Předložená práce je zaměřena na objasnění pojmu monopol a analyzování postavení České pošty na Českém trhu pro zasílání doporučeného psaní do 50 gramů. Dané téma bylo zvoleno z důvodu aktuálnosti. Dále je vysvětlena antimonopolní politika aplikovaná v České Republice a to především ve vztahu k České poště. Zvolené téma je úzce spjato se zákony České Republiky, ale i s nařízením Evropské Unie. Práce popisuje právní prostředí dané problematiky, které zásadně ovlivňuje odpověď na otázku, zda je Česká Pošta monopolem či nikoliv. K porozumění aktuální finanční situace v daném podniku byla použita finanční analýza. Výsledným přínosem práce je navržená optimalizace nákladů České pošty pomocí franšízových poboček. Varianta, která byla vyhodnocena jako optimální, je sdílení pouze ztrátových poboček s obecními úřady jednotlivých obcí, kde se prodělečné filiálky nacházejí.
Annotation in English
The purpose of this thesis is to clarify the term monopoly and analyse the position of the Czech post in the Czech market for sending recorded delivery letter till 50 grams. The theme was chosen because of topicality. The Czech anti-monopoly policy is explained especially in relation to the Czech post. The chosen topic is closely related to the law of Czech Republic and to Europe Union orders. This thesis describes legal environment of chosen topic because it affects essentially the main issue of Czech post being a monopoly or not. A financial analysis was used to comprehend the current fiscal situation of a chosen company. The outcome of the analysis is a proposal to optimize the expenses of Czech post by franchising branches. Option, which was evaluated as optimal, is to share only the loss-making subdivisions with the municipal authority of an individual municipality, where unprofitable affiliated companies are located.
Keywords
monopol, antimonopolní politika, Česká pošta
Keywords in English
monopoly, anti-monopoly policy, Czech post
Length of the covering note
56 s. (88 399 zanaků), 10 s.
Language
CZ
Annotation
Předložená práce je zaměřena na objasnění pojmu monopol a analyzování postavení České pošty na Českém trhu pro zasílání doporučeného psaní do 50 gramů. Dané téma bylo zvoleno z důvodu aktuálnosti. Dále je vysvětlena antimonopolní politika aplikovaná v České Republice a to především ve vztahu k České poště. Zvolené téma je úzce spjato se zákony České Republiky, ale i s nařízením Evropské Unie. Práce popisuje právní prostředí dané problematiky, které zásadně ovlivňuje odpověď na otázku, zda je Česká Pošta monopolem či nikoliv. K porozumění aktuální finanční situace v daném podniku byla použita finanční analýza. Výsledným přínosem práce je navržená optimalizace nákladů České pošty pomocí franšízových poboček. Varianta, která byla vyhodnocena jako optimální, je sdílení pouze ztrátových poboček s obecními úřady jednotlivých obcí, kde se prodělečné filiálky nacházejí.
Annotation in English
The purpose of this thesis is to clarify the term monopoly and analyse the position of the Czech post in the Czech market for sending recorded delivery letter till 50 grams. The theme was chosen because of topicality. The Czech anti-monopoly policy is explained especially in relation to the Czech post. The chosen topic is closely related to the law of Czech Republic and to Europe Union orders. This thesis describes legal environment of chosen topic because it affects essentially the main issue of Czech post being a monopoly or not. A financial analysis was used to comprehend the current fiscal situation of a chosen company. The outcome of the analysis is a proposal to optimize the expenses of Czech post by franchising branches. Option, which was evaluated as optimal, is to share only the loss-making subdivisions with the municipal authority of an individual municipality, where unprofitable affiliated companies are located.
Keywords
monopol, antimonopolní politika, Česká pošta
Keywords in English
monopoly, anti-monopoly policy, Czech post
Research Plan
Proveďte rešerši literatury na zadané téma.
Popište náklady na uvedenou službu doručování doporučených zásilek.
Proveďte rozhovor se zástupci České Pošty a jiné logistické společnosti.
Na základě provedeného výzkumu stanovte konkrétní závěry.
Research Plan
Proveďte rešerši literatury na zadané téma.
Popište náklady na uvedenou službu doručování doporučených zásilek.
Proveďte rozhovor se zástupci České Pošty a jiné logistické společnosti.
Na základě provedeného výzkumu stanovte konkrétní závěry.
Recommended resources
SAMUELSON, Paul A.; NORDHAUS, William D. Ekonomie. Praha: nakladatelství Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0494-X
ŠMEJKAL, Václav. Impact of the Financial and Economic Crisis on the Paradigm of the European Union´s Antitrust. Praha: Oeconomica, 2011. ISBN 978-80-245-1860-2
ŠMEJKAL, Zdeněk. Poštovní Pravidla II poštovní přeprava. Karlovy Vary: Garmond, 1993. ISBN 80-901607-1-9
ŠILHÁN, Josef. Ochrana hospodářské soutěže z pohledu práva a ekonomie. Masarykova univerzita. 2012. ISBN 978-80-210-6064-7
Úplné znění zákona, Ochrana Hospodářské Soutěže. Praha: Sagit, 2012. ISBN 978-80-7208-944-4
Recommended resources
SAMUELSON, Paul A.; NORDHAUS, William D. Ekonomie. Praha: nakladatelství Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0494-X
ŠMEJKAL, Václav. Impact of the Financial and Economic Crisis on the Paradigm of the European Union´s Antitrust. Praha: Oeconomica, 2011. ISBN 978-80-245-1860-2
ŠMEJKAL, Zdeněk. Poštovní Pravidla II poštovní přeprava. Karlovy Vary: Garmond, 1993. ISBN 80-901607-1-9
ŠILHÁN, Josef. Ochrana hospodářské soutěže z pohledu práva a ekonomie. Masarykova univerzita. 2012. ISBN 978-80-210-6064-7
Úplné znění zákona, Ochrana Hospodářské Soutěže. Praha: Sagit, 2012. ISBN 978-80-7208-944-4