Předložená bakalářská práce se zaměřuje na budoucí pedagogy, zjišťuje úroveň jejich znalostí o epilepsii a míru stigmatizace související s touto nemocí. Cílem bylo zjistit, zda existují rozdíly v úrovni znalostí o epilepsii u studentů různých typů pedagogických oborů a jestli úroveň znalostí o dané nemoci ovlivňuje míru vnímané stigmatizace. Míra stigmatizace byla zjišťována pomocí SSE dotazníku (STIGMA SCALE OF EPILEPSY). K měření znalostí o epilepsii byl použit osmnáctipoložkový znalostní dotazník s uzavřenými otázkami s drobnou úpravou spočívající v přidání položky "Nevím". Do studie se zapojilo celkem 440 respondentů, z toho 343 žen a 97 mužů. Průměrný věk respondentů byl 21,6 roku.Bylo prokázáno, že se u studentů vyskytují mezioborové rozdíly v úrovni znalostí o epilepsii, a také, že vyšší úroveň znalostí o této nemoci neodpovídá nižší míře stigmatizace. Co se týká modifikace znalostního dotazníku, bylo zjištěno, že úprava nevedla ke zlepšení vnitřní konzistence.
Annotation in English
This presented bachelor thesis, focused on future teachers, is searching their level of knowledge about epilepsy and the degree of stigma associated with this disease. The aim was to determine whether there are differences in the level of knowledge about epilepsy among students of different types of educational fields and whether the level of knowledge about the disease affects the degree of perceived stigma. The degree of stigma was assessed by the use of a questionnaire SSE (STIGMA OF SCALE Epilepsy). To measure knowledge about epilepsy there was used "18 points knowledge questionnaire" with closed questions which were slightly modified by adding the "do not know" answer option. The study involved a total of 440 respondents, including 343 women and 97 men. The average age of respondents was 21.6 years. It has been proofed that there are occurring among students interdisciplinary differences in the level of knowledge about epilepsy, and also that a higher level of knowledge about the disease does not correspond to lower levels of stigmatization. Regarding the modification of the knowledge questionnaire, it was found that amendment did not lead to the improvement of internal consistency.
Keywords
epilepsie, stigma, znalosti o epilepsii, míra stigmatizace
Keywords in English
epilepsy, stigma, knowledge about epilepsy, the degree of stigmatization
Length of the covering note
50s.(65 681)
Language
CZ
Annotation
Předložená bakalářská práce se zaměřuje na budoucí pedagogy, zjišťuje úroveň jejich znalostí o epilepsii a míru stigmatizace související s touto nemocí. Cílem bylo zjistit, zda existují rozdíly v úrovni znalostí o epilepsii u studentů různých typů pedagogických oborů a jestli úroveň znalostí o dané nemoci ovlivňuje míru vnímané stigmatizace. Míra stigmatizace byla zjišťována pomocí SSE dotazníku (STIGMA SCALE OF EPILEPSY). K měření znalostí o epilepsii byl použit osmnáctipoložkový znalostní dotazník s uzavřenými otázkami s drobnou úpravou spočívající v přidání položky "Nevím". Do studie se zapojilo celkem 440 respondentů, z toho 343 žen a 97 mužů. Průměrný věk respondentů byl 21,6 roku.Bylo prokázáno, že se u studentů vyskytují mezioborové rozdíly v úrovni znalostí o epilepsii, a také, že vyšší úroveň znalostí o této nemoci neodpovídá nižší míře stigmatizace. Co se týká modifikace znalostního dotazníku, bylo zjištěno, že úprava nevedla ke zlepšení vnitřní konzistence.
Annotation in English
This presented bachelor thesis, focused on future teachers, is searching their level of knowledge about epilepsy and the degree of stigma associated with this disease. The aim was to determine whether there are differences in the level of knowledge about epilepsy among students of different types of educational fields and whether the level of knowledge about the disease affects the degree of perceived stigma. The degree of stigma was assessed by the use of a questionnaire SSE (STIGMA OF SCALE Epilepsy). To measure knowledge about epilepsy there was used "18 points knowledge questionnaire" with closed questions which were slightly modified by adding the "do not know" answer option. The study involved a total of 440 respondents, including 343 women and 97 men. The average age of respondents was 21.6 years. It has been proofed that there are occurring among students interdisciplinary differences in the level of knowledge about epilepsy, and also that a higher level of knowledge about the disease does not correspond to lower levels of stigmatization. Regarding the modification of the knowledge questionnaire, it was found that amendment did not lead to the improvement of internal consistency.
Keywords
epilepsie, stigma, znalosti o epilepsii, míra stigmatizace
Keywords in English
epilepsy, stigma, knowledge about epilepsy, the degree of stigmatization
Research Plan
Studium literatury
Zpracování teoretické části (stručné vymezení problematiky epilepsie, znalostí a stigmatu)
Praktická část - stanovení výzkumného cíle, popis výzkumného vzorku, volba a aplikace vhodných statistických metod
Interpretace a diskuze výsledků, závěr
Research Plan
Studium literatury
Zpracování teoretické části (stručné vymezení problematiky epilepsie, znalostí a stigmatu)
Praktická část - stanovení výzkumného cíle, popis výzkumného vzorku, volba a aplikace vhodných statistických metod
Interpretace a diskuze výsledků, závěr
Recommended resources
FERNANDES Paula T., et al. Stigma scale of epilepsy. Arq Neuropsiquitar, 2007. 65.Suppl 1:35-42.
FIEST KIRSEN., et al. Stigma in epilepsy. Current Neurology and Neuroscience Reports, 2014, 14:444:1-6.
KOMÁREK, Vladimír. Epileptické záchvaty a syndromy. Praha: Galén, 1997. ISBN 80-86003-56-6.
OŠLEJŠKOVÁ, Hana. Epileptické a neepileptické záchvaty v dětství a adolescenci. Plzeň: Adela, 2009. Editio medicinae. ISBN 978-80-87094-06-8.
OŠLEJŠKOVÁ, Hana a Zuzana MAKOVSKÁ. Naše dítě má epilepsii: informace pro rodiče. Plzeň: Adela, 2009. Editio medicinae. ISBN 978-80-87094-05-1.
Recommended resources
FERNANDES Paula T., et al. Stigma scale of epilepsy. Arq Neuropsiquitar, 2007. 65.Suppl 1:35-42.
FIEST KIRSEN., et al. Stigma in epilepsy. Current Neurology and Neuroscience Reports, 2014, 14:444:1-6.
KOMÁREK, Vladimír. Epileptické záchvaty a syndromy. Praha: Galén, 1997. ISBN 80-86003-56-6.
OŠLEJŠKOVÁ, Hana. Epileptické a neepileptické záchvaty v dětství a adolescenci. Plzeň: Adela, 2009. Editio medicinae. ISBN 978-80-87094-06-8.
OŠLEJŠKOVÁ, Hana a Zuzana MAKOVSKÁ. Naše dítě má epilepsii: informace pro rodiče. Plzeň: Adela, 2009. Editio medicinae. ISBN 978-80-87094-05-1.