Závěrečná práce se věnuje zařazení učiva o synonymii do jazykového vyučování na 1. stupni základní školy.
Vychází z teoretických poznatků a z požadavků RVP ZV. Stěžejní část práce představuje sonda prováděná u žáků 3. a 5. ročníku. Vyhodnocení této sondy demonstruje úroveň žáků ve zkoumaných znalostech a dovednostech.
Annotation in English
This final thesis studies ability of elementary school students in using synonyms. In the theoretical
part we focus on clarifying issue-related basic terms. We also look at the way that the Framework
Education Programme for Elementary Education and Czech language textbooks deal with the
curriculum. The practical part of the paper describes results of a probe carried out in 3 rd and 5 th
form of Elementary School. A set of tasks, identical for both age groups, had been set for the
purpose. Success rates of the students in particular exercises is monitored and scores of the
younger and older students are compared. We study the progress in the skill.
Keywords
synonymie, 1. stupeň, základní škola, RVP ZV, sonda, vyhodnocení
Závěrečná práce se věnuje zařazení učiva o synonymii do jazykového vyučování na 1. stupni základní školy.
Vychází z teoretických poznatků a z požadavků RVP ZV. Stěžejní část práce představuje sonda prováděná u žáků 3. a 5. ročníku. Vyhodnocení této sondy demonstruje úroveň žáků ve zkoumaných znalostech a dovednostech.
Annotation in English
This final thesis studies ability of elementary school students in using synonyms. In the theoretical
part we focus on clarifying issue-related basic terms. We also look at the way that the Framework
Education Programme for Elementary Education and Czech language textbooks deal with the
curriculum. The practical part of the paper describes results of a probe carried out in 3 rd and 5 th
form of Elementary School. A set of tasks, identical for both age groups, had been set for the
purpose. Success rates of the students in particular exercises is monitored and scores of the
younger and older students are compared. We study the progress in the skill.
Keywords
synonymie, 1. stupeň, základní škola, RVP ZV, sonda, vyhodnocení
1. Studium odborné literatury.
2. Analýza učebnic a dalších pracovních materiálů na 1. stupni ZŠ z hlediska
učiva o synonymii.
3. Zhodnocení získaných poznatků.
4. Vlastní výzkum - sonda zaměřená na zjišťování dovednosti užití synonym
u žáků 1. stupně ZŠ.
5. Vyhodnocení výzkumu.
6. Formulace závěrů - náměty pro jazykovou výuku na 1. stupni ZŠ.
Research Plan
1. Studium odborné literatury.
2. Analýza učebnic a dalších pracovních materiálů na 1. stupni ZŠ z hlediska
učiva o synonymii.
3. Zhodnocení získaných poznatků.
4. Vlastní výzkum - sonda zaměřená na zjišťování dovednosti užití synonym
u žáků 1. stupně ZŠ.
5. Vyhodnocení výzkumu.
6. Formulace závěrů - náměty pro jazykovou výuku na 1. stupni ZŠ.
Recommended resources
ČECHOVÁ, M. Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998, ISBN 80-85937-47-6.
ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština, řeč a jazyk. Praha : ISV nakladatelství, 1996, ISBN 80-85866-12-9.
FILIPEC, J., ČERMÁK, F. Česká lexikologie. Praha : Academia, 1985.
HAUSER, P. Nauka o slovní zásobě. Praha : SPN, 1980.
KALA, M., BENEŠOVÁ, M. Písemný a mluvený projev žáků základní školy. Praha : SPN, 1989.
PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky (vývoj člověka do patnácti let). Praha : SPN, 1963.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0948-7.
BEČKA, J. V. Slovník synonym a frazeologismů. Praha : Novinář, 1977.
KARLÍK, P., NEKULA, M., PLESKALOVÁ, J. Encyklopedický slovník češtiny. Praha : NLN, 2002, ISBN 80-7106.484-X.
PALA, K., VŠIANSKÝ, J. Slovník českých synonym. Praha : NLN, 2001, ISBN 80-7106-450-5.
Recommended resources
ČECHOVÁ, M. Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998, ISBN 80-85937-47-6.
ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština, řeč a jazyk. Praha : ISV nakladatelství, 1996, ISBN 80-85866-12-9.
FILIPEC, J., ČERMÁK, F. Česká lexikologie. Praha : Academia, 1985.
HAUSER, P. Nauka o slovní zásobě. Praha : SPN, 1980.
KALA, M., BENEŠOVÁ, M. Písemný a mluvený projev žáků základní školy. Praha : SPN, 1989.
PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky (vývoj člověka do patnácti let). Praha : SPN, 1963.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0948-7.
BEČKA, J. V. Slovník synonym a frazeologismů. Praha : Novinář, 1977.
KARLÍK, P., NEKULA, M., PLESKALOVÁ, J. Encyklopedický slovník češtiny. Praha : NLN, 2002, ISBN 80-7106.484-X.
PALA, K., VŠIANSKÝ, J. Slovník českých synonym. Praha : NLN, 2001, ISBN 80-7106-450-5.