Tématem této diplomové práce jsou "Čtenářské zájmy žáků 1. stupně ZŠ ve vztahu k metodě počátečního čtení".
Teoretická část objasňuje pojmy související s dětským čtenářstvím a čtenářskými zájmy, jakými jsou čtenářská gramotnost, počáteční čtení a metody jeho výuky, čtenářské aktivity. Věnuje se čtenářskému zájmu, jeho vývoji v závislosti na věku dítěte, metodám, aktivitám a projektům rozvíjejícím a podporujícím čtenářský zájem a čtenářství. Zdůrazňuje významný vliv rodiny a školy v souvislosti se čtenářskými zájmy a žánrovými preferencemi žáků.
Praktická část přináší výsledky výzkumného šetření, které mapovalo čtenářství, čtenářské zájmy, oblíbené tituly a žánrové preference žáků na 1. stupni ZŠ s ohledem na vyučovanou metodu počátečního čtení. Do výzkumu byli zahrnuti žáci 1. 5. ročníků, kteří byli vyučování analyticko-syntetickou metodou nebo genetickou metodou počátečního čtení. V rámci výzkumu se snažím na problematiku rozvoje a podpory čtenářských zájmů dětí pohlédnout i z pozice jejich učitelů a rodičů. Závěrem výsledky šetření shrnuji a hledám východisko pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
TheGraduation thesis dealswiththe "Readerinterestofthefirst grade pupils in the basic school in relation to theinitialreadingmethod".
Thetheoretical part clarifiesthetermsrelating to a childreadership and readerinterest, such as a readingliteracy, initialreading and methodsofitsteaching, readingactivities. Itinquiresintothedevelopmentofreaderinterest, depending on ageofthechild, methods, activities and projectsthat are developing and supportingreaderinterest and readership. Itemphasizestheimportant influence offamily and school in connectionwithreaderinterest and genrepreferencesofpupils.
Thepractical part comeswiththeresultsofresearchsurveythat had beden mappingreadership, readerinterest, populartitles and genrepreferencesoffirst grade ofthe basic schoolpupils. This had beensurveyedwithrespect to a teachingmethodoftheinitialreading. Theresearchinvolvedpupilsofthe 1st to the 5th-year which had beentaughtby theAnalytic-syntheticmethodorGeneticmethodoftheinitialreading. I try to lookintotheproblematicsofdevelopment and support ofchildreaderinterestalsofromtheperspectiveoftheirteachers and parents. Theconclusionof my Thesis sums up theresultsoftheresearch and presentsthesolutionforthepedagogicalpractice.
Klíčová slova
Klíčová slova: čtenářská gramotnost, počáteční čtení a metody jeho výuky, čtenářské aktivity, čtenářské zájmy a dětské čtenářství.
Klíčová slova v angličtině
Key words: reading literacy, initial reading and methods of its teaching, reading activities, reader interest, child readership.
Rozsah průvodní práce
109 s., přílohy 5 s. (I. - V.)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této diplomové práce jsou "Čtenářské zájmy žáků 1. stupně ZŠ ve vztahu k metodě počátečního čtení".
Teoretická část objasňuje pojmy související s dětským čtenářstvím a čtenářskými zájmy, jakými jsou čtenářská gramotnost, počáteční čtení a metody jeho výuky, čtenářské aktivity. Věnuje se čtenářskému zájmu, jeho vývoji v závislosti na věku dítěte, metodám, aktivitám a projektům rozvíjejícím a podporujícím čtenářský zájem a čtenářství. Zdůrazňuje významný vliv rodiny a školy v souvislosti se čtenářskými zájmy a žánrovými preferencemi žáků.
Praktická část přináší výsledky výzkumného šetření, které mapovalo čtenářství, čtenářské zájmy, oblíbené tituly a žánrové preference žáků na 1. stupni ZŠ s ohledem na vyučovanou metodu počátečního čtení. Do výzkumu byli zahrnuti žáci 1. 5. ročníků, kteří byli vyučování analyticko-syntetickou metodou nebo genetickou metodou počátečního čtení. V rámci výzkumu se snažím na problematiku rozvoje a podpory čtenářských zájmů dětí pohlédnout i z pozice jejich učitelů a rodičů. Závěrem výsledky šetření shrnuji a hledám východisko pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
TheGraduation thesis dealswiththe "Readerinterestofthefirst grade pupils in the basic school in relation to theinitialreadingmethod".
Thetheoretical part clarifiesthetermsrelating to a childreadership and readerinterest, such as a readingliteracy, initialreading and methodsofitsteaching, readingactivities. Itinquiresintothedevelopmentofreaderinterest, depending on ageofthechild, methods, activities and projectsthat are developing and supportingreaderinterest and readership. Itemphasizestheimportant influence offamily and school in connectionwithreaderinterest and genrepreferencesofpupils.
Thepractical part comeswiththeresultsofresearchsurveythat had beden mappingreadership, readerinterest, populartitles and genrepreferencesoffirst grade ofthe basic schoolpupils. This had beensurveyedwithrespect to a teachingmethodoftheinitialreading. Theresearchinvolvedpupilsofthe 1st to the 5th-year which had beentaughtby theAnalytic-syntheticmethodorGeneticmethodoftheinitialreading. I try to lookintotheproblematicsofdevelopment and support ofchildreaderinterestalsofromtheperspectiveoftheirteachers and parents. Theconclusionof my Thesis sums up theresultsoftheresearch and presentsthesolutionforthepedagogicalpractice.
Klíčová slova
Klíčová slova: čtenářská gramotnost, počáteční čtení a metody jeho výuky, čtenářské aktivity, čtenářské zájmy a dětské čtenářství.
Klíčová slova v angličtině
Key words: reading literacy, initial reading and methods of its teaching, reading activities, reader interest, child readership.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
KOŘÍNEK, M., Z. KŘIVÁNEK a kol. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-7066-052-X.\\
PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-252-1.\\
SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido,1995. ISBN 80-85931- 05-2.\\
WAGNEROVÁ, Jarmila. Didaktika psaní. Plzeň: Fakulta pedagogická, 1994. ISBN 80-7043-134-2.\\
WAGNEROVÁ, Jarmila. Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň: ZČU, 1996. ISBN 80-7082-309-7.\\
WILDOVÁ, Radka. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-228-8.\\
ŽÁČEK, Jiří a Helena ZMATLÍKOVÁ. Slabikář. Praha: Alter, 2000. ISBN 80-901207-2-5.\\
Seznam doporučené literatury
KOŘÍNEK, M., Z. KŘIVÁNEK a kol. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-7066-052-X.\\
PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-252-1.\\
SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido,1995. ISBN 80-85931- 05-2.\\
WAGNEROVÁ, Jarmila. Didaktika psaní. Plzeň: Fakulta pedagogická, 1994. ISBN 80-7043-134-2.\\
WAGNEROVÁ, Jarmila. Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň: ZČU, 1996. ISBN 80-7082-309-7.\\
WILDOVÁ, Radka. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-228-8.\\
ŽÁČEK, Jiří a Helena ZMATLÍKOVÁ. Slabikář. Praha: Alter, 2000. ISBN 80-901207-2-5.\\