Tato bakalářská práce pracuje s problematikou učebnic. Jsou v ní porovnávány učebnice zeměpisu pro 6. ročník ZŠ oblast Přírodní obraz Země od nakladatelství Fraus, Česká geografická společnost a Nová škola. Vybrané učebnice byly podrobeny analýze obtížnosti textu a celkové didaktické vybavenosti. Zvolenou metodiku posuzování jsem popsala a vysvětlila ve své práci.
Druhou metodou použitou v mé bakalářské práci byla metoda dotazování. Nejprve jsem pomocí dotazníku kvantifikovala používání učebnic v několika krajích Čech a na tomto základě vybrala učebnice zmiňovaných nakladatelství k analýze. Druhý dotazník pomohl srovnat naměřené údaje se zkušenostmi učitelů, kteří uvedené učebnice používají.
Srovnání mnou naměřených výsledků s dalšími analýzami jiných autorů i se zkušenostmi učitelů z praxe naznačuje zvyšování kvality učebnic zeměpisu pro 6. ročník ZŠ.
Annotation in English
This bachelor theses is focused to the student's books of geography for 6. grades of primary school. There are three different books from the Fraus publishing, Czech Geographical Institute and The New School publishing, which were chosen. The books were analysed by different criteria's such as difficulty of text, and didactic. The method is explained in this thesis.
The second used method was a questionary. Firstly I used a questionary at the several schools in the Czech Republic, to know, which books are used during education. The result of this questionary was choosing the books for comparison. The second questionary helped compare the dates with experiences teachers, who use these books.
At the end of the theses I compare my results with another analyses, papers and with teachers experiences. This shown that quality of the books of geography increase.
Keywords
učebnice zeměpisu, hodnocení učebnic, dotazníkové šetření, analýza obtížnosti textu, analýza didaktické vybavenosti, srovnání učebnic s praxí
Keywords in English
geography textbook, textbook evaluation, questionnaire survey, text difficulty analysis, didactic facilities analysis, textbook comparison with practice
Length of the covering note
65 s., přílohy 1 s.
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce pracuje s problematikou učebnic. Jsou v ní porovnávány učebnice zeměpisu pro 6. ročník ZŠ oblast Přírodní obraz Země od nakladatelství Fraus, Česká geografická společnost a Nová škola. Vybrané učebnice byly podrobeny analýze obtížnosti textu a celkové didaktické vybavenosti. Zvolenou metodiku posuzování jsem popsala a vysvětlila ve své práci.
Druhou metodou použitou v mé bakalářské práci byla metoda dotazování. Nejprve jsem pomocí dotazníku kvantifikovala používání učebnic v několika krajích Čech a na tomto základě vybrala učebnice zmiňovaných nakladatelství k analýze. Druhý dotazník pomohl srovnat naměřené údaje se zkušenostmi učitelů, kteří uvedené učebnice používají.
Srovnání mnou naměřených výsledků s dalšími analýzami jiných autorů i se zkušenostmi učitelů z praxe naznačuje zvyšování kvality učebnic zeměpisu pro 6. ročník ZŠ.
Annotation in English
This bachelor theses is focused to the student's books of geography for 6. grades of primary school. There are three different books from the Fraus publishing, Czech Geographical Institute and The New School publishing, which were chosen. The books were analysed by different criteria's such as difficulty of text, and didactic. The method is explained in this thesis.
The second used method was a questionary. Firstly I used a questionary at the several schools in the Czech Republic, to know, which books are used during education. The result of this questionary was choosing the books for comparison. The second questionary helped compare the dates with experiences teachers, who use these books.
At the end of the theses I compare my results with another analyses, papers and with teachers experiences. This shown that quality of the books of geography increase.
Keywords
učebnice zeměpisu, hodnocení učebnic, dotazníkové šetření, analýza obtížnosti textu, analýza didaktické vybavenosti, srovnání učebnic s praxí
Keywords in English
geography textbook, textbook evaluation, questionnaire survey, text difficulty analysis, didactic facilities analysis, textbook comparison with practice
Research Plan
Analýza odborné literatury a vyhledávání dostupných učebnic zeměpisu pro ZŠ
Provedení kritického zhodnocení metodiky pro hodnocení učebnic (Průcha, 1998)
Analýza a hodnocení vybraných učebnic dle upravené metodiky
Ověření výsledků analýzy v praxi pomocí dotazníku s učiteli vybraných ZŠ
Ověření výsledků analýzy pomocí didaktických testů se žáky ZŠ
Syntéza zjištěných výsledků a jejich porovnání
Vyvození závěrů a diskuse
Research Plan
Analýza odborné literatury a vyhledávání dostupných učebnic zeměpisu pro ZŠ
Provedení kritického zhodnocení metodiky pro hodnocení učebnic (Průcha, 1998)
Analýza a hodnocení vybraných učebnic dle upravené metodiky
Ověření výsledků analýzy v praxi pomocí dotazníku s učiteli vybraných ZŠ
Ověření výsledků analýzy pomocí didaktických testů se žáky ZŠ
Syntéza zjištěných výsledků a jejich porovnání
Vyvození závěrů a diskuse
Recommended resources
Gavora, P. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vydání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-148-5.
Knecht, P., Weinhofer, M. 2006. Jaká kritéria jsou důležitá pro učitele ZŠ při výběru učebnic zeměpisu? Výsledky výzkumné sondy provedené v jihomoravských základních školách. 1. vydání. Plzeň: Západočeská univerzita. ISBN 80-7043-483-X.
Mikk, J. 2007. Učebnice: Budoucnost národa. In: Hodnocení učebnic. Brno: Paido. ISBN978-80-7315-148-5.
Průcha, J. 1998. Učebnice teorie a analýzy edukačního media: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido. ISBN 80-85931-49-4.
Skutil, M. a kol. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-736-778-7
Wahla, A. 1983. Strukturní složky učebnic geografie. 1. vydání. Praha: SPN.
Beranová, Z. 2016. Hodnocení a porovnání vybraných učebnic zeměpisu pro SŠ. Plzeň: Diplomová práce.
Recommended resources
Gavora, P. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vydání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-148-5.
Knecht, P., Weinhofer, M. 2006. Jaká kritéria jsou důležitá pro učitele ZŠ při výběru učebnic zeměpisu? Výsledky výzkumné sondy provedené v jihomoravských základních školách. 1. vydání. Plzeň: Západočeská univerzita. ISBN 80-7043-483-X.
Mikk, J. 2007. Učebnice: Budoucnost národa. In: Hodnocení učebnic. Brno: Paido. ISBN978-80-7315-148-5.
Průcha, J. 1998. Učebnice teorie a analýzy edukačního media: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido. ISBN 80-85931-49-4.
Skutil, M. a kol. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-736-778-7
Wahla, A. 1983. Strukturní složky učebnic geografie. 1. vydání. Praha: SPN.
Beranová, Z. 2016. Hodnocení a porovnání vybraných učebnic zeměpisu pro SŠ. Plzeň: Diplomová práce.