Proč jsem knihu pojmenovala "První kresby"? V mé mysli vyvstala otázka, kterou jsem si položila při pohledu na kresby své dcery. "Kdy člověk dokáže zaznamenat vlastní stopu? Je to v momentě, kdy dokáže prvně uchopit tužku a něco nakreslit, napsat?" A uvědomila jsem si, že se pojem kresba dá použít už mnohem dříve, než když dítě vezme tužku prvně do ruky. Každá žena, která v sobě nosí devět měsíců své dítě, si možná často ani neuvědomuje, že první stopy či kresby každého jednoho z nás si nese matka na svém těle. Každé ženě matce zůstanou ať drobnější či výraznější stopy na těle v podobě strií, prasklinek v kůži, změnou hmotnosti, tvaru těla, jizvami po lékařském zákroku v podobě císařského řezu či nástřihu. Všechny tyto momenty se zapisují do kůže a zanechávají v ní stopu jako tužka na papíře, dokonce vzhled strií může připomínat první čáry dítěte. Ty pak dokreslují narativní strukturu mé práce.
Annotation in English
why did i name the book "First drawings"? A question arose in my mind, which i asked myself, while looking at drawings from my daughter. "When is a person able to make their first mark? Is it in the moment, when they are first capable to grab a pencil and draw or write something?" I realized, that the word drawing can be used much sooner, than when a child first grabs a pencil. Each woman, that carries a child for nine months, sometimes might not even realize, that the first traces or drawings of each one of us are carried on a mother's body. All women mothers are left with bigger or smaller marks on their bodies, in the shape of stretch marks, small cracks in skin, weight change, shape of the body, scars after surgical procedures like the C section or a cut-in. All of these moments are written in the skin and leave a trace in it as a pencil does on a piece of paper. Stretch marks can even sometimes closely resemble the first lines a child draws. Those finish the narrative structure of my work.
Keywords
porod, první kresby, kůže, autorská kniha, dlouhodobý dokument, časosběr fotografií, fotografie, dítě, matka, dětská kresba, kresba na kůži, kojení, publikace, následky po porodu, těhotenství, strie, dokument, změna těla, císařský řez, čáry
Keywords in English
birth, first drawing, leather, book, long-term document, time lapse photographing, photograph, child, mother, child drawing, skin drawing, breastfeeding, postpartum, pregnancy,
Length of the covering note
46 s. (32 261 znaků)
Language
CZ
Annotation
Proč jsem knihu pojmenovala "První kresby"? V mé mysli vyvstala otázka, kterou jsem si položila při pohledu na kresby své dcery. "Kdy člověk dokáže zaznamenat vlastní stopu? Je to v momentě, kdy dokáže prvně uchopit tužku a něco nakreslit, napsat?" A uvědomila jsem si, že se pojem kresba dá použít už mnohem dříve, než když dítě vezme tužku prvně do ruky. Každá žena, která v sobě nosí devět měsíců své dítě, si možná často ani neuvědomuje, že první stopy či kresby každého jednoho z nás si nese matka na svém těle. Každé ženě matce zůstanou ať drobnější či výraznější stopy na těle v podobě strií, prasklinek v kůži, změnou hmotnosti, tvaru těla, jizvami po lékařském zákroku v podobě císařského řezu či nástřihu. Všechny tyto momenty se zapisují do kůže a zanechávají v ní stopu jako tužka na papíře, dokonce vzhled strií může připomínat první čáry dítěte. Ty pak dokreslují narativní strukturu mé práce.
Annotation in English
why did i name the book "First drawings"? A question arose in my mind, which i asked myself, while looking at drawings from my daughter. "When is a person able to make their first mark? Is it in the moment, when they are first capable to grab a pencil and draw or write something?" I realized, that the word drawing can be used much sooner, than when a child first grabs a pencil. Each woman, that carries a child for nine months, sometimes might not even realize, that the first traces or drawings of each one of us are carried on a mother's body. All women mothers are left with bigger or smaller marks on their bodies, in the shape of stretch marks, small cracks in skin, weight change, shape of the body, scars after surgical procedures like the C section or a cut-in. All of these moments are written in the skin and leave a trace in it as a pencil does on a piece of paper. Stretch marks can even sometimes closely resemble the first lines a child draws. Those finish the narrative structure of my work.
Keywords
porod, první kresby, kůže, autorská kniha, dlouhodobý dokument, časosběr fotografií, fotografie, dítě, matka, dětská kresba, kresba na kůži, kojení, publikace, následky po porodu, těhotenství, strie, dokument, změna těla, císařský řez, čáry
Keywords in English
birth, first drawing, leather, book, long-term document, time lapse photographing, photograph, child, mother, child drawing, skin drawing, breastfeeding, postpartum, pregnancy,
Research Plan
Minimální rozsah prací
Počet: 1x výstavní kniha + portfolio obsahující minimálně 20 fotografií.
Formát:Finálné výběr dle charakteru fotografií, portfolio minimálně 20 x 30 cm.
Popis realizace: Vytvoření uměleckého výstavního souboru zaměřeného na dlouhodobou dokumentaci proměny vlastního těla.
Výstup:
Výstavní kniha, portfolio obsahující minimálně 20 fotografií.
Pro úspěšné získání zápočtu je nezbytné v rámci pravidelné docházky na výuku seminářů ke kvalifikační práci 1x týdně předkládat průběžně rozpracované dílo
ke konzultaci vedoucímu práce (případně konzultantovi je-li stanoven).
Postup realizace
- září - teoretická část práce (bod 1. až 2. uvědomit si, kdo jsem a kam směřuji)
- říjen - předložení spektra variant, sběr a průběžné intenzivní studium zdrojů
- listopad, prosinec - pracovní verze, volba nejvhodnější varianty, průběžné práce na praktické části kvalifikační práce
- leden, únor - předložení adekvátně rozpracované praktické části kvalifikační práce, předložení rozpracované teoretické části kvalifikační práce v souladu s doporučenou osnovou
- březen - realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce
Finalizace a odevzdání:
- duben - finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce,
odevzdání obou částí práce včetně uložení kompletní finální verze práce
na CD/DVD (v podobě pro tisk).
Obhajoba:
- červen - obhajoba + ve vybraných ateliérech prezentace kvalifikační práce prostřednictvím Flash disku.
Research Plan
Minimální rozsah prací
Počet: 1x výstavní kniha + portfolio obsahující minimálně 20 fotografií.
Formát:Finálné výběr dle charakteru fotografií, portfolio minimálně 20 x 30 cm.
Popis realizace: Vytvoření uměleckého výstavního souboru zaměřeného na dlouhodobou dokumentaci proměny vlastního těla.
Výstup:
Výstavní kniha, portfolio obsahující minimálně 20 fotografií.
Pro úspěšné získání zápočtu je nezbytné v rámci pravidelné docházky na výuku seminářů ke kvalifikační práci 1x týdně předkládat průběžně rozpracované dílo
ke konzultaci vedoucímu práce (případně konzultantovi je-li stanoven).
Postup realizace
- září - teoretická část práce (bod 1. až 2. uvědomit si, kdo jsem a kam směřuji)
- říjen - předložení spektra variant, sběr a průběžné intenzivní studium zdrojů
- listopad, prosinec - pracovní verze, volba nejvhodnější varianty, průběžné práce na praktické části kvalifikační práce
- leden, únor - předložení adekvátně rozpracované praktické části kvalifikační práce, předložení rozpracované teoretické části kvalifikační práce v souladu s doporučenou osnovou
- březen - realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce
Finalizace a odevzdání:
- duben - finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce,
odevzdání obou částí práce včetně uložení kompletní finální verze práce
na CD/DVD (v podobě pro tisk).
Obhajoba:
- červen - obhajoba + ve vybraných ateliérech prezentace kvalifikační práce prostřednictvím Flash disku.
Recommended resources
KOETZLE, Hans-Michael. Photographers A-Z. London: Taschen, 2014. ISBN 978-3-8365-5436-7.
NEWTON, Helmut. Sumo. London: Taschen, 2009. ISBN 3836517302.
BIRGUS, V. Česká fotografie 20. století. Praha: Uměleckoprůmyslové museum, 2005. ISBN 80-7101-041-3.
BIRGUS, V. Česká fotografie 90.let. Praha: Kant, 1998. ISBN 80-86217-00-0.
MULLIGAN, T.,WOOTERS, D., Dějiny fotografie. Praha: Slovart, 2010. ISBN 978-80-7391-426-4.
Recommended resources
KOETZLE, Hans-Michael. Photographers A-Z. London: Taschen, 2014. ISBN 978-3-8365-5436-7.
NEWTON, Helmut. Sumo. London: Taschen, 2009. ISBN 3836517302.
BIRGUS, V. Česká fotografie 20. století. Praha: Uměleckoprůmyslové museum, 2005. ISBN 80-7101-041-3.
BIRGUS, V. Česká fotografie 90.let. Praha: Kant, 1998. ISBN 80-86217-00-0.
MULLIGAN, T.,WOOTERS, D., Dějiny fotografie. Praha: Slovart, 2010. ISBN 978-80-7391-426-4.