Bakalářská práce se zaměří na sledování vývoje žen jako nezbytného nástroje ženské emancipace v 19. století na území Rakouska-Uherska.V úvodní části bude sledován vývoj názorů na ženskou otázku. Druhá část bude věnována přehledu školství v habsburské monarchii od konce 18. století. Třetí části přibližuje, jakým způsobem ženy v monarchii pronikaly do středního vzdělání. Čtvrtá část se věnuje studiu žen na univerzitách.
Anotace v angličtině
The submitted bachelor thesis took a portrait of a comprehensive development in the field of female education in Austro-Hungarian Empire withing the 19th century period.The obligatory introduction is followed by the peroid interpretation, which was structured into three chapters.The second chapter described general development of the Habsburg monarchy field of education starting from the end of the 18th century.The third chapter sets out the entrance of women into the field of secondary education. The last fourth chapter is focused on female university studies (Cisleithania and Transleithania).
Bakalářská práce se zaměří na sledování vývoje žen jako nezbytného nástroje ženské emancipace v 19. století na území Rakouska-Uherska.V úvodní části bude sledován vývoj názorů na ženskou otázku. Druhá část bude věnována přehledu školství v habsburské monarchii od konce 18. století. Třetí části přibližuje, jakým způsobem ženy v monarchii pronikaly do středního vzdělání. Čtvrtá část se věnuje studiu žen na univerzitách.
Anotace v angličtině
The submitted bachelor thesis took a portrait of a comprehensive development in the field of female education in Austro-Hungarian Empire withing the 19th century period.The obligatory introduction is followed by the peroid interpretation, which was structured into three chapters.The second chapter described general development of the Habsburg monarchy field of education starting from the end of the 18th century.The third chapter sets out the entrance of women into the field of secondary education. The last fourth chapter is focused on female university studies (Cisleithania and Transleithania).
Bakalářská práce se zaměří na sledování vývoje vzdělávání žen jako nezbytného nástroje ženské emancipace v 19. století na území Rakouska- Uherska, vzdělávání dívek a žen v devatenáctém století na území Rakouska- Uherska. V úvodní části bude sledován vývoj názorů na ženskou otázku očima tehdejší společnosti. Další část bude věnována možnostem žen dosáhnout středoškolského vzdělání a třetí část bude rozebírat možnosti studia žen na Rakousko- uherských univerzitách. Práce bude mít komparativní charakter, v rámci zvoleného tématu budou porovnávány různé části habsburské monarchie. Cílem práce bude podat ucelený pohled na vzdělávání žen v Rakousku- Uhersku.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměří na sledování vývoje vzdělávání žen jako nezbytného nástroje ženské emancipace v 19. století na území Rakouska- Uherska, vzdělávání dívek a žen v devatenáctém století na území Rakouska- Uherska. V úvodní části bude sledován vývoj názorů na ženskou otázku očima tehdejší společnosti. Další část bude věnována možnostem žen dosáhnout středoškolského vzdělání a třetí část bude rozebírat možnosti studia žen na Rakousko- uherských univerzitách. Práce bude mít komparativní charakter, v rámci zvoleného tématu budou porovnávány různé části habsburské monarchie. Cílem práce bude podat ucelený pohled na vzdělávání žen v Rakousku- Uhersku.
Seznam doporučené literatury
NEUDORFLOVÁ, Marie, České ženy v 19. století, Praha 1999.
SEKYRKOVÁ, Milada, Minerva 1890- 1936, Karolinum 2016.
LENDEROVÁ, Milena, KOPIČKOVÁ, Božena, Žena v českých zemích od středověku do 20. století, Praha 2009.
LENDEROVÁ, Milena, STRÁNÍKOVÁ, Jana, ČADKOVÁ, Kateřina, Dějiny žen aneb Evropská žena od středověku do 20. století v zajetí historiografie, Pardubice 2006.
OTTŮV SLOVNÍK NAUČNÝ, Illustrovaná encyklopaedie obecných vědomostí, 27. díl, Vůz- Žižkowski, Paseka/Argo 2002.
BAHENSKÁ, Marie, Počátky emancipace žen v Čechách: dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století, Praha 2005.
PÁNKOVÁ, Markéta, MORKES, František a MATYÁŠOVÁ, Alena, Vzdělávání dívek v Čechách, Praha 2008.
MALÍNSKÁ, Jana, Do politiky prý žena nesmí- proč?: vzdělání a postavení žen v české společnosti v 19. století a na počátku 20. století, Praha 2005.
MAURER, Trude, Der Weg an die Universität: höhere Frauenstudien vom Mittelalter bis zum 20. Jahrhundert, Göttingen/ Wallstein 2010.
FÉNYES, Hajnalka, A nemi sajátosságok különbségének vizsgálata az oktatásban: a nök hátrányainak felszámolása? Debrecen/ Debreceni Egyetemi Kiadó 2010.
Seznam doporučené literatury
NEUDORFLOVÁ, Marie, České ženy v 19. století, Praha 1999.
SEKYRKOVÁ, Milada, Minerva 1890- 1936, Karolinum 2016.
LENDEROVÁ, Milena, KOPIČKOVÁ, Božena, Žena v českých zemích od středověku do 20. století, Praha 2009.
LENDEROVÁ, Milena, STRÁNÍKOVÁ, Jana, ČADKOVÁ, Kateřina, Dějiny žen aneb Evropská žena od středověku do 20. století v zajetí historiografie, Pardubice 2006.
OTTŮV SLOVNÍK NAUČNÝ, Illustrovaná encyklopaedie obecných vědomostí, 27. díl, Vůz- Žižkowski, Paseka/Argo 2002.
BAHENSKÁ, Marie, Počátky emancipace žen v Čechách: dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století, Praha 2005.
PÁNKOVÁ, Markéta, MORKES, František a MATYÁŠOVÁ, Alena, Vzdělávání dívek v Čechách, Praha 2008.
MALÍNSKÁ, Jana, Do politiky prý žena nesmí- proč?: vzdělání a postavení žen v české společnosti v 19. století a na počátku 20. století, Praha 2005.
MAURER, Trude, Der Weg an die Universität: höhere Frauenstudien vom Mittelalter bis zum 20. Jahrhundert, Göttingen/ Wallstein 2010.
FÉNYES, Hajnalka, A nemi sajátosságok különbségének vizsgálata az oktatásban: a nök hátrányainak felszámolása? Debrecen/ Debreceni Egyetemi Kiadó 2010.