Tato bakalářská práce zkoumá popisy určitých událostí libanonské občanské války v literárních dílech dvou libanonských autorů, Wajdiho Mouawada a Dariny Al Joundi. Konkrétně jsou analyzovány a srovnávány dvě divadelní hry: Incendies (Požáry) a Le jour ou Nina Simone a cessé de chanter (Den, kdy Nina Simone přestala zpívat). Na úvod bakalářské práce jsou stručně vysvětleny příčiny, průběh a následky libanonské občanské války a je představen vývoj libanonské umělecké scény v druhé polovině dvacátého století. Následuje uvedení vybraných divadelních her a jejich autorů. Dále se práce zabývá několika událostmi libanonské občanské války a náladami v libanonské společnosti mezi lety 1975 a 1990 tak, jak jsou popsány ve vybraných dílech. Na závěr jsou představeny osudy hlavních postav divadelních her a je analyzován jejich význam jakožto svědectví a zároveň kritika poválečného vývoje v Libanonu.
Annotation in English
This thesis aims to retrace several events of the Lebanese Civil War from its beginning in 1975 until its end in 1990 through the postwar Lebanese art production. It focuses on two theatre plays: Wajdi Mouawad's Incendies and Darina Al Joundi's Le jour ou Nina Simone a cessé de chanter. Both these dramas are analysed not only to describe historical events but also ideas consequent to them as well as the general atmosphere of the Lebanese Civil War period. Their comparision enables to reveal the most significant motives of the conflict and highlight their relevance to the generation impacted by them.
Keywords
Libanon, Bejrút, libanonská občanská válka, umění, divadlo, literatura, divadelní hra
Keywords in English
Lebanon, Beirut, Lebanese Civil War, art, theatre, literature, theater play
Length of the covering note
50 s.
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce zkoumá popisy určitých událostí libanonské občanské války v literárních dílech dvou libanonských autorů, Wajdiho Mouawada a Dariny Al Joundi. Konkrétně jsou analyzovány a srovnávány dvě divadelní hry: Incendies (Požáry) a Le jour ou Nina Simone a cessé de chanter (Den, kdy Nina Simone přestala zpívat). Na úvod bakalářské práce jsou stručně vysvětleny příčiny, průběh a následky libanonské občanské války a je představen vývoj libanonské umělecké scény v druhé polovině dvacátého století. Následuje uvedení vybraných divadelních her a jejich autorů. Dále se práce zabývá několika událostmi libanonské občanské války a náladami v libanonské společnosti mezi lety 1975 a 1990 tak, jak jsou popsány ve vybraných dílech. Na závěr jsou představeny osudy hlavních postav divadelních her a je analyzován jejich význam jakožto svědectví a zároveň kritika poválečného vývoje v Libanonu.
Annotation in English
This thesis aims to retrace several events of the Lebanese Civil War from its beginning in 1975 until its end in 1990 through the postwar Lebanese art production. It focuses on two theatre plays: Wajdi Mouawad's Incendies and Darina Al Joundi's Le jour ou Nina Simone a cessé de chanter. Both these dramas are analysed not only to describe historical events but also ideas consequent to them as well as the general atmosphere of the Lebanese Civil War period. Their comparision enables to reveal the most significant motives of the conflict and highlight their relevance to the generation impacted by them.
Keywords
Libanon, Bejrút, libanonská občanská válka, umění, divadlo, literatura, divadelní hra
Keywords in English
Lebanon, Beirut, Lebanese Civil War, art, theatre, literature, theater play
Research Plan
Cílem této práce bude představit některé etapy či momenty libanonské občanské války a jejich dopad na světovou i lokální uměleckou scénu. Skrze analýzu literárních děl, filmů a dalších forem umění tato bakalářská práce odhalí různá pojetí historických událostí, poukáže na rozličné interpretace vzpomínek a emocí, a bude komentovat ztvárnění válečného traumatu v umění libanonském, exilovém, i světovém.
Research Plan
Cílem této práce bude představit některé etapy či momenty libanonské občanské války a jejich dopad na světovou i lokální uměleckou scénu. Skrze analýzu literárních děl, filmů a dalších forem umění tato bakalářská práce odhalí různá pojetí historických událostí, poukáže na rozličné interpretace vzpomínek a emocí, a bude komentovat ztvárnění válečného traumatu v umění libanonském, exilovém, i světovém.
Recommended resources
FISK, R., Pity the Nation, Oxford University Press, Oxford 2001
HAUGBOLLE, S. War and Memory in Lebanon, Cambridge University Press, New York 2010
YAZIGI, J., La Guerre Libanaise, Messidor/Editions sociales, Paříž 1991
CHALADON, S., Le Quatrieme mur, Grasset, Paříž 2013
FOLMAN, A., POLONSKY, D., Valčík s Bašírem, BB Art, Praha 2010
MOUAWAD, W., Incendies, Leméac/Actes Sud, Outremont/Paříž 2003
KHATIB, L., Lebanese Cinema: Imagining the Civil War and Beyond, I. B. Tauris, Londýn 2008
AL-JOUNDI, D., KACIMI, M., Le jour ou Nina Simone a cessé de chanter, Actes Sud, Paříž 2008
Recommended resources
FISK, R., Pity the Nation, Oxford University Press, Oxford 2001
HAUGBOLLE, S. War and Memory in Lebanon, Cambridge University Press, New York 2010
YAZIGI, J., La Guerre Libanaise, Messidor/Editions sociales, Paříž 1991
CHALADON, S., Le Quatrieme mur, Grasset, Paříž 2013
FOLMAN, A., POLONSKY, D., Valčík s Bašírem, BB Art, Praha 2010
MOUAWAD, W., Incendies, Leméac/Actes Sud, Outremont/Paříž 2003
KHATIB, L., Lebanese Cinema: Imagining the Civil War and Beyond, I. B. Tauris, Londýn 2008
AL-JOUNDI, D., KACIMI, M., Le jour ou Nina Simone a cessé de chanter, Actes Sud, Paříž 2008