Má diplomová práce je o řemeslech, kráse, květinách a především ženách. Reaguji na zvolené téma/citát od Ladislava Sutnara "Zdá se, že nanejvýš pečlivé a kultivované řemeslné provedení je na vymření" a na mé předchozí práce, které dál rozvíjím.
Na začátku jsem se inspirovala ženskými portréty a plastikami. Vyobrazeními starých mistrů. V těchto malbách a plastikách nalézám rozmanitost. Zároveň ji shledávám v květinách. Hledala jsem detail, které jsem později využila při navrhování šperků.
První náčrty obsahovaly různé tvary a detaily z přírody. Na tyto kresby jsem reagovala prvními modely šperků. Věděla jsem, že chci pracovat s kovy s dobrými vlastnostmi. Použila jsem obecné kovy měď a mosaz. Tyto kovy jsou dobře tvárné. Z připravených proválcovaných plíšků a z měděné a mosazné kulatiny jsem dále modelovala nejrůznější tvary. Po očištění jsem tyto tvary pájela k sobě.
Jednotlivé náhrdelníky vznikaly postupně. Chtěla jsem, aby každý náhrdelník byl jiný, měl svůj vlastní mechanismus, který zároveň drží šperk v jeden celek.
Při montáži šperků jsem prováděla povrchové úpravě ve zlaté a úpravu pomocí plamene. Dva šperky jsem nechala v surovém stavu. Některé šperky jsou doplněny o perly.
Všech osm šperků/náhrdelníků je zakonzervováno lakem, zároveň součástí šperků jsem etue.
Annotation in English
My master's thesis is about crafts, beauty, flowers and especially women. I respond to the chosen theme / quotation from Ladislav Sutnar "It seems that the most careful and cultivated craftsmanship is to extinction" and my previous work, which I continue to develop.
At first, I was inspired by women's portraits and sculptures, paintings of old masters. In these paintings and sculptures, I find variety. At the same time, I find it in flowers. I was looking for the detail I used later in designing jewellery.
The first sketches contained different shapes and details from nature. I responded to these drawings with the first jewellery models. I knew I wanted to work with metals with good properties. I used general metals - copper and brass. These metals are well ductile. From the pre-fabricated sheets and the copper and brass rounds, I modelled many shapes. After the cleansing, I solded these shapes together.
Individual necklaces were created gradually. I wanted each necklace to be different, it has its own mechanism, which also holds the jewel in one.
After the jewellery was assembled, I made a gold finish and flame treatment. I left the two jewels in the raw state. Some jewels are accompanied by pearls.
All eight jewellery / necklaces are preserved with varnish, while the part of the jewels are etui.
Má diplomová práce je o řemeslech, kráse, květinách a především ženách. Reaguji na zvolené téma/citát od Ladislava Sutnara "Zdá se, že nanejvýš pečlivé a kultivované řemeslné provedení je na vymření" a na mé předchozí práce, které dál rozvíjím.
Na začátku jsem se inspirovala ženskými portréty a plastikami. Vyobrazeními starých mistrů. V těchto malbách a plastikách nalézám rozmanitost. Zároveň ji shledávám v květinách. Hledala jsem detail, které jsem později využila při navrhování šperků.
První náčrty obsahovaly různé tvary a detaily z přírody. Na tyto kresby jsem reagovala prvními modely šperků. Věděla jsem, že chci pracovat s kovy s dobrými vlastnostmi. Použila jsem obecné kovy měď a mosaz. Tyto kovy jsou dobře tvárné. Z připravených proválcovaných plíšků a z měděné a mosazné kulatiny jsem dále modelovala nejrůznější tvary. Po očištění jsem tyto tvary pájela k sobě.
Jednotlivé náhrdelníky vznikaly postupně. Chtěla jsem, aby každý náhrdelník byl jiný, měl svůj vlastní mechanismus, který zároveň drží šperk v jeden celek.
Při montáži šperků jsem prováděla povrchové úpravě ve zlaté a úpravu pomocí plamene. Dva šperky jsem nechala v surovém stavu. Některé šperky jsou doplněny o perly.
Všech osm šperků/náhrdelníků je zakonzervováno lakem, zároveň součástí šperků jsem etue.
Annotation in English
My master's thesis is about crafts, beauty, flowers and especially women. I respond to the chosen theme / quotation from Ladislav Sutnar "It seems that the most careful and cultivated craftsmanship is to extinction" and my previous work, which I continue to develop.
At first, I was inspired by women's portraits and sculptures, paintings of old masters. In these paintings and sculptures, I find variety. At the same time, I find it in flowers. I was looking for the detail I used later in designing jewellery.
The first sketches contained different shapes and details from nature. I responded to these drawings with the first jewellery models. I knew I wanted to work with metals with good properties. I used general metals - copper and brass. These metals are well ductile. From the pre-fabricated sheets and the copper and brass rounds, I modelled many shapes. After the cleansing, I solded these shapes together.
Individual necklaces were created gradually. I wanted each necklace to be different, it has its own mechanism, which also holds the jewel in one.
After the jewellery was assembled, I made a gold finish and flame treatment. I left the two jewels in the raw state. Some jewels are accompanied by pearls.
All eight jewellery / necklaces are preserved with varnish, while the part of the jewels are etui.
Minimální rozsah prací
Počet: autorská kolekce, série šperků/objektů, v četně etuí, v počtu min. 7 ks
Formát: vyplyne v průběhu práce
Popis realizace: Po nastudování různých zdrojů, provedených návrhů a modelů, předchozích zkouškách a průběžných konzultací začnu vyrábět samotné šperky/objekty.
Výstup:
Výstupem bude autorská kolekce šperků, ve které volně navážu na mé dosavadní práce a myšlenky. Rozsah práce bude autorská kolekce šperků/objektů, v četně etují a dalších tištěných doprovodných materiálů.
Pro úspěšné získání zápočtu je nezbytné v rámci pravidelné docházky na výuku seminářů ke kvalifikační práci 1x týdně předkládat průběžně rozpracované dílo
ke konzultaci vedoucímu práce (případně konzultantovi je-li stanoven).
Postup realizace
- září - teoretická část práce (bod 1. až 2. uvědomit si, kdo jsem a kam směřuji)
- říjen - předložení spektra variant, sběr a průběžné intenzivní studium zdrojů
- listopad, prosinec - pracovní verze, volba nejvhodnější varianty, průběžné práce na praktické části kvalifikační práce
- leden, únor - předložení adekvátně rozpracované praktické části kvalifikační práce, předložení rozpracované teoretické části kvalifikační práce v souladu s doporučenou osnovou
- březen - realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce
Finalizace a odevzdání:
- duben - finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce,
odevzdání obou částí práce včetně uložení kompletní finální verze práce
na CD/DVD (v podobě pro tisk).
Obhajoba:
- červen - obhajoba + ve vybraných ateliérech prezentace kvalifikační práce prostřednictvím Flash disku
Research Plan
Minimální rozsah prací
Počet: autorská kolekce, série šperků/objektů, v četně etuí, v počtu min. 7 ks
Formát: vyplyne v průběhu práce
Popis realizace: Po nastudování různých zdrojů, provedených návrhů a modelů, předchozích zkouškách a průběžných konzultací začnu vyrábět samotné šperky/objekty.
Výstup:
Výstupem bude autorská kolekce šperků, ve které volně navážu na mé dosavadní práce a myšlenky. Rozsah práce bude autorská kolekce šperků/objektů, v četně etují a dalších tištěných doprovodných materiálů.
Pro úspěšné získání zápočtu je nezbytné v rámci pravidelné docházky na výuku seminářů ke kvalifikační práci 1x týdně předkládat průběžně rozpracované dílo
ke konzultaci vedoucímu práce (případně konzultantovi je-li stanoven).
Postup realizace
- září - teoretická část práce (bod 1. až 2. uvědomit si, kdo jsem a kam směřuji)
- říjen - předložení spektra variant, sběr a průběžné intenzivní studium zdrojů
- listopad, prosinec - pracovní verze, volba nejvhodnější varianty, průběžné práce na praktické části kvalifikační práce
- leden, únor - předložení adekvátně rozpracované praktické části kvalifikační práce, předložení rozpracované teoretické části kvalifikační práce v souladu s doporučenou osnovou
- březen - realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce
Finalizace a odevzdání:
- duben - finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce,
odevzdání obou částí práce včetně uložení kompletní finální verze práce
na CD/DVD (v podobě pro tisk).
Obhajoba:
- červen - obhajoba + ve vybraných ateliérech prezentace kvalifikační práce prostřednictvím Flash disku
Recommended resources
KŘÍŽOVÁ, Alena. Šperk od antiky po současnost. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2015. Dějiny odívání. ISBN 978-80-7422-311-2.
STEHLÍKOVÁ, Dana. Encyklopedie českého zlatnictví, stříbrnictví a klenotnictví. Praha: Libri, 2003. ISBN 80-85983-90-7.
URBANOVÁ, Magdalena. Smalt ve výtvarné tvorbě: historické a současné techniky. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4876-4.
Recommended resources
KŘÍŽOVÁ, Alena. Šperk od antiky po současnost. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2015. Dějiny odívání. ISBN 978-80-7422-311-2.
STEHLÍKOVÁ, Dana. Encyklopedie českého zlatnictví, stříbrnictví a klenotnictví. Praha: Libri, 2003. ISBN 80-85983-90-7.
URBANOVÁ, Magdalena. Smalt ve výtvarné tvorbě: historické a současné techniky. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4876-4.