Výstupem mé bakalářské práce je instalace, konkrétně Site specific. Vybrala jsem si ji proto, že podle mého názoru dokonale reflektuje sílu našich myšlenek. Instalace nechává divákovi dostatečnou volnost a prostor. Cílem mé práce je propojení všech lidí, kteří se k objektu přiblíží. Jde mi o zamyšlení nad svobodou člověka z hlediska společenského, nikoli politického. Toho jsem chtěla docílit pomocí zvětšeného herního objektu, kterým je právě motorický labyrint. Což je trojrozměrná obdoba klasického labyrintu zachovává stěžejní téma hledání cesty. Vytvořila jsem interaktivní, hravý objekt, umístěný přimo do prostoru dění - mezi veřejnost. Celý objekt je sestaven ze železa pomocí svářečské techniky. Kdokoli přistoupí, může se svobodně rozhodovat, jak s předmětem zacházet. Volný prostor je možností volby, v jehož rámci se může člověk rozhodovat sám za sebe. Na druhou stranu máte dané ohraničení úseku, ve kterém se můžete pohybovat. Stejný princip platí v našem životě. Absolutní, ideální svoboda vlastně neexistuje a neexistovala ani nikdy dříve, ať se nám to líbí nebo ne, jsme vždy něčím omezeni. Přála bych si, aby lidé na chvíli zapomněli na své stereotypy a zkusili se skrze tento objekt vrátit k bezprostřednosti a hravosti, kterou jistě v dětství měli, a popřemýšleli nad tím, co pro ně znamená svoboda a co jim přináší či naopak bere.
Anotace v angličtině
The result of my bachelor work is installation, concretely site specific. I choosed it because in my opinion it perfectly shows power of my thoughts. Installation provide to the audience enough of latitude and space. The main aim of my work is connecting all the people who come closer to the object. It's about human freedom in sociable side not the political. I wanted to achieved with enlarge playing object which is just the motoric labyrinth. Which is three-dimensional analogue of classic labyrinth, the main theme is finding the way. I created an interactive playable object placed straight into the space of action - in the public. Whole object is built out of iron with welder's techniques. Everybody who come closer can freely decide how to treat with the object. Free space is opportunity for a choice, where everyone can decide on his own. On the other side you have limited section where you can move. Same principle is used in our life. Absolute, ideal freedom actually does not exist and it never existed before, even if we does not like it. We are always limited with something. I wish that people stop thinking on their stereotypes for a while and try through this object return to immediateness and playfulness which they surely had in their childhood and think what freedom means to them, what freedom brings to them and on the other hand what it takes away.
Klíčová slova
Instalace, SITE SPECIFIC, labyrint, sociologie, svoboda, hra
Klíčová slova v angličtině
Instalace, SITE SPECIFIC, labyrinth, sociology, freedom
Rozsah průvodní práce
19 s. + 1 s. obrazové přilohy
Jazyk
CZ
Anotace
Výstupem mé bakalářské práce je instalace, konkrétně Site specific. Vybrala jsem si ji proto, že podle mého názoru dokonale reflektuje sílu našich myšlenek. Instalace nechává divákovi dostatečnou volnost a prostor. Cílem mé práce je propojení všech lidí, kteří se k objektu přiblíží. Jde mi o zamyšlení nad svobodou člověka z hlediska společenského, nikoli politického. Toho jsem chtěla docílit pomocí zvětšeného herního objektu, kterým je právě motorický labyrint. Což je trojrozměrná obdoba klasického labyrintu zachovává stěžejní téma hledání cesty. Vytvořila jsem interaktivní, hravý objekt, umístěný přimo do prostoru dění - mezi veřejnost. Celý objekt je sestaven ze železa pomocí svářečské techniky. Kdokoli přistoupí, může se svobodně rozhodovat, jak s předmětem zacházet. Volný prostor je možností volby, v jehož rámci se může člověk rozhodovat sám za sebe. Na druhou stranu máte dané ohraničení úseku, ve kterém se můžete pohybovat. Stejný princip platí v našem životě. Absolutní, ideální svoboda vlastně neexistuje a neexistovala ani nikdy dříve, ať se nám to líbí nebo ne, jsme vždy něčím omezeni. Přála bych si, aby lidé na chvíli zapomněli na své stereotypy a zkusili se skrze tento objekt vrátit k bezprostřednosti a hravosti, kterou jistě v dětství měli, a popřemýšleli nad tím, co pro ně znamená svoboda a co jim přináší či naopak bere.
Anotace v angličtině
The result of my bachelor work is installation, concretely site specific. I choosed it because in my opinion it perfectly shows power of my thoughts. Installation provide to the audience enough of latitude and space. The main aim of my work is connecting all the people who come closer to the object. It's about human freedom in sociable side not the political. I wanted to achieved with enlarge playing object which is just the motoric labyrinth. Which is three-dimensional analogue of classic labyrinth, the main theme is finding the way. I created an interactive playable object placed straight into the space of action - in the public. Whole object is built out of iron with welder's techniques. Everybody who come closer can freely decide how to treat with the object. Free space is opportunity for a choice, where everyone can decide on his own. On the other side you have limited section where you can move. Same principle is used in our life. Absolute, ideal freedom actually does not exist and it never existed before, even if we does not like it. We are always limited with something. I wish that people stop thinking on their stereotypes for a while and try through this object return to immediateness and playfulness which they surely had in their childhood and think what freedom means to them, what freedom brings to them and on the other hand what it takes away.
Klíčová slova
Instalace, SITE SPECIFIC, labyrint, sociologie, svoboda, hra
Klíčová slova v angličtině
Instalace, SITE SPECIFIC, labyrinth, sociology, freedom
Zásady pro vypracování
Minimální rozsah prací
Počet: 1 instalace
Formát: vyplyne v průběhu bakalářské práce
Popis realizace: důkladná práce se zdroji, rozvíjení konceptu díla, zpracování a následné převedení konceptu ve vhodně zvolenou formu.
Výstup: instalace - objekt v interiéru nebo exteriéru, reflektující identitu místa.
Pro úspěšné získání zápočtu je nezbytné v rámci pravidelné docházky na výuku seminářů ke kvalifikační práci 1x týdně předkládat průběžně rozpracované dílo ke konzultaci vedoucímu práce (případně konzultantovi je-li stanoven).
Postup realizace:
1) listopad - Teoretická část práce: (bod 1. - 2. uvědomit si, kdo jsem, odkud přicházím, kam směřuji - dříve nežli začnu pracovat). Praktická práce sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
2) prosinec - Předložení řady skic a variant řešení.
3) leden - Varianty pracovní verze, volby nejvhodnější varianty, průběžné práce na praktické části závěrečné práce.
4) únor - Předložení adekvátně rozpracované praktické části závěrečné práce, předložení rozpracované teoretické části závěrečné práce v souladu s doporučenou osnovou.
5) březen - Realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce.
6) duben - Finalizace a odevzdání: (finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce, odevzdání obou částí práce včetně uložení kompletní finální verze práce na CD/DVD (v podobě pro tisk).
Obhajoba:
červen - obhajoba + ve vybraných ateliérech prezentace kvalifikační práce prostřednictvím Flash disku.
Zásady pro vypracování
Minimální rozsah prací
Počet: 1 instalace
Formát: vyplyne v průběhu bakalářské práce
Popis realizace: důkladná práce se zdroji, rozvíjení konceptu díla, zpracování a následné převedení konceptu ve vhodně zvolenou formu.
Výstup: instalace - objekt v interiéru nebo exteriéru, reflektující identitu místa.
Pro úspěšné získání zápočtu je nezbytné v rámci pravidelné docházky na výuku seminářů ke kvalifikační práci 1x týdně předkládat průběžně rozpracované dílo ke konzultaci vedoucímu práce (případně konzultantovi je-li stanoven).
Postup realizace:
1) listopad - Teoretická část práce: (bod 1. - 2. uvědomit si, kdo jsem, odkud přicházím, kam směřuji - dříve nežli začnu pracovat). Praktická práce sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
2) prosinec - Předložení řady skic a variant řešení.
3) leden - Varianty pracovní verze, volby nejvhodnější varianty, průběžné práce na praktické části závěrečné práce.
4) únor - Předložení adekvátně rozpracované praktické části závěrečné práce, předložení rozpracované teoretické části závěrečné práce v souladu s doporučenou osnovou.
5) březen - Realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce.
6) duben - Finalizace a odevzdání: (finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce, odevzdání obou částí práce včetně uložení kompletní finální verze práce na CD/DVD (v podobě pro tisk).
Obhajoba:
červen - obhajoba + ve vybraných ateliérech prezentace kvalifikační práce prostřednictvím Flash disku.
Seznam doporučené literatury
ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
MCLUHAN, Marshal. Jak rozumět médiím: Extenze člověka. Praha: Odeon, 1991. ISBN 0415283043.
MANOVICH, Lev. The Language of New Media. Cambridge: MIT Press, 2001. ISBN 978-0-262-63255-3.
VÁCLAVOVÁ, Denisa. ŽIŽKA Tomáš. Site specific. Praha: Pražská scéna, 2008. ISBN 978-80-86102-44-3.
Seznam doporučené literatury
ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
MCLUHAN, Marshal. Jak rozumět médiím: Extenze člověka. Praha: Odeon, 1991. ISBN 0415283043.
MANOVICH, Lev. The Language of New Media. Cambridge: MIT Press, 2001. ISBN 978-0-262-63255-3.
VÁCLAVOVÁ, Denisa. ŽIŽKA Tomáš. Site specific. Praha: Pražská scéna, 2008. ISBN 978-80-86102-44-3.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Hodnocení z obhajoby práce
Výborně
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Navržená známka vedoucího práce: 1
Navržená známka oponenta: 1
V úvodu obhajoby byla představena vysokoškolská kvalifikační práce formou
nainstalovaného díla ve výstavním prostoru Západočeského muzea.
Komise byla podrobně seznámena s hodnocením vedoucího práce a posudkem oponenta
včetně navrhované známky. Dále byla komise seznámena i s teoretickou částí
vysokoškolské kvalifikační práce.