Tato bakalářská práce se ve své teoretické části zabývá psychikou dítěte v předškolním věku, věnuje se morálnímu vývoji jedince. Dále se práce zabývá charakteristikou, fungováním i důsledky trestů. Následně se práce věnuje odměnám, charakterizuje je, zabývá se též jejich fungováním a důsledky.
Teoretická část dále popisuje odměňování a trestání dětí s ohledem na předškolní věk, zabývá se motivací, pravidly a řádem v MŠ. Teoretická část se v neposlední řadě věnuje konceptu Respektovat a být respektován.
Výzkum v praktické části práce je zaměřený na pedagogy z vybraných MŠ. Cílem výzkumu je zjistit, jaké odměny a tresty se ve vybraných MŠ užívají, jaký je postoj pedagogů ke konceptu Respektovat a být respektován. Cílem práce je také zjistit, jestli existují rozdíly v přístupu k odměnám a trestům mezi vybranými typy předškolních zařízení.
Anotace v angličtině
In the theoretical part, this paper reports on child psychology in pre-school age and moral development of individuals. It characterizes punishments and rewards and their consequences. Furthermore it deals with punishment and rewarding of the children, motivation and rules in kindergartens.
Research in the practical part is focused on teachers in selected kindergartens. Main aim of the research is to find out, what rewards and punishments teachers use, and also what do they think about educational concept to respect and to be respected. The second aim is to find out whether there are any differences in rewards and punishments between selected types of pre-school facilities.
Reward, punishment, respect, moral development, psyche, communication.
Rozsah průvodní práce
49 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se ve své teoretické části zabývá psychikou dítěte v předškolním věku, věnuje se morálnímu vývoji jedince. Dále se práce zabývá charakteristikou, fungováním i důsledky trestů. Následně se práce věnuje odměnám, charakterizuje je, zabývá se též jejich fungováním a důsledky.
Teoretická část dále popisuje odměňování a trestání dětí s ohledem na předškolní věk, zabývá se motivací, pravidly a řádem v MŠ. Teoretická část se v neposlední řadě věnuje konceptu Respektovat a být respektován.
Výzkum v praktické části práce je zaměřený na pedagogy z vybraných MŠ. Cílem výzkumu je zjistit, jaké odměny a tresty se ve vybraných MŠ užívají, jaký je postoj pedagogů ke konceptu Respektovat a být respektován. Cílem práce je také zjistit, jestli existují rozdíly v přístupu k odměnám a trestům mezi vybranými typy předškolních zařízení.
Anotace v angličtině
In the theoretical part, this paper reports on child psychology in pre-school age and moral development of individuals. It characterizes punishments and rewards and their consequences. Furthermore it deals with punishment and rewarding of the children, motivation and rules in kindergartens.
Research in the practical part is focused on teachers in selected kindergartens. Main aim of the research is to find out, what rewards and punishments teachers use, and also what do they think about educational concept to respect and to be respected. The second aim is to find out whether there are any differences in rewards and punishments between selected types of pre-school facilities.
Reward, punishment, respect, moral development, psyche, communication.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.\\
BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.\\
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1718-0.\\
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.\\
DUBEC, Michal. Jak rozvíjet u dětí v mateřské škole seberegulaci a odpovědnost za jejich chování. In. Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v mateřských školách. Plzeň, ZČU v Plzni, 2015, str. 48 - 63. ISBN 978-80-261-0560-2.\\
GINOTT, Haim G. Umění komunikace s dětmi: láska a selský rozum nestačí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80- 262-0926- 3.\\
PREKOP, Jirina a Christel SCHWEIZER. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu: výchova a respektování dítěte. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0826-6.\\
Seznam doporučené literatury
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.\\
BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.\\
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1718-0.\\
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.\\
DUBEC, Michal. Jak rozvíjet u dětí v mateřské škole seberegulaci a odpovědnost za jejich chování. In. Obsah, metody a formy polytechnické výchovy v mateřských školách. Plzeň, ZČU v Plzni, 2015, str. 48 - 63. ISBN 978-80-261-0560-2.\\
GINOTT, Haim G. Umění komunikace s dětmi: láska a selský rozum nestačí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80- 262-0926- 3.\\
PREKOP, Jirina a Christel SCHWEIZER. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu: výchova a respektování dítěte. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0826-6.\\