Tato práce je prací empirickou, která zahrnuje jak práci s odbornou literaturou, tedy část teoretickou, tak část výzkumnou. Terénní výzkum byl prováděn několik měsíců a zahrnoval zúčastněné pozorování a polostrukturované rozhovory s amatérskými kulturisty a kulturistkami.
Záměrem této práce bylo proniknout do skupiny kulturistů a zjistit, jak jsou jedinci sportem ovlivňováni a jak sport utváří jejich osobnost. Výzkum dokládá, že kulturistika jedince ovlivnila natolik, že skrze ní má odlišný pohled na lidské tělo a zastává jiné hodnoty. Tito lidé si osvojili specifické názory, postoje, ideologie. Kulturistika je sport, který výrazně ovlivňuje životy lidí nejen po fyzické, ale i psychické stránce. Tito lidé mají jiné priority a sdílejí identitu, která se od identity ostatních lidí výrazně liší. Zastávají odlišné názory a bourají zajeté stereotypy společnosti. Role kulturisty s sebou nese specifické vnímání sebe sama a vnímání ostatních, kdy tělesnost představuje zásadní prioritu. Maskulinita je tak pro muže i ženy tou jedinou přijatelnou formou a feminita je výrazně potlačována.
V této práci je popsán koncept identity a moci, které významně utváří chování kulturistů a vnímání jejich těl. Důležitým aspektem utváření identity kulturistů je socializace, která pokud je narušena, může způsobit krizi identity a kulturistika tak slouží jako prostředek k získání sebevědomí. Kulturisté sami sebe nevnímají nějak odlišně, definují se jako lidé se zdravým životním stylem. Agresivní role spjatá s kulturistikou trvá pouze v posilovně a mimo posilovnu jsou obyčejnými lidmi. Ženy kulturistky touží po dosažení úspěchů a roli matky považují za nedůležitou. Muži splňují ideál hegemonní maskulinity a touží vypadat ještě lépe než panující ideál.
V praktické části práce bylo uvedeno, jakým způsobem byly data získána a jaký byl můj postup analyzování dat. V této části nalezneme také úryvky z výpovědí respondentů propojené s teoretickou částí, které nám přiblížili životní styl kulturistů a kulturistek, jejich soukromí, ale také odhalili úskalí, se kterými se tito sportovci potýkají. Velkým úskalím je především jejich psychika, která je často narušená, a proto muži i ženy užívají nejrůznějších nelegálních prostředků k vyrovnání se se vznikajícím stresem, nebo ke zlepšení jejich výsledků.
Kulturistika je sport, který mnohé nabízí, ale zároveň mnoho bere. Je sportem, při kterém si člověk sáhne na dno svých sil, ale také na vrchol svých snů. Při tomto sportu člověk prožije mnoho emocí a vyzkouší si, kam až jeho tělo je schopné zajít, co je schopno vydržet a co už není.
Tato práce nám životní styl kulturistů přiblíží a zároveň dodá odlišný pohled na tento fenomén z pozice sociální a kulturní antropologie.
Annotation in English
This empirical work included both the use of specialized literature, as well as qualitative research which lasted several months. The form of the research done was "participated observation" and half-structured interviews with amateur male and female bodybuilders. This thesis focuses on getting involved with and observing a group of bodybuilders to reveal how these individuals are influenced by sports and how it develops their personality. Corresponding research shows that bodybuilding influences an individual up to such level that his view of the human body and his values completely change. These people adopt specific opinions, attitudes, and ideology. Bodybuilding is a sport that significantly influences men's lives not only physically, but also psychologically. These people have different priorities and share characteristics that extremely differ from nonbodybuilders. Their opinions are different and they break down social stereotypes. The role of bodybuilding brings along a specific perception of yourself with it, as well as a perception of others, including physical existence as the essential point. Masculinity becomes the only accepted form here and femininity is extremely suppressed.
This work describes the concept of identity and power that significantly shapes the behavior of bodybuilders and the perception of their bodies. An important aspect of creating the identity of bodybuilders is socialization, which, if disturbed, can cause an identity crisis and bodybuilding serves as a means of gaining self-confidence. Bodybuilders do not perceive themselves as something special, they define themselves as people with a healthy lifestyle. The aggressive role associated with bodybuilding takes only the gym and outside the gym are normal people. Women bodybuilders long for success. The role of the mother is considered to be irrelevant for them. Men look like the ideal of hegemony masculinity and desire to look even better than the dominant ideal.
In practical part was described how the data was obtained and how the data analysis was performed. This part also contains extracts from the respondents' answers connected with the theoretical part which introduces us to the lifestyle of the bodybuilders, their privacy, but also reveals the difficulties which these athletes encounter. A particularly significant issue is that their psyche is often disturbed, and therefore male and female bodybuilders often use a wide range of illegal substances to balance the enormous stress and/or to improve their results.
Bodybuilding is a sport that offers a lot and, at the same time, it takes a lot. It is a sport where you reach the very bottom of your strengths, however, it also helps to reach the top of your dreams. Performing this sport, a person experiences many emotions and tests where the limits of his/her body are, what it can endure, and what is beyond its limits.
This theses brings us closer view to the lifestyle of bodybuilders and at the same time gives a different view of this phenomenon from the position of social and cultural anthropology.
Tato práce je prací empirickou, která zahrnuje jak práci s odbornou literaturou, tedy část teoretickou, tak část výzkumnou. Terénní výzkum byl prováděn několik měsíců a zahrnoval zúčastněné pozorování a polostrukturované rozhovory s amatérskými kulturisty a kulturistkami.
Záměrem této práce bylo proniknout do skupiny kulturistů a zjistit, jak jsou jedinci sportem ovlivňováni a jak sport utváří jejich osobnost. Výzkum dokládá, že kulturistika jedince ovlivnila natolik, že skrze ní má odlišný pohled na lidské tělo a zastává jiné hodnoty. Tito lidé si osvojili specifické názory, postoje, ideologie. Kulturistika je sport, který výrazně ovlivňuje životy lidí nejen po fyzické, ale i psychické stránce. Tito lidé mají jiné priority a sdílejí identitu, která se od identity ostatních lidí výrazně liší. Zastávají odlišné názory a bourají zajeté stereotypy společnosti. Role kulturisty s sebou nese specifické vnímání sebe sama a vnímání ostatních, kdy tělesnost představuje zásadní prioritu. Maskulinita je tak pro muže i ženy tou jedinou přijatelnou formou a feminita je výrazně potlačována.
V této práci je popsán koncept identity a moci, které významně utváří chování kulturistů a vnímání jejich těl. Důležitým aspektem utváření identity kulturistů je socializace, která pokud je narušena, může způsobit krizi identity a kulturistika tak slouží jako prostředek k získání sebevědomí. Kulturisté sami sebe nevnímají nějak odlišně, definují se jako lidé se zdravým životním stylem. Agresivní role spjatá s kulturistikou trvá pouze v posilovně a mimo posilovnu jsou obyčejnými lidmi. Ženy kulturistky touží po dosažení úspěchů a roli matky považují za nedůležitou. Muži splňují ideál hegemonní maskulinity a touží vypadat ještě lépe než panující ideál.
V praktické části práce bylo uvedeno, jakým způsobem byly data získána a jaký byl můj postup analyzování dat. V této části nalezneme také úryvky z výpovědí respondentů propojené s teoretickou částí, které nám přiblížili životní styl kulturistů a kulturistek, jejich soukromí, ale také odhalili úskalí, se kterými se tito sportovci potýkají. Velkým úskalím je především jejich psychika, která je často narušená, a proto muži i ženy užívají nejrůznějších nelegálních prostředků k vyrovnání se se vznikajícím stresem, nebo ke zlepšení jejich výsledků.
Kulturistika je sport, který mnohé nabízí, ale zároveň mnoho bere. Je sportem, při kterém si člověk sáhne na dno svých sil, ale také na vrchol svých snů. Při tomto sportu člověk prožije mnoho emocí a vyzkouší si, kam až jeho tělo je schopné zajít, co je schopno vydržet a co už není.
Tato práce nám životní styl kulturistů přiblíží a zároveň dodá odlišný pohled na tento fenomén z pozice sociální a kulturní antropologie.
Annotation in English
This empirical work included both the use of specialized literature, as well as qualitative research which lasted several months. The form of the research done was "participated observation" and half-structured interviews with amateur male and female bodybuilders. This thesis focuses on getting involved with and observing a group of bodybuilders to reveal how these individuals are influenced by sports and how it develops their personality. Corresponding research shows that bodybuilding influences an individual up to such level that his view of the human body and his values completely change. These people adopt specific opinions, attitudes, and ideology. Bodybuilding is a sport that significantly influences men's lives not only physically, but also psychologically. These people have different priorities and share characteristics that extremely differ from nonbodybuilders. Their opinions are different and they break down social stereotypes. The role of bodybuilding brings along a specific perception of yourself with it, as well as a perception of others, including physical existence as the essential point. Masculinity becomes the only accepted form here and femininity is extremely suppressed.
This work describes the concept of identity and power that significantly shapes the behavior of bodybuilders and the perception of their bodies. An important aspect of creating the identity of bodybuilders is socialization, which, if disturbed, can cause an identity crisis and bodybuilding serves as a means of gaining self-confidence. Bodybuilders do not perceive themselves as something special, they define themselves as people with a healthy lifestyle. The aggressive role associated with bodybuilding takes only the gym and outside the gym are normal people. Women bodybuilders long for success. The role of the mother is considered to be irrelevant for them. Men look like the ideal of hegemony masculinity and desire to look even better than the dominant ideal.
In practical part was described how the data was obtained and how the data analysis was performed. This part also contains extracts from the respondents' answers connected with the theoretical part which introduces us to the lifestyle of the bodybuilders, their privacy, but also reveals the difficulties which these athletes encounter. A particularly significant issue is that their psyche is often disturbed, and therefore male and female bodybuilders often use a wide range of illegal substances to balance the enormous stress and/or to improve their results.
Bodybuilding is a sport that offers a lot and, at the same time, it takes a lot. It is a sport where you reach the very bottom of your strengths, however, it also helps to reach the top of your dreams. Performing this sport, a person experiences many emotions and tests where the limits of his/her body are, what it can endure, and what is beyond its limits.
This theses brings us closer view to the lifestyle of bodybuilders and at the same time gives a different view of this phenomenon from the position of social and cultural anthropology.
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2016 ze dne 8. června 2016 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech" Diplomová práce se bude skládat z teoretické a praktické části ve kterých představím sport, který v současné době narůstá na popularitě. Kulturistika je fenomén, kterému propadá stále více mladých lidí s touhou získat dokonalá těla. Teoretická část bude věnována představení kulturistiky a fitness. Zmíním se o počátcích kulturistiky u nás a srovnám s kulturistikou ve světě. Představím koncept identity a jak se identita utváří u žen a u mužů. Na teoretickou část bude navazovat část praktická, ve které využiji údaje ze svého výzkumu. Zdrojem informací budou amatérští kulturisti, ale bude mne zajímat genderová perspektiva. Proto povedu polostrukturované rozhovory s kulturistami/kami a pokusím se zjistit co nejvíce o jejich životním stylu. Cílem práce je seznámit se s identitou kulturistů/tek a popsat jejich životní styl z genderové perspektivy. Zaměřím se na koncept identity mužů a žen kulturistů/tek. Metodologie práce bude prací využívající kvalitativní metodologii. V teoretické části využiji znalosti z odborné literatury. V metodologické části budu využívat data získaná z polostrukturovaných rozhovorů s amatérskými kulturisty a kulturistkami v plzeňském kraji. Dále využiji data ze zúčastněného pozorování, které budu provádět v několika fitness centrech v Plzni. Struktura práce přiblíží téma kulturistiky jako sportu. Stručně popíše historii a vznik kulturistiky u nás a srovná s kulturistikou světovou. Podívám se také na kulturistiku pojící se s Plzní a zmíním i významné plzeňské kulturisty. V práci se zaměřím na koncept identity a genderu. V metodologické části zanalyzuji výpovědi respondentů a pokusím se zjistit, zda existují nějaké společné rysy v jejich výpovědích a nebo naopak odlišné vnímání identity a životního stylu u mužů a u žen. Vedoucí práce si vyhrazuje právo pořádat společné semináře k formální a obsahové stránce bakalářských prací, a to mimo konzultační hodiny - povinností studenta je účastnit se jej (v rámci vlastních časových možností). Nejpozději do 31.10.2017 (resp. v roce obhajoby práce) předloží student vedoucí práce základní teze diplomové práce a nástin možného rozvržení kapitol spolu s prostudovanou literaturou(resp. základní osnovu textu)-rozsah-3 až 5 stran. Nejpozději do 20.2.2018 (resp. v roce obhajoby) předloží student k posouzení vedoucí práce rozpracovanou verzi diplomové práce. Nejpozději do 31.3.2018(resp.v roce obhajoby) předloží student finální verzi práce.
Research Plan
viz "Vyhláška děkana FF č. 2D/2016 ze dne 8. června 2016 o požadavcích na bakalářské a diplomové práce a o konání státních závěrečných zkoušek v bakalářských a navazujících magisterských studijních programech" Diplomová práce se bude skládat z teoretické a praktické části ve kterých představím sport, který v současné době narůstá na popularitě. Kulturistika je fenomén, kterému propadá stále více mladých lidí s touhou získat dokonalá těla. Teoretická část bude věnována představení kulturistiky a fitness. Zmíním se o počátcích kulturistiky u nás a srovnám s kulturistikou ve světě. Představím koncept identity a jak se identita utváří u žen a u mužů. Na teoretickou část bude navazovat část praktická, ve které využiji údaje ze svého výzkumu. Zdrojem informací budou amatérští kulturisti, ale bude mne zajímat genderová perspektiva. Proto povedu polostrukturované rozhovory s kulturistami/kami a pokusím se zjistit co nejvíce o jejich životním stylu. Cílem práce je seznámit se s identitou kulturistů/tek a popsat jejich životní styl z genderové perspektivy. Zaměřím se na koncept identity mužů a žen kulturistů/tek. Metodologie práce bude prací využívající kvalitativní metodologii. V teoretické části využiji znalosti z odborné literatury. V metodologické části budu využívat data získaná z polostrukturovaných rozhovorů s amatérskými kulturisty a kulturistkami v plzeňském kraji. Dále využiji data ze zúčastněného pozorování, které budu provádět v několika fitness centrech v Plzni. Struktura práce přiblíží téma kulturistiky jako sportu. Stručně popíše historii a vznik kulturistiky u nás a srovná s kulturistikou světovou. Podívám se také na kulturistiku pojící se s Plzní a zmíním i významné plzeňské kulturisty. V práci se zaměřím na koncept identity a genderu. V metodologické části zanalyzuji výpovědi respondentů a pokusím se zjistit, zda existují nějaké společné rysy v jejich výpovědích a nebo naopak odlišné vnímání identity a životního stylu u mužů a u žen. Vedoucí práce si vyhrazuje právo pořádat společné semináře k formální a obsahové stránce bakalářských prací, a to mimo konzultační hodiny - povinností studenta je účastnit se jej (v rámci vlastních časových možností). Nejpozději do 31.10.2017 (resp. v roce obhajoby práce) předloží student vedoucí práce základní teze diplomové práce a nástin možného rozvržení kapitol spolu s prostudovanou literaturou(resp. základní osnovu textu)-rozsah-3 až 5 stran. Nejpozději do 20.2.2018 (resp. v roce obhajoby) předloží student k posouzení vedoucí práce rozpracovanou verzi diplomové práce. Nejpozději do 31.3.2018(resp.v roce obhajoby) předloží student finální verzi práce.
Recommended resources
Connell, W. Robert. 1995. Masculinities. Cambridge: Polity Press
Petrucijová, J. 2013. Identita v kontextu globalizace. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě
Wolf, N. 1991. Mýtus krásy. Bratislava: Aspekt
Jarkovská H.; M. Jarkovská. 2009. Posilování s náčiním 306krát jinak. Praha: Grada
Riegerová, J.; M. Přidalová, M. Ulbrichová. 2006. Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu. Olomouc: Hanex
Stackeová, D. 2008. Fitness programy. Teorie a praxe metodika cvičení ve fitness centrech. 2. vydání. Praha: Galén
Stackeová, D. 2014. Fitness programy z pohledu kinantropologie. Praha : Galén
Erban, V. 2010. Maska a tvář: hra s identitou v mezikulturních proměnách. Praha: Malá Skála
Goffman, E. 2003. Stigma: Poznámky k problému zvládání narušené identity. Praha: Sociologické nakladatelství
Pitts-Taylor, V. a kol. 2008. Cultural Encyclopedia of the Body. Westport: Greenwood Press
Poněšický, J. 2008. Fenomén ženství a mužství: psychologie ženy a muže, rozdíly a vztahy. Praha: Triton
Gender and History, Vol. 14, No 2: 202-223.
Butler, J. 1993. Bodies That Matter. On The Discoursive Limit of "Sex". New York: Roudedge
Sharp, L. 2000. ,,The Commodification of the Body and Its Parts". Annual Review of Anthropology. Vol. 29: 287-328
Csordas, T. 1990. ,,Embodiment as a Paradigm for Anthropology" Ethos. Vol. 18, No. 1: 5-47
Recommended resources
Connell, W. Robert. 1995. Masculinities. Cambridge: Polity Press
Petrucijová, J. 2013. Identita v kontextu globalizace. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě
Wolf, N. 1991. Mýtus krásy. Bratislava: Aspekt
Jarkovská H.; M. Jarkovská. 2009. Posilování s náčiním 306krát jinak. Praha: Grada
Riegerová, J.; M. Přidalová, M. Ulbrichová. 2006. Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu. Olomouc: Hanex
Stackeová, D. 2008. Fitness programy. Teorie a praxe metodika cvičení ve fitness centrech. 2. vydání. Praha: Galén
Stackeová, D. 2014. Fitness programy z pohledu kinantropologie. Praha : Galén
Erban, V. 2010. Maska a tvář: hra s identitou v mezikulturních proměnách. Praha: Malá Skála
Goffman, E. 2003. Stigma: Poznámky k problému zvládání narušené identity. Praha: Sociologické nakladatelství
Pitts-Taylor, V. a kol. 2008. Cultural Encyclopedia of the Body. Westport: Greenwood Press
Poněšický, J. 2008. Fenomén ženství a mužství: psychologie ženy a muže, rozdíly a vztahy. Praha: Triton
Gender and History, Vol. 14, No 2: 202-223.
Butler, J. 1993. Bodies That Matter. On The Discoursive Limit of "Sex". New York: Roudedge
Sharp, L. 2000. ,,The Commodification of the Body and Its Parts". Annual Review of Anthropology. Vol. 29: 287-328
Csordas, T. 1990. ,,Embodiment as a Paradigm for Anthropology" Ethos. Vol. 18, No. 1: 5-47