Tato bakalářská práce se věnuje problematice vztahu mezi filosofií a postmoderního výtvarného umění. Zachycuje základní charakteristické rysy postmoderní estetiky. Pozornost je věnována především analýze koncepce J.-F Lyotarda a jeho kategoriím vznešeného a neprezentovatelného či Wolfganga Welsche a jeho pojetí estetiky a anestetiky. Pomocí Lyotardových tezí jsou rozebírána reprezentativní díla vybraných postmoderních a konceptuálních umělců, kterým se věnuje ve svých pracích.
Annotation in English
This undergraduate thesis addresses the issue of the relationship between philosophy and postmodern visual arts. It captures basic characteristic features of postmodern esthetics. The focus is primarily on an analysis of J.-F. Lyotard's concept and his categories of distinguished and unpresentable or Wolfgang Welsch and his conception of esthetics and aesthetics. Also, representative works of selected postmodern and conceptual artists dealt with in Lyotard's works are analyzed with the aid of Lyotard's theses.
Keywords
postmodernismus, umění, postmoderní umění, konceptuální umění, vznešené, neprezentovatelné, Lyorard, Welsch, Newman, Duchamp, Buren
Tato bakalářská práce se věnuje problematice vztahu mezi filosofií a postmoderního výtvarného umění. Zachycuje základní charakteristické rysy postmoderní estetiky. Pozornost je věnována především analýze koncepce J.-F Lyotarda a jeho kategoriím vznešeného a neprezentovatelného či Wolfganga Welsche a jeho pojetí estetiky a anestetiky. Pomocí Lyotardových tezí jsou rozebírána reprezentativní díla vybraných postmoderních a konceptuálních umělců, kterým se věnuje ve svých pracích.
Annotation in English
This undergraduate thesis addresses the issue of the relationship between philosophy and postmodern visual arts. It captures basic characteristic features of postmodern esthetics. The focus is primarily on an analysis of J.-F. Lyotard's concept and his categories of distinguished and unpresentable or Wolfgang Welsch and his conception of esthetics and aesthetics. Also, representative works of selected postmodern and conceptual artists dealt with in Lyotard's works are analyzed with the aid of Lyotard's theses.
Keywords
postmodernismus, umění, postmoderní umění, konceptuální umění, vznešené, neprezentovatelné, Lyorard, Welsch, Newman, Duchamp, Buren
Zvolené téma se vztahuje k části státní závěrečné zkoušky: Dějiny filozofie a filozofie vědy.
Cílem práce bude představit charakteristické rysy postmoderní estetiky (Lyotard, Welsch, Eco) a následně analyzovat především koncepci J.-F. Lyotarda (v komparaci s koncepcemi výše zmíněných autorů).
Pozornost bude věnována zejména klíčovým kategoriím vznešeného a neprezentovatelného.
Zkoumáno bude rovněž, prostřednictvím interpretace reprezentativních výtvarných děl, nakolik se tyto teoretické koncepce promítají do postmoderního výtvarného umění,
resp. nakolik postihují povahu postmoderního výtvarného umění.
Zásady práce:
Studentka vyhledá a prostuduje odpovídající primární i sekundární literaturu (včetně cizojazyčné), jíž bude v práci reflektovat.
Následně vypracuje osnovu, zformuluje zásadní problémy a bude dodržovat harmonogram vypracování práce.
Bakalářská práce bude pravidelně konzultována s vedoucí práce.
Před odevzdáním bude celý text předložen vedoucí k posouzení (nejpozději v polovině března 2017).
Práce bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Autorka bude respektovat upozornění proděkana na zásady přejímání myšlenek, údajů či textů jiných autorů.
Research Plan
Zvolené téma se vztahuje k části státní závěrečné zkoušky: Dějiny filozofie a filozofie vědy.
Cílem práce bude představit charakteristické rysy postmoderní estetiky (Lyotard, Welsch, Eco) a následně analyzovat především koncepci J.-F. Lyotarda (v komparaci s koncepcemi výše zmíněných autorů).
Pozornost bude věnována zejména klíčovým kategoriím vznešeného a neprezentovatelného.
Zkoumáno bude rovněž, prostřednictvím interpretace reprezentativních výtvarných děl, nakolik se tyto teoretické koncepce promítají do postmoderního výtvarného umění,
resp. nakolik postihují povahu postmoderního výtvarného umění.
Zásady práce:
Studentka vyhledá a prostuduje odpovídající primární i sekundární literaturu (včetně cizojazyčné), jíž bude v práci reflektovat.
Následně vypracuje osnovu, zformuluje zásadní problémy a bude dodržovat harmonogram vypracování práce.
Bakalářská práce bude pravidelně konzultována s vedoucí práce.
Před odevzdáním bude celý text předložen vedoucí k posouzení (nejpozději v polovině března 2017).
Práce bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek.
Autorka bude respektovat upozornění proděkana na zásady přejímání myšlenek, údajů či textů jiných autorů.
Recommended resources
ECO, Umberto. O zrcadlech a jiné eseje: znak, reprezentace, iluze, obraz. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2002. Myšlenky (Mladá fronta). ISBN 80-204-0959-9.
FOUCAULT, Michel. Toto nie je fajka. 2. vyd., V Kalligrame 1. Bratislava: Kalligram, 2010. ISBN 978-80-8101-204-4.
LYOTARD, Jean-François. Čo malovať?: Arami Arakawa Buren. 1. vyd. Bratislava: Petrus, 2000. [18] s. obr. příl. ISBN 80-88939-12-7.
LYOTARD, Jean-François a MAYDL, Přemysl, ed. Návrat a jiné eseje. Překlad Ladislav Šerý a Miroslav Petříček. 1. vyd. V Praze: Herrmann & synové, 2002. ISBN 80-239-0372-1.
LYOTARD, Jean-Francois: O postmodernismu: Postmoderno vysvětlované dětem: Postmoderní situace; přel. a úv. studii naps. Jiří Pechar, 1. vyd. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993. ISBN 80-7007-047-1.
LYOTARD, Jean-François. Putování a jiné eseje. Překlad Miroslav Petříček. 1. vyd. V Praze: Herrmann & synové, 2001. ISBN 80-238-7472-1.
NEWMAN, Barnett a KOLÍBAL, Stanislav, ed. Barnett Newman: umělec - kritik. Překlad Stanislav Kolíbal a Ladislav Nagy. 1. vyd. Praha: Arbor vitae, 2003. De arte; sv. 18. ISBN 80-86300-18-8.
ŠEVČÍK, Miloš. Aisthesis: problém estetické události v myšlení E. Levinase, J.-F. Lyotarda a G. Deleuze a F. Guattariho. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2013. 1. vyd. Estetika; sv. 3. ISBN 978-80-7465-084-0.
WELSCH, Wolfgang. Naše postmoderní moderna. 1. vyd. Praha: Zvon, 1994. ISBN 80-7113-104-0.
Recommended resources
ECO, Umberto. O zrcadlech a jiné eseje: znak, reprezentace, iluze, obraz. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2002. Myšlenky (Mladá fronta). ISBN 80-204-0959-9.
FOUCAULT, Michel. Toto nie je fajka. 2. vyd., V Kalligrame 1. Bratislava: Kalligram, 2010. ISBN 978-80-8101-204-4.
LYOTARD, Jean-François. Čo malovať?: Arami Arakawa Buren. 1. vyd. Bratislava: Petrus, 2000. [18] s. obr. příl. ISBN 80-88939-12-7.
LYOTARD, Jean-François a MAYDL, Přemysl, ed. Návrat a jiné eseje. Překlad Ladislav Šerý a Miroslav Petříček. 1. vyd. V Praze: Herrmann & synové, 2002. ISBN 80-239-0372-1.
LYOTARD, Jean-Francois: O postmodernismu: Postmoderno vysvětlované dětem: Postmoderní situace; přel. a úv. studii naps. Jiří Pechar, 1. vyd. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993. ISBN 80-7007-047-1.
LYOTARD, Jean-François. Putování a jiné eseje. Překlad Miroslav Petříček. 1. vyd. V Praze: Herrmann & synové, 2001. ISBN 80-238-7472-1.
NEWMAN, Barnett a KOLÍBAL, Stanislav, ed. Barnett Newman: umělec - kritik. Překlad Stanislav Kolíbal a Ladislav Nagy. 1. vyd. Praha: Arbor vitae, 2003. De arte; sv. 18. ISBN 80-86300-18-8.
ŠEVČÍK, Miloš. Aisthesis: problém estetické události v myšlení E. Levinase, J.-F. Lyotarda a G. Deleuze a F. Guattariho. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2013. 1. vyd. Estetika; sv. 3. ISBN 978-80-7465-084-0.
WELSCH, Wolfgang. Naše postmoderní moderna. 1. vyd. Praha: Zvon, 1994. ISBN 80-7113-104-0.