- All mandatory fields for this Thesis are filled in.
Main topic
Alžbětinská poetika v komplexu renesančního vědění: vybrané aspekty, problémy, osobnosti (Philip Sidney, Edmund Spenser, George Puttenham, Ben Jonson, Mary Sidney Herbert, Mary Wroth)
Main topic in English
Elizabethan Poetics in the context of Renaissance Knowledge: chosen aspects, problems, figures (Philip Sidney, Edmund Spenser, George Puttenham, Ben Jonson, Mary Sidney Herbert, Mary Wroth)
Title according to student
Alžbětinská poetika v komplexu renesančního vědění: antické vzory v poetice Bena Jonsona
English title as given by the student
Elizabethan poetry in the complex of the Renaissance knowledge: Ancient models in Ben Jonson's poetry
Tato práce je zaměřena na postavu alžbětinského dramatika a básníka Bena Jonsona v komplexu antického a renesančního vědění. Práce je rozdělena do tří částí. První část se zabývá převážně poetikou v antice. Jsou zde mapovány základní teze a význam Aristofana, Aristotela, Platóna a Horatia, neboť převážně tito myslitelé a autoři ovlivnili dílo Bena Jonsona. Druhá část se vyjadřuje k období renesance a vzniku renesančního humanismu v politicko-společenském kontextu alžbětinské Anglie. Třetí a nejrozsáhlejší část mapuje život a dílo Bena Jonsona. Je zde analyzován Jonsonův vztah k antickým vzorům, inspirace koncepty mimesis, estetického a morálního efektu poezie. V posledních částech práce je interpretován mimo jiné také náhled klasicistního básníka Johna Drydena na alžbětinskou poetiku a Bena Jonsona.
Annotation in English
This thesis focuses on the figure of the Elizabethan dramatist and poet Ben Jonson in a complex of ancient and Renaissance scholarship. The work is divided into three parts. The first part deals with the poetics of antiquity, and provides us the basic poetic thesis Aristophanes, Aristotle, Plato and Horatio, since these ancient authors, in particular, Horace most influenced the development of poetry, tragedy and comedy in the works of Ben Jonson. The second part deals with the origin and significance of Renaissance humanism. Renaissance is presented here as the period of return to ancient values. Mentioned are also essential contemporary traditions and customs of Elizabethan England. The third, most extensive part, covers the life and work of Ben Jonson. Is analyzed here Jonsons relationship to ancient authors, his theory of poetry as an imitation and mimesis purpose and dramatic work as an aesthetic and moral effect. At the end of the third part is subsequently put reflection classicist poet John Dryden on Jonson's work and aspects of Elizabethan poetics in general.
Tato práce je zaměřena na postavu alžbětinského dramatika a básníka Bena Jonsona v komplexu antického a renesančního vědění. Práce je rozdělena do tří částí. První část se zabývá převážně poetikou v antice. Jsou zde mapovány základní teze a význam Aristofana, Aristotela, Platóna a Horatia, neboť převážně tito myslitelé a autoři ovlivnili dílo Bena Jonsona. Druhá část se vyjadřuje k období renesance a vzniku renesančního humanismu v politicko-společenském kontextu alžbětinské Anglie. Třetí a nejrozsáhlejší část mapuje život a dílo Bena Jonsona. Je zde analyzován Jonsonův vztah k antickým vzorům, inspirace koncepty mimesis, estetického a morálního efektu poezie. V posledních částech práce je interpretován mimo jiné také náhled klasicistního básníka Johna Drydena na alžbětinskou poetiku a Bena Jonsona.
Annotation in English
This thesis focuses on the figure of the Elizabethan dramatist and poet Ben Jonson in a complex of ancient and Renaissance scholarship. The work is divided into three parts. The first part deals with the poetics of antiquity, and provides us the basic poetic thesis Aristophanes, Aristotle, Plato and Horatio, since these ancient authors, in particular, Horace most influenced the development of poetry, tragedy and comedy in the works of Ben Jonson. The second part deals with the origin and significance of Renaissance humanism. Renaissance is presented here as the period of return to ancient values. Mentioned are also essential contemporary traditions and customs of Elizabethan England. The third, most extensive part, covers the life and work of Ben Jonson. Is analyzed here Jonsons relationship to ancient authors, his theory of poetry as an imitation and mimesis purpose and dramatic work as an aesthetic and moral effect. At the end of the third part is subsequently put reflection classicist poet John Dryden on Jonson's work and aspects of Elizabethan poetics in general.
Diplomová práce bude zaměřena především na postavu alžbětinského dramatika a básníka Bena Jonsona v kontextu renesanční učenosti.
Záměrem práce je analýza Jonsonova vztahu ke klasickým antickým autorům (zejm. Platónovi, Aristotelovi, Aristofanovi a Horatiovi) v kontextu základních poetických konceptů
(obzvl. mimésis, morální odkaz v podobě etického účinku uměleckého díla). Vedlejším cílem pak může být prozkoumání rozvoje renesančního humanismu v Evropě se zaměřením na konkrétní osobnosti (např. Tadeáš Hájek).
Cílem práce je zpracovat téma, které se zatím nevyskytuje příliš široce v překladech do českého jazyka v rozsahu diplomové práce a prozkoumat souvislosti mezi antickým a renesančním učením,
resp. specifikum alžbětinského dramatu a poetiky v díle Bena Jonsona v porovnání s antickými i renesančními autoritami.
Předpokládá se následující struktura práce.
1) Základní antické poetické koncepty (Platón, Aristoteles, Aristofanes, Horatius).
2) Analýza renesančního humanismu jako návratu k antice a jeho rozvoj v Evropě - tvorba, autoři.
3) Alžbětinská Anglie, drama a poesie ve specifickém kontextu - soustředěno na postavu a dílo Bena Jonsona.
4) Vliv alžbětinské tvorby na následující generace anglických básníků, především v reflexi Johna Drydena.
Kompilace tématu bude spojena s analýzou a interpretací a posléze bude využita metoda komparativní.
Student bude pracovat v souladu s pokyny vedoucí, bude průběžně (cca 1x měsíčně) konzultovat a při zpracování materiálů bude respektovat normu ISO 690, resp. ISO 690-2.
DP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Research Plan
Diplomová práce bude zaměřena především na postavu alžbětinského dramatika a básníka Bena Jonsona v kontextu renesanční učenosti.
Záměrem práce je analýza Jonsonova vztahu ke klasickým antickým autorům (zejm. Platónovi, Aristotelovi, Aristofanovi a Horatiovi) v kontextu základních poetických konceptů
(obzvl. mimésis, morální odkaz v podobě etického účinku uměleckého díla). Vedlejším cílem pak může být prozkoumání rozvoje renesančního humanismu v Evropě se zaměřením na konkrétní osobnosti (např. Tadeáš Hájek).
Cílem práce je zpracovat téma, které se zatím nevyskytuje příliš široce v překladech do českého jazyka v rozsahu diplomové práce a prozkoumat souvislosti mezi antickým a renesančním učením,
resp. specifikum alžbětinského dramatu a poetiky v díle Bena Jonsona v porovnání s antickými i renesančními autoritami.
Předpokládá se následující struktura práce.
1) Základní antické poetické koncepty (Platón, Aristoteles, Aristofanes, Horatius).
2) Analýza renesančního humanismu jako návratu k antice a jeho rozvoj v Evropě - tvorba, autoři.
3) Alžbětinská Anglie, drama a poesie ve specifickém kontextu - soustředěno na postavu a dílo Bena Jonsona.
4) Vliv alžbětinské tvorby na následující generace anglických básníků, především v reflexi Johna Drydena.
Kompilace tématu bude spojena s analýzou a interpretací a posléze bude využita metoda komparativní.
Student bude pracovat v souladu s pokyny vedoucí, bude průběžně (cca 1x měsíčně) konzultovat a při zpracování materiálů bude respektovat normu ISO 690, resp. ISO 690-2.
DP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Recommended resources
ARISTOTELES. Poetika. Praha: GRYF, 1993. ISBN 80-85829-01-0.
BEJBLÍK, Alois, HORNÁT, Jaroslav a LUKEŠ, Milan. Alžbětinské divadlo/ Shakespearovi současníci. 1. vyd. Praha: Odeon, 1980.
GREENBLATT, Stephen. Renaissance Self-Fashioning. Chicago London: The University of Chicago Press, 2005.
HORATIUS, Quintus, Flaccus. O umění básnickém. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0988-4.
HARP, Richard and STEWART, Stanley. Ben Jonson, First pub. Cambridge: Cambridge university press, 2000. ISBN 0-521-64678-2.
JONSON, Ben. Timber, Or Discoveries Made Upon Men and Matter. Forgotten Books, 2012. PIBN 1000451866.
JONSON, Ben. from Horace, his Art of Poetry (before 1637), in ALEXANDER, Gavin. Sidney´s ´The Defence of Poesy´ and Selected Renaissance Literary Criticism. 1. pub. London: Penguin Classics, 2004. ISBN 978-0-141-43938-9.
KASTNEROVÁ, Martina. Sidneyho Obrana básnictví jako strategie vyrovnání s antickými a kontinentálními vzory. Svět literatury, 2015, roč. 25, č. 51, s. 49-66. ISSN: 0862-8440.
SGALLOVÁ, Květa a KROUPA, Jiří. O umění básnickém a dramatickém: antologie. 1 vyd. Praha: KLP, 1997. ISBN 80-85917-31-9.
PLATÓN . Ústava, 3. vyd. Praha: Oikoymenh, 2001. ISBN 80-7298-024-6.
SANDERS, Julie (ed.) Ben Jonson in Context. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. ISBN 978-1-107-63709-2.
Recommended resources
ARISTOTELES. Poetika. Praha: GRYF, 1993. ISBN 80-85829-01-0.
BEJBLÍK, Alois, HORNÁT, Jaroslav a LUKEŠ, Milan. Alžbětinské divadlo/ Shakespearovi současníci. 1. vyd. Praha: Odeon, 1980.
GREENBLATT, Stephen. Renaissance Self-Fashioning. Chicago London: The University of Chicago Press, 2005.
HORATIUS, Quintus, Flaccus. O umění básnickém. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0988-4.
HARP, Richard and STEWART, Stanley. Ben Jonson, First pub. Cambridge: Cambridge university press, 2000. ISBN 0-521-64678-2.
JONSON, Ben. Timber, Or Discoveries Made Upon Men and Matter. Forgotten Books, 2012. PIBN 1000451866.
JONSON, Ben. from Horace, his Art of Poetry (before 1637), in ALEXANDER, Gavin. Sidney´s ´The Defence of Poesy´ and Selected Renaissance Literary Criticism. 1. pub. London: Penguin Classics, 2004. ISBN 978-0-141-43938-9.
KASTNEROVÁ, Martina. Sidneyho Obrana básnictví jako strategie vyrovnání s antickými a kontinentálními vzory. Svět literatury, 2015, roč. 25, č. 51, s. 49-66. ISSN: 0862-8440.
SGALLOVÁ, Květa a KROUPA, Jiří. O umění básnickém a dramatickém: antologie. 1 vyd. Praha: KLP, 1997. ISBN 80-85917-31-9.
PLATÓN . Ústava, 3. vyd. Praha: Oikoymenh, 2001. ISBN 80-7298-024-6.
SANDERS, Julie (ed.) Ben Jonson in Context. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. ISBN 978-1-107-63709-2.