Tato diplomová práce je věnována zápisům do prvního 1. základní školy a porovnáním jejich organizace ve městech a ve vesnicích. Je zde uvedeno vymezení povinného předškolního vzdělávání, jeho legislativní náležitosti a dokumenty s ním související. Dále práce obsahuje vymezení školní připravenosti, školní zralosti a školní nezralosti. Také obsahuje podrobnou analýzu všech sledovaných oblastí školní zralosti u zápisů do 1. ročníku základní školy. Terénní výzkum porovnává sledované oblasti školní zralosti u zápisů v městských a vesnických školách.
Anotace v angličtině
The thesis is concerned with enrolments in the 1st year of elementary school, comparing their arrangement in towns and villages. Firstly, it specifies the compulsory pre-school education, its legal requirements and respective documents. Next, the thesis defines children´s readiness for school, school maturity and immaturity. It also analyses in detail all components of school maturity observed during the enrolment process in primary education. The field research included in the thesis compares the observed components of school maturity during enrolments in town and village schools.
Klíčová slova
zápis do 1. ročníku základní školy, předškolní vzdělávání, městská škola, vesnická škola, školní zralost, školní připravenost
Klíčová slova v angličtině
registration to the first class of primary school, preschool education, school in town, school in village, readiness for school, school maturity,
Rozsah průvodní práce
122
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je věnována zápisům do prvního 1. základní školy a porovnáním jejich organizace ve městech a ve vesnicích. Je zde uvedeno vymezení povinného předškolního vzdělávání, jeho legislativní náležitosti a dokumenty s ním související. Dále práce obsahuje vymezení školní připravenosti, školní zralosti a školní nezralosti. Také obsahuje podrobnou analýzu všech sledovaných oblastí školní zralosti u zápisů do 1. ročníku základní školy. Terénní výzkum porovnává sledované oblasti školní zralosti u zápisů v městských a vesnických školách.
Anotace v angličtině
The thesis is concerned with enrolments in the 1st year of elementary school, comparing their arrangement in towns and villages. Firstly, it specifies the compulsory pre-school education, its legal requirements and respective documents. Next, the thesis defines children´s readiness for school, school maturity and immaturity. It also analyses in detail all components of school maturity observed during the enrolment process in primary education. The field research included in the thesis compares the observed components of school maturity during enrolments in town and village schools.
Klíčová slova
zápis do 1. ročníku základní školy, předškolní vzdělávání, městská škola, vesnická škola, školní zralost, školní připravenost
Klíčová slova v angličtině
registration to the first class of primary school, preschool education, school in town, school in village, readiness for school, school maturity,
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu práce.
2. Vymezit předmět zkoumání.
3. Předškolní dítě; zápis do 1. ročníku ZŠ; legislativní rámec.
4. Průběh zápisu, sledované oblasti.
5. Realizace zápisu a jeho smysluplnost, komparace různých škol v ČR, potažmo v zahraničí.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu k tématu práce.
2. Vymezit předmět zkoumání.
3. Předškolní dítě; zápis do 1. ročníku ZŠ; legislativní rámec.
4. Průběh zápisu, sledované oblasti.
5. Realizace zápisu a jeho smysluplnost, komparace různých škol v ČR, potažmo v zahraničí.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
KENDÍKOVÁ, J.; VOSMIK, M. Jak zvládnout problémy dětí se školou? : děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole. Praha : Pasparta, 2013. ISBN 978-80-905576-0-4.
KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.
JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Je naše dítě zralé na vstup do školy? Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7.
OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha : Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
KENDÍKOVÁ, J.; VOSMIK, M. Jak zvládnout problémy dětí se školou? : děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole. Praha : Pasparta, 2013. ISBN 978-80-905576-0-4.
KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4856-6.
JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Je naše dítě zralé na vstup do školy? Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4750-7.
OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha : Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.