Práce se zabývá dvěma základními disciplínami, a sice dramatickou a hudební výchovou a jejich propojením během vyučování na druhém stupni základních škol. Cílem práce je poukázat na další možné metody a příznivý vliv využití dramatické výchovy během výuky na základní škole, a to nejen ve vztahu k dítěti, nýbrž i jako možnou efektivní podobu hudební výchovy pro učitele. Hudba a divadlo k sobě neodmyslitelně patří, proto symbióza obou předmětů, hudební a dramatické výchovy, tolik funguje. Bakalářská práce obecně seznamuje čtenáře s dramatickou výchovou, jejími metodami a technikami, následně pak formuluje její cíle. Podobně jako dramatická výchova, je nám přiblížena i výchova hudební, včetně všech jejích složek. Poslední kapitola se zabývá praktickým propojením těchto dvou uměleckých předmětů. Nabízí možné hry a cvičení, vhodné zejména pro druhý stupeň, popisuje již konkrétní aktivity. Téma otevírá novou cestu pro výuku hudební výchovy.
Annotation in English
The thesis deals with two basic disciplines, namely drama and music education and their interconnection during teaching at the second level of elementary schools. The aim of the work is to point out other possible methods and the beneficial influence of the use of drama education during primary school education, not only in relation to the child, but also as a possible effective form of music education for teachers. Music and theater inherently belong to each other, so the symbiosis of both subjects, musical and dramatic education, works so much. The bachelor thesis generally introduces readers to dramatic education, it´s methods and techniques, and then formulates it´s goals. Like dramatic education, we are also brought closer to musical education, including all of its components. The last chapter deals with the practical interconnection of these two art objects. It offers possible games and exercises, especially suitable for the second stage, describing specific activities. The theme opens a new way for teaching music.
Keywords
dramatická výchova, hudební výchova, drama, hudba, druhý stupeň, výuka, základní škola, mezipředmětové vztahy, Rámcový vzdělávací program, pedagogika, didaktika, metodika, psychologie, vzdělávací cíle
Keywords in English
drama education, music education, drama, music, teaching, primary school, cross-curricular relations, education program, pedagogy, didactics, methodology, psychology, educational objectives
Length of the covering note
39 str. (61894 znaků)
Language
CZ
Annotation
Práce se zabývá dvěma základními disciplínami, a sice dramatickou a hudební výchovou a jejich propojením během vyučování na druhém stupni základních škol. Cílem práce je poukázat na další možné metody a příznivý vliv využití dramatické výchovy během výuky na základní škole, a to nejen ve vztahu k dítěti, nýbrž i jako možnou efektivní podobu hudební výchovy pro učitele. Hudba a divadlo k sobě neodmyslitelně patří, proto symbióza obou předmětů, hudební a dramatické výchovy, tolik funguje. Bakalářská práce obecně seznamuje čtenáře s dramatickou výchovou, jejími metodami a technikami, následně pak formuluje její cíle. Podobně jako dramatická výchova, je nám přiblížena i výchova hudební, včetně všech jejích složek. Poslední kapitola se zabývá praktickým propojením těchto dvou uměleckých předmětů. Nabízí možné hry a cvičení, vhodné zejména pro druhý stupeň, popisuje již konkrétní aktivity. Téma otevírá novou cestu pro výuku hudební výchovy.
Annotation in English
The thesis deals with two basic disciplines, namely drama and music education and their interconnection during teaching at the second level of elementary schools. The aim of the work is to point out other possible methods and the beneficial influence of the use of drama education during primary school education, not only in relation to the child, but also as a possible effective form of music education for teachers. Music and theater inherently belong to each other, so the symbiosis of both subjects, musical and dramatic education, works so much. The bachelor thesis generally introduces readers to dramatic education, it´s methods and techniques, and then formulates it´s goals. Like dramatic education, we are also brought closer to musical education, including all of its components. The last chapter deals with the practical interconnection of these two art objects. It offers possible games and exercises, especially suitable for the second stage, describing specific activities. The theme opens a new way for teaching music.
Keywords
dramatická výchova, hudební výchova, drama, hudba, druhý stupeň, výuka, základní škola, mezipředmětové vztahy, Rámcový vzdělávací program, pedagogika, didaktika, metodika, psychologie, vzdělávací cíle
Keywords in English
drama education, music education, drama, music, teaching, primary school, cross-curricular relations, education program, pedagogy, didactics, methodology, psychology, educational objectives
Research Plan
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce do srpna 2016
2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce do září 2016
3. Zpracování jednotlivých kapitol do ledna 2017
4. Zpracování přílohové části do března 2017
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, leden, březen)
Research Plan
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce do srpna 2016
2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce do září 2016
3. Zpracování jednotlivých kapitol do ledna 2017
4. Zpracování přílohové části do března 2017
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, leden, březen)
Recommended resources
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9.
MACHALÍKOVÁ, Jana a Roman MUSIL. Improvizace ve škole: didaktika improvizace pro rozvoj osobnosti žáků středních škol. Vydání první. Praha: Informatorium, 2015. ISBN 978-80-7333-120-7.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. ISBN 978-80-7068-250-0.
MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0093-2.
MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0504-3.
MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 2., dopl. vyd. [i.e. 3., dopl. vyd.]. V Praze: Akademie múzických umění, 2012. ISBN 978-80-7331-214-5.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1865-1.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. 2., rev. a aktualiz. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2014. ISBN 978-80-903901-4-0.
Recommended resources
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9.
MACHALÍKOVÁ, Jana a Roman MUSIL. Improvizace ve škole: didaktika improvizace pro rozvoj osobnosti žáků středních škol. Vydání první. Praha: Informatorium, 2015. ISBN 978-80-7333-120-7.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. ISBN 978-80-7068-250-0.
MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0093-2.
MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0504-3.
MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 2., dopl. vyd. [i.e. 3., dopl. vyd.]. V Praze: Akademie múzických umění, 2012. ISBN 978-80-7331-214-5.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1865-1.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. 2., rev. a aktualiz. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2014. ISBN 978-80-903901-4-0.