Tato bakalářská práce v teoretické části seznamuje s loutkou, od její historie, přes dělení na typy až po vlastnosti a funkce loutky. Dále nabízí stručný přehled o vývoji dítěte a jeho hře s předmětem, hračkou a loutkou a navazuje na využívání loutky v současné mateřské škole podle platného a závazného dokumentu RVP PV.
Druhá část bakalářské práce, praktická část, popisuje akční výzkum a seznamuje s jeho průběhem, výsledky a vyhodnocením. Akční výzkum přibližuje plánování pedagogické práce s loutkou zohledňující věk dětí a odpovídající funkce loutky v MŠ, realizace naplánovaných a improvizovaných činností a jejich reflexe. Součástí tohoto výzkumu bylo zlepšení vlastní pedagogické práce v oblasti práce s loutkou v pedagogickém procesu s tříletými dětmi v MŠ
Annotation in English
This bachelor thesis introduces the puppet from its history, through the division into the characteristics and function of the puppet in the theoretical part. Then it offers a brief overview of the development of the child and his play with the subject, toy and puppet, and continues to the use of the puppet in the current nursery school according to the valid and binding document of the RVP PV.
The second part of the bachelor thesis, practical part, describes the action research and familiarizes with its course, results and evaluation. The action research draws on the planning of pedagogical work with a puppet reflecting the age of children and the corresponding function of the puppet in the kindergarten, the realization of planned and improvised activities and their reflection. Part of this research was to improve the pedagogical work in the field of puppetry in the pedagogical process with three-year-old children in kindergarten.
Keywords
mateřská škola, loutka, předškolní věk, hra, práce s loutkou, pedagogický proces, tříleté děti
Keywords in English
kindergarten, puppet, preschool age, game, work with a puppet, pedagogical process, three-year-old children
Length of the covering note
71 s.
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce v teoretické části seznamuje s loutkou, od její historie, přes dělení na typy až po vlastnosti a funkce loutky. Dále nabízí stručný přehled o vývoji dítěte a jeho hře s předmětem, hračkou a loutkou a navazuje na využívání loutky v současné mateřské škole podle platného a závazného dokumentu RVP PV.
Druhá část bakalářské práce, praktická část, popisuje akční výzkum a seznamuje s jeho průběhem, výsledky a vyhodnocením. Akční výzkum přibližuje plánování pedagogické práce s loutkou zohledňující věk dětí a odpovídající funkce loutky v MŠ, realizace naplánovaných a improvizovaných činností a jejich reflexe. Součástí tohoto výzkumu bylo zlepšení vlastní pedagogické práce v oblasti práce s loutkou v pedagogickém procesu s tříletými dětmi v MŠ
Annotation in English
This bachelor thesis introduces the puppet from its history, through the division into the characteristics and function of the puppet in the theoretical part. Then it offers a brief overview of the development of the child and his play with the subject, toy and puppet, and continues to the use of the puppet in the current nursery school according to the valid and binding document of the RVP PV.
The second part of the bachelor thesis, practical part, describes the action research and familiarizes with its course, results and evaluation. The action research draws on the planning of pedagogical work with a puppet reflecting the age of children and the corresponding function of the puppet in the kindergarten, the realization of planned and improvised activities and their reflection. Part of this research was to improve the pedagogical work in the field of puppetry in the pedagogical process with three-year-old children in kindergarten.
Keywords
mateřská škola, loutka, předškolní věk, hra, práce s loutkou, pedagogický proces, tříleté děti
Keywords in English
kindergarten, puppet, preschool age, game, work with a puppet, pedagogical process, three-year-old children
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Research Plan
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování a odevzdání BP i v elektronické podobě\\
Recommended resources
MACHKOVÁ, Eva. Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole. Praha: Artama, 1992. ISBN 80-7068-047-4.\\
MAŠATOVÁ, Milada. Dramatika s loutkou: Metodický materiál literárně dramatického oboru ZUŠ [základní umělecké školy]. Olomouc: Okresní kulturní středisko, 1991. ISBN 8085077361.\\
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.\\
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.\\
Recommended resources
MACHKOVÁ, Eva. Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole. Praha: Artama, 1992. ISBN 80-7068-047-4.\\
MAŠATOVÁ, Milada. Dramatika s loutkou: Metodický materiál literárně dramatického oboru ZUŠ [základní umělecké školy]. Olomouc: Okresní kulturní středisko, 1991. ISBN 8085077361.\\
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.\\
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.\\