. a 21. století.
Cílem bakalářské práce je prozkoumat pojem metajazyka v kontextu diskusí o konstruktivismu a realismu v (post)analytické filosofii.
Nejprve budou shrnuta základní stanoviska k povaze vztahu jazyka a nejazykové skutečnosti, dále bude prozkoumán koncept metajazyka
a jeho vztah k jazyku a následně budou relace jazyk-skutečnost a metajazyk-jazyk porovnány.
Práce bude založena na studiu primární a sekundární literatury v českém i anglickém jazyce.
Při psaní práce budou použity metody překladu, analýzy, interpretace, syntézy a komparace.
Bakalářská práce bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a
o konání státních závěrečných zkoušek.
Při zpracování budou respektovány etické zásady přejímání myšlenek jiných autorů platné v akademickém prostředí.
Text práce bude pravidelně konzultována s vedoucím práce a kompletní podoba práce mu bude ke schválení předložena nejpozději
dva týdny před termínem odevzdání.
Research Plan
Zvolené téma se vztahuje k části státní závěrečné zkoušky: Problémy filozofie 20. a 21. století.
Cílem bakalářské práce je prozkoumat pojem metajazyka v kontextu diskusí o konstruktivismu a realismu v (post)analytické filosofii.
Nejprve budou shrnuta základní stanoviska k povaze vztahu jazyka a nejazykové skutečnosti, dále bude prozkoumán koncept metajazyka
a jeho vztah k jazyku a následně budou relace jazyk-skutečnost a metajazyk-jazyk porovnány.
Práce bude založena na studiu primární a sekundární literatury v českém i anglickém jazyce.
Při psaní práce budou použity metody překladu, analýzy, interpretace, syntézy a komparace.
Bakalářská práce bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a
o konání státních závěrečných zkoušek.
Při zpracování budou respektovány etické zásady přejímání myšlenek jiných autorů platné v akademickém prostředí.
Text práce bude pravidelně konzultována s vedoucím práce a kompletní podoba práce mu bude ke schválení předložena nejpozději
dva týdny před termínem odevzdání.
Recommended resources
KRIPKE, Saul. Naming and Necessity. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1972. 172 s. ISBN 0-674-59845-8.
KOLLMAN, Vojtěch. Logicismus a moderní logika. Organon F: Mezinárodný Časopis Pre Analyticků Filozofiu. 2004, 11 (3), 243-271. ISSN 1335-0668.
MARVAN, Tomáš. Realismus a relativismus. Praha: Academia, 2014. 146 s. ISBN 978-80-200-2377-3.
PEREGRIN, Jaroslav. Obrat k jazyku: druhé kolo. Praha: Filosofia, 1998. 193 s. ISBN: 80-7007-102-8.
QUINE, Willard Van Orman. Word and Object. US: MIT Press, 1960. 294 s.
RORTY, Richard. Philosophy and the Mirror of Nature. Woodstock: Princeton University Press, 1979. 401 s. ISBN: 0-691-02016-7.
RUSSELL, Bertrand. Mathematical logic as based on the theory of types. American Journal of Mathematics. 1908, 30, 222-262.
TARSKI, Alfred. Logic, semantics, metamathematics: papers from 1923 to 1938. Wortley: Clarendon Press, 1969. 506 s.
Recommended resources
KRIPKE, Saul. Naming and Necessity. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1972. 172 s. ISBN 0-674-59845-8.
KOLLMAN, Vojtěch. Logicismus a moderní logika. Organon F: Mezinárodný Časopis Pre Analyticků Filozofiu. 2004, 11 (3), 243-271. ISSN 1335-0668.
MARVAN, Tomáš. Realismus a relativismus. Praha: Academia, 2014. 146 s. ISBN 978-80-200-2377-3.
PEREGRIN, Jaroslav. Obrat k jazyku: druhé kolo. Praha: Filosofia, 1998. 193 s. ISBN: 80-7007-102-8.
QUINE, Willard Van Orman. Word and Object. US: MIT Press, 1960. 294 s.
RORTY, Richard. Philosophy and the Mirror of Nature. Woodstock: Princeton University Press, 1979. 401 s. ISBN: 0-691-02016-7.
RUSSELL, Bertrand. Mathematical logic as based on the theory of types. American Journal of Mathematics. 1908, 30, 222-262.
TARSKI, Alfred. Logic, semantics, metamathematics: papers from 1923 to 1938. Wortley: Clarendon Press, 1969. 506 s.