Tato dizertace pojednává o díle Wilfrida Sellarse a napětí mezi jeho vědeckým realismem a pragmatismem. Cílem práce je nabídnout čtení Sellarsova díla, které dokáže tyto protichůdné tendence uvést do souladu. Práce tak přispívá k stále probíhající diskuzi o konsistenci tohoto díla a k diskuzím o vztahu mezi realismem a pragmatismem obecně.
Ukazuji, že obvyklý přístup, který zdůrazňuje napětí v Sellarsově díle, by měl být nahrazen komplexnějším čtením. Když na rozdíl od tohoto standardního přístupu zdůrazníme pragmatistické a deflacionistické prvky v Sellarsově myšlení, můžeme konstruovat alternativní čtení jeho vědeckého realismu. To vyžaduje, abychom přehodnotili obsah některých jeho kontroverznějších tezí, např. o zobrazovacím vztahu mezi jazykem a světem a o ideálním, peirceovském pojmovém systému. Obhajuji tezi, že když Sellars mluví o adekvátnosti pojmového systému ke světu, nemá na mysli specifický vztah mezi jazykem a světem, nýbrž adekvátnost praktickou. Univerzální, sjednocující prvek, který musí každý skutečný realismus obsahovat, lze pak nalézt v Sellarsově praktické a morální filosofii.
Co se týká Sellarsova tvrzení, že věda je v ontologických otázkách privilegovaná, ukazuji, že Sellars rozumí pojmu "věda" alespoň zčásti z apriorního hlediska, tj. jako lidská aktivita, která systematicky realizuje ty cíle, kterým je každý uživatel pojmů zavázán, pokud chce mít status uživatele pojmů. Takto lze Sellarsův důraz na prioritu vědy smířit přirozeným způsobem s jeho pragmatismem. Na konci upozorňuji na některé nové problémy, které mé čtení vyvolává.
Anotace v angličtině
My thesis focuses on the work of the 20th century philosopher Wilfrid Sellars and the tensions between his scientific realist and his pragmatist commitments. The aim of my thesis is to offer a reading of Sellars's work that can reconcile these conflicting tendencies. In this way, the thesis shall contribute to the ongoing discussions about the consistency of Sellars's work and, beyond the community of Sellars scholars, to discussions about the relation between pragmatism and realism.
I claim that a common approach to Sellars's work which emphasizes the tensions inherent in it is merely optional. Contrary to this reading, I insist that highlighting the pragmatist and deflationist elements in Sellars's thought can help us develop an alternative reading of his scientific realism. This requires a reevaluation of what some controversial Sellarsian notions such as picturing or the ideal Peircean scheme amount to. Throughout, I emphasize that we should understand Sellars's talk about the adequacy of conceptual schemes not in terms of non-causal word-world-relations but as practical adequacy. The universal, unifying element needed for a realism which deserves the name can then be located in Sellars's practical and moral philosophy.
As far as Sellars's claim on the ontological privilege of science is concerned, I show that Sellars understood science at least partly in an apriori way, as the activity which systematically pursues ends which any concept user must be committed to in order to count as a concept user. The privilege of science thus understood can then be reconciled naturally with Sellars's pragmatism. At the end, I point out some new problems which my reading generates.
Klíčová slova
Wilfrid Sellars, pragmatismus, realismus, vědecký realismus, teorie pravdy, ontologie, filosofie 20. století, konvergence
Klíčová slova v angličtině
Wilfrid Sellars, pragmatism, realism, scientific realism, truth, ontology, philosophy of the 20th century, convergence
Rozsah průvodní práce
233 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato dizertace pojednává o díle Wilfrida Sellarse a napětí mezi jeho vědeckým realismem a pragmatismem. Cílem práce je nabídnout čtení Sellarsova díla, které dokáže tyto protichůdné tendence uvést do souladu. Práce tak přispívá k stále probíhající diskuzi o konsistenci tohoto díla a k diskuzím o vztahu mezi realismem a pragmatismem obecně.
Ukazuji, že obvyklý přístup, který zdůrazňuje napětí v Sellarsově díle, by měl být nahrazen komplexnějším čtením. Když na rozdíl od tohoto standardního přístupu zdůrazníme pragmatistické a deflacionistické prvky v Sellarsově myšlení, můžeme konstruovat alternativní čtení jeho vědeckého realismu. To vyžaduje, abychom přehodnotili obsah některých jeho kontroverznějších tezí, např. o zobrazovacím vztahu mezi jazykem a světem a o ideálním, peirceovském pojmovém systému. Obhajuji tezi, že když Sellars mluví o adekvátnosti pojmového systému ke světu, nemá na mysli specifický vztah mezi jazykem a světem, nýbrž adekvátnost praktickou. Univerzální, sjednocující prvek, který musí každý skutečný realismus obsahovat, lze pak nalézt v Sellarsově praktické a morální filosofii.
Co se týká Sellarsova tvrzení, že věda je v ontologických otázkách privilegovaná, ukazuji, že Sellars rozumí pojmu "věda" alespoň zčásti z apriorního hlediska, tj. jako lidská aktivita, která systematicky realizuje ty cíle, kterým je každý uživatel pojmů zavázán, pokud chce mít status uživatele pojmů. Takto lze Sellarsův důraz na prioritu vědy smířit přirozeným způsobem s jeho pragmatismem. Na konci upozorňuji na některé nové problémy, které mé čtení vyvolává.
Anotace v angličtině
My thesis focuses on the work of the 20th century philosopher Wilfrid Sellars and the tensions between his scientific realist and his pragmatist commitments. The aim of my thesis is to offer a reading of Sellars's work that can reconcile these conflicting tendencies. In this way, the thesis shall contribute to the ongoing discussions about the consistency of Sellars's work and, beyond the community of Sellars scholars, to discussions about the relation between pragmatism and realism.
I claim that a common approach to Sellars's work which emphasizes the tensions inherent in it is merely optional. Contrary to this reading, I insist that highlighting the pragmatist and deflationist elements in Sellars's thought can help us develop an alternative reading of his scientific realism. This requires a reevaluation of what some controversial Sellarsian notions such as picturing or the ideal Peircean scheme amount to. Throughout, I emphasize that we should understand Sellars's talk about the adequacy of conceptual schemes not in terms of non-causal word-world-relations but as practical adequacy. The universal, unifying element needed for a realism which deserves the name can then be located in Sellars's practical and moral philosophy.
As far as Sellars's claim on the ontological privilege of science is concerned, I show that Sellars understood science at least partly in an apriori way, as the activity which systematically pursues ends which any concept user must be committed to in order to count as a concept user. The privilege of science thus understood can then be reconciled naturally with Sellars's pragmatism. At the end, I point out some new problems which my reading generates.
Klíčová slova
Wilfrid Sellars, pragmatismus, realismus, vědecký realismus, teorie pravdy, ontologie, filosofie 20. století, konvergence
Klíčová slova v angličtině
Wilfrid Sellars, pragmatism, realism, scientific realism, truth, ontology, philosophy of the 20th century, convergence
Zásady pro vypracování
Cílem práce je smíření protichůdných tendencí mezi pragmatismem a vědeckým realismem ve filosofickém dílu Wilfrida Sellarse pomocí kritické reflexe existujících pokusů a budování vlastního interpretačního přístupu.
Práce bude vypracována v souladu se Studijním a zkušebním řádem ZČU.
Při zpracování budou respektovány etické zásady přejímání myšlenek jiných autorů platné v akademickém prostředí.
Text práce bude pravidelně konzultován se školitelem.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je smíření protichůdných tendencí mezi pragmatismem a vědeckým realismem ve filosofickém dílu Wilfrida Sellarse pomocí kritické reflexe existujících pokusů a budování vlastního interpretačního přístupu.
Práce bude vypracována v souladu se Studijním a zkušebním řádem ZČU.
Při zpracování budou respektovány etické zásady přejímání myšlenek jiných autorů platné v akademickém prostředí.
Text práce bude pravidelně konzultován se školitelem.
Seznam doporučené literatury
Brandom, Robert 2015. From empiricism to expressivism: Brandom reads Sellars. Cambridge: Harvard University Press.
DeVries, Willem A. 2005. Wilfrid Sellars. Chesham: Acumen.
Psillos, Stathis 1999. Scientific realism: how science tracks truth. London: Routledge.
Rorty, Richard 1988. "Representation, social practise, and truth". Philosophical Studies 54, no. 2, 21528.
Rosenberg, Jay F. 1980. One world and our knowledge of it: the problematic of realism in post-Kantian perspective. Dordrecht: Reidel.
Sellars, Wilfrid 1961. "The language of theories". In Herbert Feigl and Grower Mawxwell (eds.) Current issues in the philosophy of science, 57-77. New York: Holt, Rinehart, and Winston, 1961.
Sellars, Wilfrid 1962. "Truth and 'correspondence´". The Journal of Philosophy 59, 2956.
Sellars, Wilfrid 1963. "Theoretical explanation". In Philosophy of science: the Delaware Seminar. 61-78. New York: John Wiley.
Sellars, Wilfrid 1963. Science, perception and reality. Atascadero: Ridgeview.
Sellars, Wilfrid 1965. "Scientific realism or irenic instrumentalism: a critique of Nagel and Feyerabend on theoretical explanation". In Robert Cohen and Max Wartofsky (eds.) Boston studies in the philosophy of science, 171204. Humanities Press.
Sellars, Wilfrid 1967. Science and metaphysics - variations on Kantian themes. Atascadero: Ridgeview.
Sellars, Wilfrid and Jeffrey Sicha (ed.) 2002. Kant's transcendental metaphysics - Sellars' Cassirer Lectures and other essays. Atascadero: Ridgeview.
Seznam doporučené literatury
Brandom, Robert 2015. From empiricism to expressivism: Brandom reads Sellars. Cambridge: Harvard University Press.
DeVries, Willem A. 2005. Wilfrid Sellars. Chesham: Acumen.
Psillos, Stathis 1999. Scientific realism: how science tracks truth. London: Routledge.
Rorty, Richard 1988. "Representation, social practise, and truth". Philosophical Studies 54, no. 2, 21528.
Rosenberg, Jay F. 1980. One world and our knowledge of it: the problematic of realism in post-Kantian perspective. Dordrecht: Reidel.
Sellars, Wilfrid 1961. "The language of theories". In Herbert Feigl and Grower Mawxwell (eds.) Current issues in the philosophy of science, 57-77. New York: Holt, Rinehart, and Winston, 1961.
Sellars, Wilfrid 1962. "Truth and 'correspondence´". The Journal of Philosophy 59, 2956.
Sellars, Wilfrid 1963. "Theoretical explanation". In Philosophy of science: the Delaware Seminar. 61-78. New York: John Wiley.
Sellars, Wilfrid 1963. Science, perception and reality. Atascadero: Ridgeview.
Sellars, Wilfrid 1965. "Scientific realism or irenic instrumentalism: a critique of Nagel and Feyerabend on theoretical explanation". In Robert Cohen and Max Wartofsky (eds.) Boston studies in the philosophy of science, 171204. Humanities Press.
Sellars, Wilfrid 1967. Science and metaphysics - variations on Kantian themes. Atascadero: Ridgeview.
Sellars, Wilfrid and Jeffrey Sicha (ed.) 2002. Kant's transcendental metaphysics - Sellars' Cassirer Lectures and other essays. Atascadero: Ridgeview.