Diplomová práce se zabývá zjišťováním rozdílu koordinačních schopností mezi žáky staršího školního věku základních škol praktických a žáky základních škol běžného typu. Teoretická část je zaměřena na intelektové postižení a jeho přidružené poruchy, motorické schopnosti s důrazem na schopnosti koordinační a na samotnou vývojovou poruchu pohybové koordinace dyspraxii.
Část praktická pomocí testu MABC-2 zjišťuje, zda se mezi žáky na běžných základních školách projeví výrazně lepší výsledky v oblasti koordinace než u žáků základních škol praktických. Výzkumný vzorek se skládal z celkem 128 žáků ve věku 11-15 let. Pomocí statistických výpočtů (F-test, t-test) byla ověřena dříve stanovená hypotéza, která předpokládala výrazněji lepší výsledky u souboru žáků běžné základní školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the determination of the difference in coordination skills among students of older school age on primary schools with special education and students of basic primary schools. The theoretical part focuses on intellectual disability and associated disorders, motor skills with an emphasis on coordination skills and developmental coordination disorder - dyspraxia.
Practical part tries to identify the difference between students on primary schools with special education and students of basic primary schools. The research sample comprised of a total of 128 students in age of 11-15 years. Everything is diagnosed with a test battery MABC-2. Statistical calculations confirmed previously established hypothesis which predicted significantly better results for a student's of basic primary school.
Klíčová slova
koordinace, specifické poruchy učení, dyspraxie, praktická základní škola, MABC-2, intelektové postižení
Klíčová slova v angličtině
coordination, specific learning disabilities, dyspraxia, special school, MABC-2, intellectual disability
Rozsah průvodní práce
95 s. (127 122 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zjišťováním rozdílu koordinačních schopností mezi žáky staršího školního věku základních škol praktických a žáky základních škol běžného typu. Teoretická část je zaměřena na intelektové postižení a jeho přidružené poruchy, motorické schopnosti s důrazem na schopnosti koordinační a na samotnou vývojovou poruchu pohybové koordinace dyspraxii.
Část praktická pomocí testu MABC-2 zjišťuje, zda se mezi žáky na běžných základních školách projeví výrazně lepší výsledky v oblasti koordinace než u žáků základních škol praktických. Výzkumný vzorek se skládal z celkem 128 žáků ve věku 11-15 let. Pomocí statistických výpočtů (F-test, t-test) byla ověřena dříve stanovená hypotéza, která předpokládala výrazněji lepší výsledky u souboru žáků běžné základní školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the determination of the difference in coordination skills among students of older school age on primary schools with special education and students of basic primary schools. The theoretical part focuses on intellectual disability and associated disorders, motor skills with an emphasis on coordination skills and developmental coordination disorder - dyspraxia.
Practical part tries to identify the difference between students on primary schools with special education and students of basic primary schools. The research sample comprised of a total of 128 students in age of 11-15 years. Everything is diagnosed with a test battery MABC-2. Statistical calculations confirmed previously established hypothesis which predicted significantly better results for a student's of basic primary school.
Klíčová slova
koordinace, specifické poruchy učení, dyspraxie, praktická základní škola, MABC-2, intelektové postižení
Klíčová slova v angličtině
coordination, specific learning disabilities, dyspraxia, special school, MABC-2, intellectual disability
Zásady pro vypracování
Popsat druhy poruch učení a definovat poruch motorického učení.
Popsat vlastnosti testu Diagnostika specifických poruch učení (Novák, J. 2002) a posoudit možnosti použití testu pro diagnostiku poruch motorického učení.
Popsat výskyt specifických poruch učení u dětí staršího školního věku.
Srovnat četnost výskytu mezi dětmi v praktické a běžné škole.
Zásady pro vypracování
Popsat druhy poruch učení a definovat poruch motorického učení.
Popsat vlastnosti testu Diagnostika specifických poruch učení (Novák, J. 2002) a posoudit možnosti použití testu pro diagnostiku poruch motorického učení.
Popsat výskyt specifických poruch učení u dětí staršího školního věku.
Srovnat četnost výskytu mezi dětmi v praktické a běžné škole.
Seznam doporučené literatury
Brklová, D., Hercig, S. aj. Diplomová práce studujících učitelství tělesné výchovy. Plzeň: PF ZČU, 1998.
Doplnit literaturu
SMITH, Anna. Task-Specific Hypoactivation in Prefrontal and Temporoparietal Brain Regions During Motor Inhibition and Task Switching in Medication-Naive Children and Adolescents With Attention Deficit Hyperactivity Disorder. American Journal of Psychiatry. 2006, 163(6), 1044-. DOI: 10.1176/appi.ajp.163.6.1044. ISSN 0002-953x. Dostupné také z: http://psychiatryonline.org/article.aspx?doi=10.1176/appi.ajp.163.6.1044
DEWEY, DEBORAH, MARJA CANTELL a SUSAN G. CRAWFORD. Motor and gestural performance in children with autism spectrum disorders, developmental coordination disorder, and/or attention deficit hyperactivity disorder. Journal of the International Neuropsychological Society. 2007, 13(02), 1044-. DOI: 10.1017/S1355617707070270. ISSN 1355-6177. Dostupné také z: http://www.journals.cambridge.org/abstract_S1355617707070270
PAQUET, A., B. OLLIAC, B. GOLSE a L. VAIVRE-DOURET. Current knowledge on motor disorders in children with autism spectrum disorder (ASD). Child Neuropsychology. 2015, 22(7), 763-794. DOI: 10.1080/09297049.2015.1085501. ISSN 0929-7049. Dostupné také z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09297049.2015.1085501
WESTENDORP, Marieke, Esther HARTMAN, Suzanne HOUWEN, Barbara C.H. HUIJGEN, Joanne SMITH a Chris VISSCHER. A longitudinal study on gross motor development in children with learning disorders. Research in Developmental Disabilities. 2014, 35(2), 357-363. DOI: 10.1016/j.ridd.2013.11.018. ISSN 08914222. Dostupné také z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0891422213005052
Seznam doporučené literatury
Brklová, D., Hercig, S. aj. Diplomová práce studujících učitelství tělesné výchovy. Plzeň: PF ZČU, 1998.
Doplnit literaturu
SMITH, Anna. Task-Specific Hypoactivation in Prefrontal and Temporoparietal Brain Regions During Motor Inhibition and Task Switching in Medication-Naive Children and Adolescents With Attention Deficit Hyperactivity Disorder. American Journal of Psychiatry. 2006, 163(6), 1044-. DOI: 10.1176/appi.ajp.163.6.1044. ISSN 0002-953x. Dostupné také z: http://psychiatryonline.org/article.aspx?doi=10.1176/appi.ajp.163.6.1044
DEWEY, DEBORAH, MARJA CANTELL a SUSAN G. CRAWFORD. Motor and gestural performance in children with autism spectrum disorders, developmental coordination disorder, and/or attention deficit hyperactivity disorder. Journal of the International Neuropsychological Society. 2007, 13(02), 1044-. DOI: 10.1017/S1355617707070270. ISSN 1355-6177. Dostupné také z: http://www.journals.cambridge.org/abstract_S1355617707070270
PAQUET, A., B. OLLIAC, B. GOLSE a L. VAIVRE-DOURET. Current knowledge on motor disorders in children with autism spectrum disorder (ASD). Child Neuropsychology. 2015, 22(7), 763-794. DOI: 10.1080/09297049.2015.1085501. ISSN 0929-7049. Dostupné také z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09297049.2015.1085501
WESTENDORP, Marieke, Esther HARTMAN, Suzanne HOUWEN, Barbara C.H. HUIJGEN, Joanne SMITH a Chris VISSCHER. A longitudinal study on gross motor development in children with learning disorders. Research in Developmental Disabilities. 2014, 35(2), 357-363. DOI: 10.1016/j.ridd.2013.11.018. ISSN 08914222. Dostupné také z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0891422213005052