Moje bakalářská práce Proces zrození a zániku v přírodě je inspirována autorčinou láskou k přírodě a vzpomínkami na stavění bunkrů, okouzlením architekturou respektující krajinu. V teoretické části se snažím shrnout své poznatky o vzniku a dalším vývoji land artu, konceptuálního umění, přiblížit hlavní linie artefiletického přístupu k výtvarné tvorbě a ukázat, že tato témata, spolu se zážitkovou pedagogikou dokážou být společně hlavní osou zážitkového programu. Teoretická část vznikala na podporu hlavní myšlenky programu, podnítit v dětech zájem o tvorbu v přírodě, podpořit v nich touhu o environmentální myšlení a chování a v neposlední řadě je informovat o umělecké tvorbě land artu a umění v duchu konceptu. V praktické části popisuji své hledání námětu, ten byl nakonec nalezen v tvorbě, která by demonstrovala vznik života, plynutí času a jeho zánik. Dále zde popisuji přípravu, průběh i zhodnocení cílů programu s důrazem na reflektivní rozhovor vedený bezprostředně po aktivitě a také po době pěti týdnů s využitím fotografií.
Annotation in English
My bachelor work Process of birth and extinction in ht enature is inspired by the author's love to the nature and memories of building bunkers, enchantment with architecture respecting the nature. In the theoretical part I try to summarize my findings about the origin and development of land art, conceptual art, to describe main lines of artefiletic approach to the fine art creation and to show that these topics together with experience pedagogy can be the main axis of the experience programme. The theoretical part was created to support the main idea of provoke children's interest in nature, support the desire for environmental thinking and behaviour in them and last but not least to inform them about the art creation land art and art in spirit of concept. In the practical part I describe my searching of topic which was even found in the work that demonstrated the origin of life, time flowing and its extinction. I describe here also the preparation, realization and assessment of the tasks of the project with the focus on reflective dialogue led immediately after the activity and then after five weeks with the use of photographs.
Keywords
land art, konceptuální umění, koncept, zážitková pedagogika, projekt, artefiletika, výrazová hra, fikční svět, prop, zážitek, reflektivní dialog.
Moje bakalářská práce Proces zrození a zániku v přírodě je inspirována autorčinou láskou k přírodě a vzpomínkami na stavění bunkrů, okouzlením architekturou respektující krajinu. V teoretické části se snažím shrnout své poznatky o vzniku a dalším vývoji land artu, konceptuálního umění, přiblížit hlavní linie artefiletického přístupu k výtvarné tvorbě a ukázat, že tato témata, spolu se zážitkovou pedagogikou dokážou být společně hlavní osou zážitkového programu. Teoretická část vznikala na podporu hlavní myšlenky programu, podnítit v dětech zájem o tvorbu v přírodě, podpořit v nich touhu o environmentální myšlení a chování a v neposlední řadě je informovat o umělecké tvorbě land artu a umění v duchu konceptu. V praktické části popisuji své hledání námětu, ten byl nakonec nalezen v tvorbě, která by demonstrovala vznik života, plynutí času a jeho zánik. Dále zde popisuji přípravu, průběh i zhodnocení cílů programu s důrazem na reflektivní rozhovor vedený bezprostředně po aktivitě a také po době pěti týdnů s využitím fotografií.
Annotation in English
My bachelor work Process of birth and extinction in ht enature is inspired by the author's love to the nature and memories of building bunkers, enchantment with architecture respecting the nature. In the theoretical part I try to summarize my findings about the origin and development of land art, conceptual art, to describe main lines of artefiletic approach to the fine art creation and to show that these topics together with experience pedagogy can be the main axis of the experience programme. The theoretical part was created to support the main idea of provoke children's interest in nature, support the desire for environmental thinking and behaviour in them and last but not least to inform them about the art creation land art and art in spirit of concept. In the practical part I describe my searching of topic which was even found in the work that demonstrated the origin of life, time flowing and its extinction. I describe here also the preparation, realization and assessment of the tasks of the project with the focus on reflective dialogue led immediately after the activity and then after five weeks with the use of photographs.
Keywords
land art, konceptuální umění, koncept, zážitková pedagogika, projekt, artefiletika, výrazová hra, fikční svět, prop, zážitek, reflektivní dialog.
Autorka se v bakalářská práci bude inspirovat kladným vztahem k přírodě a přáním zprostředkovat poznání z tohoto vztahu žákům. Práce bude mít část teoretickou, ta se zaměří na hledání spojení uměleckého směru land art, ženského umění, artefiletiky, zážitkové pedagogiky a enviromentální výchovy. Teoretická část bude podkladem pro část praktickou, ta bude zahrnovat proces příprav, realizace a hodnocení aktivit v přírodě, součástí bude také zhodnocení seznamovacích a reflexních aktivit. Cílem práce je přiblížit žákům procesy v přírodě, tak aby jí pochopili a našli si k přírodě kladný vztah.
Research Plan
Autorka se v bakalářská práci bude inspirovat kladným vztahem k přírodě a přáním zprostředkovat poznání z tohoto vztahu žákům. Práce bude mít část teoretickou, ta se zaměří na hledání spojení uměleckého směru land art, ženského umění, artefiletiky, zážitkové pedagogiky a enviromentální výchovy. Teoretická část bude podkladem pro část praktickou, ta bude zahrnovat proces příprav, realizace a hodnocení aktivit v přírodě, součástí bude také zhodnocení seznamovacích a reflexních aktivit. Cílem práce je přiblížit žákům procesy v přírodě, tak aby jí pochopili a našli si k přírodě kladný vztah.
Recommended resources
BABYRÁDOVÁ,Hana, Pavel KŘEPELA et al., Spontánní umění,
KOPP,Jan et al., Environmentální výchova jako průřezové téma
TASCHEN. Dějiny 20. Století.
CORNELL,J.: Objevujeme přírodu:učení hrou a prožitkem. Praha: Portál, 2012.
ČINČERA, J.: Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007.
HANUŠ R., CHYTILOVÁ L.: Zážitkově pedagogické učení.1.vyd. Praha: Grada
Publishing, 2009.
CHATELET A. a kol: Světové dějiny umění. Czech edition. Praha: Ottovo nakladatelství s.r.o., 2004.
LIEBMANN, M.: Skupinové arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou
výtvarnou práci. 2. vyd. Praha: Portál,1999.
SLAVÍK,J. : Umění zážitku, zážitek umění:teorie a praxe artefiletiky-1. díl, Praha:Univerzita Karlova v Praze-Pedagogická fakulta,2001.
SLAVÍK,J., WAWROSZ, P. : Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky- 2.díl. 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze-Pedagogická fakulta, 2004.
ZHOŘ, I.: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN,1992.
Recommended resources
BABYRÁDOVÁ,Hana, Pavel KŘEPELA et al., Spontánní umění,
KOPP,Jan et al., Environmentální výchova jako průřezové téma
TASCHEN. Dějiny 20. Století.
CORNELL,J.: Objevujeme přírodu:učení hrou a prožitkem. Praha: Portál, 2012.
ČINČERA, J.: Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007.
HANUŠ R., CHYTILOVÁ L.: Zážitkově pedagogické učení.1.vyd. Praha: Grada
Publishing, 2009.
CHATELET A. a kol: Světové dějiny umění. Czech edition. Praha: Ottovo nakladatelství s.r.o., 2004.
LIEBMANN, M.: Skupinové arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou
výtvarnou práci. 2. vyd. Praha: Portál,1999.
SLAVÍK,J. : Umění zážitku, zážitek umění:teorie a praxe artefiletiky-1. díl, Praha:Univerzita Karlova v Praze-Pedagogická fakulta,2001.
SLAVÍK,J., WAWROSZ, P. : Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky- 2.díl. 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze-Pedagogická fakulta, 2004.
ZHOŘ, I.: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN,1992.