Obsahem této bakalářské práce jsou vytvořené čtyři tvořivé úlohy, které jsou koncipovány na prohlubování znalostí z dějin umění a výtvarné výchovy přes konceptualizaci námětu a konceptovou analýzu. Zároveň součástí každé tvořivé úlohy jsou odkazy na tematické okruhy uměleckých konceptů, mezi které řadíme: významový, tematický, empatický a prožitkový.
V první části bakalářské práce se nachází teorie, kde jsou vysvětleny pojmy důležité pro artefiletiku a výtvarnou výchovu a dále, co vše obsahuje konceptová analýza. V druhé polovině jsou podrobně vysvětleny umělecké koncepty a jejich případné členění.
Prostřední část této práce je věnovaná kapitole Příprava na výuku, kde se nachází vysvětlené mé záměry pro vytvoření vhodné úlohy pro danou skupinu a následný popis, jak úlohu s dětmi uskutečnit a na co se zaměřit. Součástí každého úkolu je pak také přiložená obrazová mapa, která zobrazuje souvislosti mezi technikou a námětem a zároveň ukazuje souvislosti s dějinami umění.
Třetí část je částí praktickou, kde je do detailů rozebrán průběh výuky, konceptualizace námětu a následné poučení z dějin umění. Na konci každého úkolu se pak nachází samotná konceptová analýza se zjištěnými poznatky a východisky pro danou skupinu.
Anotace v angličtině
The content of this bachelor thesis is made up of four creative tasks, which are designed to extend the knowledge from the history of art and art through conceptualization of the topic and conceptual analysis. Also, each creative task includes references to thematic areas of artistic concepts, including: meaning, thematic, empathic and adventure.
In the first part of the bachelor thesis there is a theory where the concepts important for artefiletics and art education are explained and what all the conceptual analysis contains. In the second part which detailed the artistic concepts and their possible breakdown.
The middle of bachelor thesis is devoted to the chapter Preparing for the lesson, where my intentions are explained to create the appropriate task for the given group and the following descriptions how to perform tasks with children and what to focus on. Each of the tasks is also accompanied by an image map showing the connection between the technique and the theme and showing the connection with the history of art.
The third part is a practical part, where the course of the lesson, conceptualization of the subject and subsequent teaching from the history of art is elaborated. At the end of each task there is the conceptual analysis itself with the findings and the starting points for the given group.
Conceptual analysis, artistic concepts - thematic, constructive, empathic, experience, discussion, reflection, interpretation, motivation, conceptualization of work, subject, technique, creative work, imagination, concepts and preconceptions, socio-cognitive conflict, pedagogical constructivism, art-centric model, video-centric model, creative interpretation of the subject, creative role, artefiletics, artefiletic work, artistic situation, crisis of children's artistic expression
Rozsah průvodní práce
94 s. (138 603 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Obsahem této bakalářské práce jsou vytvořené čtyři tvořivé úlohy, které jsou koncipovány na prohlubování znalostí z dějin umění a výtvarné výchovy přes konceptualizaci námětu a konceptovou analýzu. Zároveň součástí každé tvořivé úlohy jsou odkazy na tematické okruhy uměleckých konceptů, mezi které řadíme: významový, tematický, empatický a prožitkový.
V první části bakalářské práce se nachází teorie, kde jsou vysvětleny pojmy důležité pro artefiletiku a výtvarnou výchovu a dále, co vše obsahuje konceptová analýza. V druhé polovině jsou podrobně vysvětleny umělecké koncepty a jejich případné členění.
Prostřední část této práce je věnovaná kapitole Příprava na výuku, kde se nachází vysvětlené mé záměry pro vytvoření vhodné úlohy pro danou skupinu a následný popis, jak úlohu s dětmi uskutečnit a na co se zaměřit. Součástí každého úkolu je pak také přiložená obrazová mapa, která zobrazuje souvislosti mezi technikou a námětem a zároveň ukazuje souvislosti s dějinami umění.
Třetí část je částí praktickou, kde je do detailů rozebrán průběh výuky, konceptualizace námětu a následné poučení z dějin umění. Na konci každého úkolu se pak nachází samotná konceptová analýza se zjištěnými poznatky a východisky pro danou skupinu.
Anotace v angličtině
The content of this bachelor thesis is made up of four creative tasks, which are designed to extend the knowledge from the history of art and art through conceptualization of the topic and conceptual analysis. Also, each creative task includes references to thematic areas of artistic concepts, including: meaning, thematic, empathic and adventure.
In the first part of the bachelor thesis there is a theory where the concepts important for artefiletics and art education are explained and what all the conceptual analysis contains. In the second part which detailed the artistic concepts and their possible breakdown.
The middle of bachelor thesis is devoted to the chapter Preparing for the lesson, where my intentions are explained to create the appropriate task for the given group and the following descriptions how to perform tasks with children and what to focus on. Each of the tasks is also accompanied by an image map showing the connection between the technique and the theme and showing the connection with the history of art.
The third part is a practical part, where the course of the lesson, conceptualization of the subject and subsequent teaching from the history of art is elaborated. At the end of each task there is the conceptual analysis itself with the findings and the starting points for the given group.
Conceptual analysis, artistic concepts - thematic, constructive, empathic, experience, discussion, reflection, interpretation, motivation, conceptualization of work, subject, technique, creative work, imagination, concepts and preconceptions, socio-cognitive conflict, pedagogical constructivism, art-centric model, video-centric model, creative interpretation of the subject, creative role, artefiletics, artefiletic work, artistic situation, crisis of children's artistic expression
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je připravit a realizovat minimálně 4 výtvarné úlohy, analyzovat jejich průběh v praxi, vyhodnotit jej a navrhnout pro každou z nich zlepšující alteraci. Tyto výtvarné úlohy budou zaměřeny na poznávání vybraných konceptů z historie výtvarné kultury prostřednictvím žákovské expresivní tvorby (především vizuální, resp. výtvarné) a její reflexe.
V analytické a evaluační části práce autorka využije artefiletickou terminologii a metodiku analýzy (konceptová analýza). Předmětem evaluace bude kvalita učebního prostředí, zlepšující alterace budou zacíleny na poskytování příležitostí k učení prostřednictvím výtvarné tvorby a její reflexe.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je připravit a realizovat minimálně 4 výtvarné úlohy, analyzovat jejich průběh v praxi, vyhodnotit jej a navrhnout pro každou z nich zlepšující alteraci. Tyto výtvarné úlohy budou zaměřeny na poznávání vybraných konceptů z historie výtvarné kultury prostřednictvím žákovské expresivní tvorby (především vizuální, resp. výtvarné) a její reflexe.
V analytické a evaluační části práce autorka využije artefiletickou terminologii a metodiku analýzy (konceptová analýza). Předmětem evaluace bude kvalita učebního prostředí, zlepšující alterace budou zacíleny na poskytování příležitostí k učení prostřednictvím výtvarné tvorby a její reflexe.
Seznam doporučené literatury
SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 2., ekonomické vyd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-498-3.
SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
GAWLIK, Ladislav. Dějiny výtvarného umění. V Plzni: Západočeská univerzita, Ústav celoživotního vzdělávání, 2009. ISBN 978-80-7043-848-0.
GAWLIK, Ladislav. Dějiny výtvarného umění. V Plzni: Západočeská univerzita, Ústav celoživotního vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-7043-909-8.
ULRICH, Gerhard. Malé dějiny malířství. 1. vyd. Praha: Orbis, 1971, 250 s.
PIJOAN, José. Dějiny umění/ 1-10. 2. vyd. Praha: Odeon, 1982, 334 s.
GOMBRICH, E. Příběh umění. Vyd. v češ. 2. (rev.)., v Mladé frontě a Argu 1. Praha: Argo, 1997, 683 s. ISBN 80-204-0685-9.
KOHOUTKOVÁ, Helena a Martina KOMSOVÁ. Dějepis na dlani. 2. vyd. Olomouc: Rubico, 2007, 256 s. ISBN 978-80-7346-065-5.
Encyklopedie historie světa. České vyd. 1. Praha: Cesty, 2001, 496 s. ISBN 80-7181-567-5.
Svět archeologie. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2009, 286 s. Universum (Knižní klub). ISBN 978-80-242-2446-6.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, ed. Mezi viděním a věděním: Between seeing and knowing : sborník kolokvia doktorského studia oboru Výtvarná výchova pořádaného 9.9.2009 na Katedře výtvarné kultury PF UJEP v Ústí nad Labem. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2009. ISBN 978-80-7414-152-2.
ZÁLEŠÁK, Jan a Jaroslav VANČÁT. Koncept vizuální gramotnosti a možnosti jeho aplikace v českém vzdělávání. In Mezi viděním a věděním. Vydání první. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2009. s. 102 - 106, 5 s. ISBN 978-80-7414-152-2.
Seznam doporučené literatury
SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 2., ekonomické vyd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-498-3.
SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
GAWLIK, Ladislav. Dějiny výtvarného umění. V Plzni: Západočeská univerzita, Ústav celoživotního vzdělávání, 2009. ISBN 978-80-7043-848-0.
GAWLIK, Ladislav. Dějiny výtvarného umění. V Plzni: Západočeská univerzita, Ústav celoživotního vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-7043-909-8.
ULRICH, Gerhard. Malé dějiny malířství. 1. vyd. Praha: Orbis, 1971, 250 s.
PIJOAN, José. Dějiny umění/ 1-10. 2. vyd. Praha: Odeon, 1982, 334 s.
GOMBRICH, E. Příběh umění. Vyd. v češ. 2. (rev.)., v Mladé frontě a Argu 1. Praha: Argo, 1997, 683 s. ISBN 80-204-0685-9.
KOHOUTKOVÁ, Helena a Martina KOMSOVÁ. Dějepis na dlani. 2. vyd. Olomouc: Rubico, 2007, 256 s. ISBN 978-80-7346-065-5.
Encyklopedie historie světa. České vyd. 1. Praha: Cesty, 2001, 496 s. ISBN 80-7181-567-5.
Svět archeologie. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2009, 286 s. Universum (Knižní klub). ISBN 978-80-242-2446-6.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, ed. Mezi viděním a věděním: Between seeing and knowing : sborník kolokvia doktorského studia oboru Výtvarná výchova pořádaného 9.9.2009 na Katedře výtvarné kultury PF UJEP v Ústí nad Labem. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2009. ISBN 978-80-7414-152-2.
ZÁLEŠÁK, Jan a Jaroslav VANČÁT. Koncept vizuální gramotnosti a možnosti jeho aplikace v českém vzdělávání. In Mezi viděním a věděním. Vydání první. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2009. s. 102 - 106, 5 s. ISBN 978-80-7414-152-2.