Tato bakalářská práce se věnuje popisu a výzkumu sociometrie školní třídy jako sociální skupiny. Teoretická část se zaměřuje na obecný popis sociálních skupin jako takových a konkrétněji se v tomto ohledu zaměřuje právě na školní třídu. Další část se věnuje struktuře sociálních skupin, je zde rozebráno, jaké role a statusy mohou jedinci ve skupinách zaujímat, a také jak fungují podskupiny. Důležitou kapitolou je v této části také dynamika skupiny, která zahrnuje konformitu, kohezivitu, vůdcovství a je zde také možné najít styly vedení ve skupinách. Neopomenutelnou součástí jsou i vztahy v sociálních skupinách a vztahy mezi žáky. Poslední kapitola teoretické části se pak věnuje sociometrii jako takové, jejímu vývoji, představiteli a druhům výzkumů, které se v jejím rámci mohou uskutečňovat.
Praktická část se zaměřuje na konkrétní strukturu školní třídy jako skupiny. Nachází se zde podrobnosti k výzkumu, který byl v práci proveden, a do detailů jsou zde také rozebrány metody, jež byly použity. Sociometrické šetření se uskutečnil na základní škole v severním Plzeňsku, a to v páté a osmé třídě, aby výzkum pokryl mladší i starší školní věk žáků. Ti vyplňovali sociometrický dotazník, který se zaměřoval na emocionální kritéria, přitažlivost a odpudivost, a na kritérium moci, kde byla uplatněna pouze přitažlivost. Výzkum byl vyhodnocen pomocí sociometrické matice, sociogramu a indexové analýzy.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on description and research of sociometry of a school class as a social group. The theoretical part describes general characterization of social groups and school classes as social groups. Another part is devoted to the structure of social groups, concentrating on social roles and positions individuals might assume, as well as the functions of subgroups. An important chapter is also devoted to the dynamics inside a group which includes conformity, cohesion, leaders and types of leadership in groups, following with relationships between people inside a group and relationships between classmates. The last chapter of the theoretical part aims to describe sociometry, its evolution, representative and types of research that might be realized.
The practical part focuses on a specific school class. There are details of the executed research and used methods. The research of sociometry took place in an elementary school in northern part of Pilsen region, specifically in fifth and eighth grade in order to achieve results in both younger and older school age children. The sociometrical questionnaire included emotional criteria, attractions and repulsiveness, and power criteria that used only attraction. The research was evaluated through sociometrical matrix, sociogram and index analysis.
Klíčová slova
sociometrie, sociální skupina, školní třída, sociometrická matice, sociogram, sociometrické indexy
Klíčová slova v angličtině
sociometry, social group, school class, sociometrical matrix, sociogram, index analysis
Rozsah průvodní práce
59 s. (81 614 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se věnuje popisu a výzkumu sociometrie školní třídy jako sociální skupiny. Teoretická část se zaměřuje na obecný popis sociálních skupin jako takových a konkrétněji se v tomto ohledu zaměřuje právě na školní třídu. Další část se věnuje struktuře sociálních skupin, je zde rozebráno, jaké role a statusy mohou jedinci ve skupinách zaujímat, a také jak fungují podskupiny. Důležitou kapitolou je v této části také dynamika skupiny, která zahrnuje konformitu, kohezivitu, vůdcovství a je zde také možné najít styly vedení ve skupinách. Neopomenutelnou součástí jsou i vztahy v sociálních skupinách a vztahy mezi žáky. Poslední kapitola teoretické části se pak věnuje sociometrii jako takové, jejímu vývoji, představiteli a druhům výzkumů, které se v jejím rámci mohou uskutečňovat.
Praktická část se zaměřuje na konkrétní strukturu školní třídy jako skupiny. Nachází se zde podrobnosti k výzkumu, který byl v práci proveden, a do detailů jsou zde také rozebrány metody, jež byly použity. Sociometrické šetření se uskutečnil na základní škole v severním Plzeňsku, a to v páté a osmé třídě, aby výzkum pokryl mladší i starší školní věk žáků. Ti vyplňovali sociometrický dotazník, který se zaměřoval na emocionální kritéria, přitažlivost a odpudivost, a na kritérium moci, kde byla uplatněna pouze přitažlivost. Výzkum byl vyhodnocen pomocí sociometrické matice, sociogramu a indexové analýzy.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on description and research of sociometry of a school class as a social group. The theoretical part describes general characterization of social groups and school classes as social groups. Another part is devoted to the structure of social groups, concentrating on social roles and positions individuals might assume, as well as the functions of subgroups. An important chapter is also devoted to the dynamics inside a group which includes conformity, cohesion, leaders and types of leadership in groups, following with relationships between people inside a group and relationships between classmates. The last chapter of the theoretical part aims to describe sociometry, its evolution, representative and types of research that might be realized.
The practical part focuses on a specific school class. There are details of the executed research and used methods. The research of sociometry took place in an elementary school in northern part of Pilsen region, specifically in fifth and eighth grade in order to achieve results in both younger and older school age children. The sociometrical questionnaire included emotional criteria, attractions and repulsiveness, and power criteria that used only attraction. The research was evaluated through sociometrical matrix, sociogram and index analysis.
Klíčová slova
sociometrie, sociální skupina, školní třída, sociometrická matice, sociogram, sociometrické indexy
Klíčová slova v angličtině
sociometry, social group, school class, sociometrical matrix, sociogram, index analysis
Zásady pro vypracování
Shromažďování a studium literatury, vypracování osnovy práce
Zpracování teoretické části - vymezení základních kategorií spjatých s tématem práce (sociální skupina, školní třída, sociometrie, struktura skupiny a pozice ve skupině)
Zpracování praktické části - stanovení cíle výzkumu, volba vzorku respondentů, aplikace metody sociometrie u vybraných sociálních skupin
Interpretace výsledků výzkumu, shrnutí, závěr
Zásady pro vypracování
Shromažďování a studium literatury, vypracování osnovy práce
Zpracování teoretické části - vymezení základních kategorií spjatých s tématem práce (sociální skupina, školní třída, sociometrie, struktura skupiny a pozice ve skupině)
Zpracování praktické části - stanovení cíle výzkumu, volba vzorku respondentů, aplikace metody sociometrie u vybraných sociálních skupin
Interpretace výsledků výzkumu, shrnutí, závěr
Seznam doporučené literatury
PETRUSEK, M. Sociometrie. Praha: Svoboda, 1969.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
JANOUŠEK, J. a kolektiv. Metody sociální psychologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
Seznam doporučené literatury
PETRUSEK, M. Sociometrie. Praha: Svoboda, 1969.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
JANOUŠEK, J. a kolektiv. Metody sociální psychologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.