Státní maturitní zkouška v ČR byla zavedena v roce 2010. Předmět ČJL se podílí na společné části maturitní zkoušky, skládá se ze tří dílčích částí písemné práce, didaktického testu a ústní zkoušky. Závěrečná práce je zaměřena na první jmenovanou část, tj. písemnou práci, jejíž úkolem je ověřit, zda jsou studenti středních škol schopni napsat souvislý, myšlenkově ucelený a strukturovaný text, vyjadřovat se v souladu s jazykovými normami a funkčně nakládat s jazykovými prostředky.
Závěrečná práce je rozdělena do dvou částí teoretické a praktické. V teoretické části jsou představeny základní informace o současné podobě maturitní zkoušky. Je zde věnována pozornost stávajícímu systémovému nastavení, formálním náležitostem zadání písemné práce a kritériím jejího hodnocení, která jsou závazná pro certifikované hodnotitele písemných prací.
Druhá část práce představuje komparativní analýzu autentických slohových prací z let 2015-2017, která proběhla na školách odborného typu s uměleckým zaměřením. Analýza je zaměřena na dva nejčastěji volené slohové útvary vypravování a úvahu. Výsledkem je posouzení toho, jak studenti výše uvedených škol jsou schopni naplnit stanovená kritéria hodnocení písemných prací, které oblasti hodnocení zvládají bez větších obtíží, a naopak. Součástí textu jsou výňatky z analyzovaných komunikátů, citace z odborné literatury, tabulky a také přílohy.
Anotace v angličtině
The state maturita examination in the Czech Republic was established in 2010. Czech language and literature as a school subject is a part of the common part of the maturita examination and consists of three segments essay, didactic test and oral examination. This thesis focuses on the first of the three aforementioned segments and that is the essay. The essay aims to verify that secondary school students are able to write a consistent, coherent and well-structured text and that they are able to express themselves in accordance with the language standards and handle language means functionally.
This thesis is divided into two parts the theoretical one and the practical one. The theoretical part introduces basic information on the current form of maturita examination. It deals with the present system setting, the formal requisites of the essay assignment and its evaluation criteria, which are binding for the certified essays evaluators.
The second part of the thesis presents a comparative analysis of authentic essays from years 2015-2017, which was carried out at vocational art schools. The analysis focuses on the two most frequently chosen stylistic structures narration and reflection essay. The result assesses how successfully the students of the aforementioned schools can meet given evaluation standards and which areas of evaluation they do not have significant problems with and vice versa. The text includes excerpts from the analysed communicates and reference literature as well as tables and appendices.
Klíčová slova
státní maturitní zkouška, písemná maturitní práce, kritéria hodnocení maturitní písemné práce, analýza vypravování, analýza úvahy,
Klíčová slova v angličtině
state maturita examination, essay maturita examination, evaluation criteria, analysis of narrative, analys of reflection essay
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Státní maturitní zkouška v ČR byla zavedena v roce 2010. Předmět ČJL se podílí na společné části maturitní zkoušky, skládá se ze tří dílčích částí písemné práce, didaktického testu a ústní zkoušky. Závěrečná práce je zaměřena na první jmenovanou část, tj. písemnou práci, jejíž úkolem je ověřit, zda jsou studenti středních škol schopni napsat souvislý, myšlenkově ucelený a strukturovaný text, vyjadřovat se v souladu s jazykovými normami a funkčně nakládat s jazykovými prostředky.
Závěrečná práce je rozdělena do dvou částí teoretické a praktické. V teoretické části jsou představeny základní informace o současné podobě maturitní zkoušky. Je zde věnována pozornost stávajícímu systémovému nastavení, formálním náležitostem zadání písemné práce a kritériím jejího hodnocení, která jsou závazná pro certifikované hodnotitele písemných prací.
Druhá část práce představuje komparativní analýzu autentických slohových prací z let 2015-2017, která proběhla na školách odborného typu s uměleckým zaměřením. Analýza je zaměřena na dva nejčastěji volené slohové útvary vypravování a úvahu. Výsledkem je posouzení toho, jak studenti výše uvedených škol jsou schopni naplnit stanovená kritéria hodnocení písemných prací, které oblasti hodnocení zvládají bez větších obtíží, a naopak. Součástí textu jsou výňatky z analyzovaných komunikátů, citace z odborné literatury, tabulky a také přílohy.
Anotace v angličtině
The state maturita examination in the Czech Republic was established in 2010. Czech language and literature as a school subject is a part of the common part of the maturita examination and consists of three segments essay, didactic test and oral examination. This thesis focuses on the first of the three aforementioned segments and that is the essay. The essay aims to verify that secondary school students are able to write a consistent, coherent and well-structured text and that they are able to express themselves in accordance with the language standards and handle language means functionally.
This thesis is divided into two parts the theoretical one and the practical one. The theoretical part introduces basic information on the current form of maturita examination. It deals with the present system setting, the formal requisites of the essay assignment and its evaluation criteria, which are binding for the certified essays evaluators.
The second part of the thesis presents a comparative analysis of authentic essays from years 2015-2017, which was carried out at vocational art schools. The analysis focuses on the two most frequently chosen stylistic structures narration and reflection essay. The result assesses how successfully the students of the aforementioned schools can meet given evaluation standards and which areas of evaluation they do not have significant problems with and vice versa. The text includes excerpts from the analysed communicates and reference literature as well as tables and appendices.
Klíčová slova
státní maturitní zkouška, písemná maturitní práce, kritéria hodnocení maturitní písemné práce, analýza vypravování, analýza úvahy,
Klíčová slova v angličtině
state maturita examination, essay maturita examination, evaluation criteria, analysis of narrative, analys of reflection essay
Zásady pro vypracování
1. Stanovit kritéria zkoumání.
2. Shromáždit žákovské písemné práce (dva zvolené slohové útvary).
3. Posoudit jejich hodnocení z hlediska frekvence a typů jednotlivých nedostatků.
4. Vyhodnotit excerpovaný materiál na základě stanovených kritérií jak kvantitativně,
tak kvalitativně.
5. Charakterizovat základní typy zjištěných jevů, provést jejich popis a utřídění.
Zásady pro vypracování
1. Stanovit kritéria zkoumání.
2. Shromáždit žákovské písemné práce (dva zvolené slohové útvary).
3. Posoudit jejich hodnocení z hlediska frekvence a typů jednotlivých nedostatků.
4. Vyhodnotit excerpovaný materiál na základě stanovených kritérií jak kvantitativně,
tak kvalitativně.
5. Charakterizovat základní typy zjištěných jevů, provést jejich popis a utřídění.
Seznam doporučené literatury
Kol. Příruční mluvnice češtiny. Brno 1995.
ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha 1991.
Časopisecké studie vztahující se k tématu.
Cermat - hodnoticí materiály.
Seznam doporučené literatury
Kol. Příruční mluvnice češtiny. Brno 1995.
ČECHOVÁ, M. a kol. Stylistika současné češtiny. Praha 1991.
Časopisecké studie vztahující se k tématu.
Cermat - hodnoticí materiály.