Tématem diplomové práce jsou problémy ve francouzské výslovnosti českých žáků. Práce je strukturována do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část se věnuje tematice didaktiky fonetiky francouzštiny, fonologických kompetencí, analýze vybraných francouzských metod pro výuku francouzštiny jako cizího jazyka z hlediska začlenění pedagogické podpory pro výuku fonetiky, a shrnuje problémy ve výslovnosti francouzštiny. Předmětem praktické části je realizace a zhodnocení nácviku výslovnosti hlásek [i] a [y] ve skupině žáků víceletého gymnázia. K hodnocení a analýze chyb ve výslovnosti je užito audionahrávek, pořízených před a po nácviku výslovnosti. Součástí práce je přehled v současnosti používaných technik a cvičení k rozvoji fonetických dovedností a ukázka postupů a cvičení použitých ve výzkumu.
Anotace v angličtině
Thesis topic is the difficulties in French pronunciation Czech learners face. The work is structured into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is devoted to the themes of French didactic phonetics, phonological competencies, French analysis of selected methods for teaching French as a foreign language in terms of integration of pedagogical support for teaching phonetics and summarizes the problems in pronunciation of French. The object of the practical part is the implementation and evaluation of training the pronunciation [i] and [Y] in the group of grammar school pupils. The evaluation and analysis of mistakes in pronunciation is used audio recordings, taken before and after practicing pronunciation. The work includes an overview of the currently used techniques and exercises to develop phonetic skills and demonstration of techniques and exercises used in the research.
French phonetics, didactics of phonetics, phonetic spelling, phonetic correction, pupil, teacher, sound.
Rozsah průvodní práce
92 s. (138 581 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce jsou problémy ve francouzské výslovnosti českých žáků. Práce je strukturována do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část se věnuje tematice didaktiky fonetiky francouzštiny, fonologických kompetencí, analýze vybraných francouzských metod pro výuku francouzštiny jako cizího jazyka z hlediska začlenění pedagogické podpory pro výuku fonetiky, a shrnuje problémy ve výslovnosti francouzštiny. Předmětem praktické části je realizace a zhodnocení nácviku výslovnosti hlásek [i] a [y] ve skupině žáků víceletého gymnázia. K hodnocení a analýze chyb ve výslovnosti je užito audionahrávek, pořízených před a po nácviku výslovnosti. Součástí práce je přehled v současnosti používaných technik a cvičení k rozvoji fonetických dovedností a ukázka postupů a cvičení použitých ve výzkumu.
Anotace v angličtině
Thesis topic is the difficulties in French pronunciation Czech learners face. The work is structured into two parts, theoretical and practical. The theoretical part is devoted to the themes of French didactic phonetics, phonological competencies, French analysis of selected methods for teaching French as a foreign language in terms of integration of pedagogical support for teaching phonetics and summarizes the problems in pronunciation of French. The object of the practical part is the implementation and evaluation of training the pronunciation [i] and [Y] in the group of grammar school pupils. The evaluation and analysis of mistakes in pronunciation is used audio recordings, taken before and after practicing pronunciation. The work includes an overview of the currently used techniques and exercises to develop phonetic skills and demonstration of techniques and exercises used in the research.
French phonetics, didactics of phonetics, phonetic spelling, phonetic correction, pupil, teacher, sound.
Zásady pro vypracování
Jasná a srozumitelná formulace cílů a obsahové náplně práce.
Vymezení metodiky zpracování.
Stručné zhodnocení stavu řešené problematiky.
Provedení základního výzkumu.
Prezentace vlastní práce a přístupu k řešení.
Shrnutí a vyhodnocení výsledků řešení a splnění cíle.
Pravidelné konzultace se školitelem.
Pravidelné studium rešeršní literatury a relevantních pramenů.
Adekvátní odkazy na použitou literaturu.
Citace pramenů v seznamu použité literatury v souladu s normou ČSN ISO 690.
Zásady pro vypracování
Jasná a srozumitelná formulace cílů a obsahové náplně práce.
Vymezení metodiky zpracování.
Stručné zhodnocení stavu řešené problematiky.
Provedení základního výzkumu.
Prezentace vlastní práce a přístupu k řešení.
Shrnutí a vyhodnocení výsledků řešení a splnění cíle.
Pravidelné konzultace se školitelem.
Pravidelné studium rešeršní literatury a relevantních pramenů.
Adekvátní odkazy na použitou literaturu.
Citace pramenů v seznamu použité literatury v souladu s normou ČSN ISO 690.
Seznam doporučené literatury
DERIVERY N. La phonétique du français. Seuil, Paris, 1997. ISBN 2-02-029876-7
CHAMPAGNE-MUZAR C., BOURDAGES J.S. Le point sur la phonétique. CLE International, Paris, 1998. ISBN 209033325-1
FENCLOVÁ M. Fonetika francouzštiny jako lingvodidaktický problém. UK, Praha, 2003. ISBN 80-7290-126-5
FENCLOVÁ M. Stručná korektivní fonetika francouzštiny. ZČU, Plzeň, 2007. ISBN 978-80-87094-07-5
WIOLAND F. Prononcer les mots du français. Hachette, Paris, 1991. ISBN 2-01-017482-8
Seznam doporučené literatury
DERIVERY N. La phonétique du français. Seuil, Paris, 1997. ISBN 2-02-029876-7
CHAMPAGNE-MUZAR C., BOURDAGES J.S. Le point sur la phonétique. CLE International, Paris, 1998. ISBN 209033325-1
FENCLOVÁ M. Fonetika francouzštiny jako lingvodidaktický problém. UK, Praha, 2003. ISBN 80-7290-126-5
FENCLOVÁ M. Stručná korektivní fonetika francouzštiny. ZČU, Plzeň, 2007. ISBN 978-80-87094-07-5
WIOLAND F. Prononcer les mots du français. Hachette, Paris, 1991. ISBN 2-01-017482-8