Diplomová práce se zabývá problematikou časové perspektivy a prožíváním nudy u studentů vysokých škol. Data byla sesbírána pomocí dotazníků Zimbardo Time Perspective Inventory a Multidimensional State Boredom Skale. Cílem práce je analýza vztahu mezi časovou perspektivou a situační nudou, kterou studenti zažívají ve škole. Analýza je prováděna v rámci skupin podle pohlaví a podle zaměření fakult, na kterých se studenti vzdělávají. Výsledky výzkumu jednotlivých skupin jsou mezi sebou porovnávány. Diplomová práce zjišťuje, které časové rámce v myslích studentů převažují, a do jaké míry mají vliv na prožívání nudy. Na základě výsledků výzkumu lze také určit, které fakulty se pyšní studenty s téměř ideální perspektivní orientací.
Annotation in English
The diploma thesis deals with a time perspective issue and feeling bored with undergraduates. The data have been collected in questionnaires Zimbardo Time Perspective Inventory and Multidimensional State Boredom Skale. The aim of the work is an analysis of a relationship between time perspective and situational boredom, which students experienced at school. The analysis is carried out within the groups according to the sex and according to the faculty specializations which the students study. The research results of particular groups are compared among each other. The diploma thesis investigates which time perspective prevails in student´s minds and the extent to which it influences being bored. Based on the research results it is possible to determine which faculties are proud of students with almost ideal time perspective inclination.
time perspective, Zimbardo, boredom, motivation, adolescence
Length of the covering note
49 s. (79 242 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá problematikou časové perspektivy a prožíváním nudy u studentů vysokých škol. Data byla sesbírána pomocí dotazníků Zimbardo Time Perspective Inventory a Multidimensional State Boredom Skale. Cílem práce je analýza vztahu mezi časovou perspektivou a situační nudou, kterou studenti zažívají ve škole. Analýza je prováděna v rámci skupin podle pohlaví a podle zaměření fakult, na kterých se studenti vzdělávají. Výsledky výzkumu jednotlivých skupin jsou mezi sebou porovnávány. Diplomová práce zjišťuje, které časové rámce v myslích studentů převažují, a do jaké míry mají vliv na prožívání nudy. Na základě výsledků výzkumu lze také určit, které fakulty se pyšní studenty s téměř ideální perspektivní orientací.
Annotation in English
The diploma thesis deals with a time perspective issue and feeling bored with undergraduates. The data have been collected in questionnaires Zimbardo Time Perspective Inventory and Multidimensional State Boredom Skale. The aim of the work is an analysis of a relationship between time perspective and situational boredom, which students experienced at school. The analysis is carried out within the groups according to the sex and according to the faculty specializations which the students study. The research results of particular groups are compared among each other. The diploma thesis investigates which time perspective prevails in student´s minds and the extent to which it influences being bored. Based on the research results it is possible to determine which faculties are proud of students with almost ideal time perspective inclination.