Frazer i Durkheim představují dvě důležité osobnosti, které napomohli rozvoji religionistiky jako vědní disciplíny. Durkheim studoval původ a projevy totemismu zejména z hlediska fungování společenství. Jeho studie zobrazují náboženství jako danou součást společnosti, kde se víra vyvíjí a posouvá u všech členů těchto společenství. Jeho studie zobrazují náboženství jako danou součást společnosti, kde se víra vyvíjí a posouvá u všech členů těchto společenství.
Frazer se ve své proslulé práci Zlatá ratolest věnuje vysvětlení pojmu "tabu" dále vysvětluje pojem "totemismus", ten se stal základem pro vznik rozsáhlé čtyřsvazkové studie Totemismus a exogamie. Frazer rozumí totemu jako druhu materiálního objektu, kterého si primitivní kmeny váží, neboť věří, že mezi ním a každým členem společnosti existuje blízký a vzájemně propojený vztah. Podobně jako Durkheim, také Frazer rozlišuje alespoň tři druhy totemů klanový totem, sexuální totem a osobní totem. Součástí totemistických společností jsou také mnohá tabu. Mezi tabu je nejčastěji zahrnut zákaz požívání určitých jídel.
Anotace v angličtině
Frazer and Durkheim are two important people that helped wiht the development of religion as a field of science. Durkheim has studied the origin and acts of behavior in totemism. His studies show religion as a given part of society where faith evolves and is strenghtened in to every member of these communities. His statement about the unmistakable evolution was inspired be Frazer work and it is probable that he assumed a similiar development in every asoriginal tribe that practiced totemism.
Frazer in his famous work The Golden Bough tries to explain the concept of the word "Taboo" and also "Totemism" which them became the foudations for the creation of the extensive studies of four-volumes about Totemism and exogamy. Frazers understanding about totems is that they are a type of material object that primitive tribes have in deep respect because they believe there exists a close and interrelated relationship between him and every member of the society. Similarly as Durkheim, Frazer also distinguishes at least three types of totems-tribal totem, sexual totem and personal totem. Totemistic societis have also many taboos. Most taboos are oftem the prohibition of certain foods.
Frazer i Durkheim představují dvě důležité osobnosti, které napomohli rozvoji religionistiky jako vědní disciplíny. Durkheim studoval původ a projevy totemismu zejména z hlediska fungování společenství. Jeho studie zobrazují náboženství jako danou součást společnosti, kde se víra vyvíjí a posouvá u všech členů těchto společenství. Jeho studie zobrazují náboženství jako danou součást společnosti, kde se víra vyvíjí a posouvá u všech členů těchto společenství.
Frazer se ve své proslulé práci Zlatá ratolest věnuje vysvětlení pojmu "tabu" dále vysvětluje pojem "totemismus", ten se stal základem pro vznik rozsáhlé čtyřsvazkové studie Totemismus a exogamie. Frazer rozumí totemu jako druhu materiálního objektu, kterého si primitivní kmeny váží, neboť věří, že mezi ním a každým členem společnosti existuje blízký a vzájemně propojený vztah. Podobně jako Durkheim, také Frazer rozlišuje alespoň tři druhy totemů klanový totem, sexuální totem a osobní totem. Součástí totemistických společností jsou také mnohá tabu. Mezi tabu je nejčastěji zahrnut zákaz požívání určitých jídel.
Anotace v angličtině
Frazer and Durkheim are two important people that helped wiht the development of religion as a field of science. Durkheim has studied the origin and acts of behavior in totemism. His studies show religion as a given part of society where faith evolves and is strenghtened in to every member of these communities. His statement about the unmistakable evolution was inspired be Frazer work and it is probable that he assumed a similiar development in every asoriginal tribe that practiced totemism.
Frazer in his famous work The Golden Bough tries to explain the concept of the word "Taboo" and also "Totemism" which them became the foudations for the creation of the extensive studies of four-volumes about Totemism and exogamy. Frazers understanding about totems is that they are a type of material object that primitive tribes have in deep respect because they believe there exists a close and interrelated relationship between him and every member of the society. Similarly as Durkheim, Frazer also distinguishes at least three types of totems-tribal totem, sexual totem and personal totem. Totemistic societis have also many taboos. Most taboos are oftem the prohibition of certain foods.
Zvolené téma se vztahuje k předmětu státní závěrečné zkoušky: Religionistika.
Bakalářská práce se věnuje vývojovým teoriím dějin náboženství. Zaměří se především na práce Émila Durkheima a Jamese Goerge Frazera.
Cílem práce je zachytit specifické pojetí totemismu v dílech obou autorů a v následné komparaci ukázat,
jaký význam v dějinách náboženství mu byl Durkheimem i Frazerem přikládán.
Při psaní bakalářské práce bude použita metoda interpretace a komparace a analýzy.
Práce bude pravidelně konzultována s vedoucí práce. Před odevzdáním bude celý text práce předložen vedoucí k posouzení.
Bakalářská práce bude zpracována v souladu s platným rozhodnutím děkana o bakalářských a diplomových pracích a státních závěrečných zkouškách.
Zásady pro vypracování
Zvolené téma se vztahuje k předmětu státní závěrečné zkoušky: Religionistika.
Bakalářská práce se věnuje vývojovým teoriím dějin náboženství. Zaměří se především na práce Émila Durkheima a Jamese Goerge Frazera.
Cílem práce je zachytit specifické pojetí totemismu v dílech obou autorů a v následné komparaci ukázat,
jaký význam v dějinách náboženství mu byl Durkheimem i Frazerem přikládán.
Při psaní bakalářské práce bude použita metoda interpretace a komparace a analýzy.
Práce bude pravidelně konzultována s vedoucí práce. Před odevzdáním bude celý text práce předložen vedoucí k posouzení.
Bakalářská práce bude zpracována v souladu s platným rozhodnutím děkana o bakalářských a diplomových pracích a státních závěrečných zkouškách.
Seznam doporučené literatury
FRAZER, J. G. Zlatá ratolest. Překlad Věra Heroldová-Šťovíčková, Erich Herold. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007. 671 s. ISBN 978-80-7380-017-8
FRAZER, J. G. Zlatá ratolest: druhá žeň. Překlad Věra Heroldová-Šťovíčková, Josef Kandert. 1. vyd. Praha: Garamond, 2000. 294 s. IBSN 80-86379-21-3.
FRAZER, J. G.: Mýty o původu ohně, přeložil S. Novotný. Praha: Garamond, 1999. 256 s. ISBN: 80-86379-06-X.
DURKHEIM, É. Elementární formy náboženského života. Praha: OIKOYMENH, 2002. 491 s. ISBN 80-7298-056-4
DURKHEIM, É. Společenská dělba práce. Překlad Pavla Doležalová, 1 vyd., Brno: Centrum demokracie a kultury, 2004. 375 s. ISBN: 80-7325-041-6.
PALS, Daniel L. Osm teorií náboženství. Vyd. 1. Praha: ExOriente, 2015; 483 s. ISBN: 978-80-905211-2-4.
HORYNA, B. a PAVLINCOVÁ, H. Dějiny religionistiky: antologie. Olomouc: Olomouc, 2001. 462 s. IBSN: 80-7182-123-3.
Seznam doporučené literatury
FRAZER, J. G. Zlatá ratolest. Překlad Věra Heroldová-Šťovíčková, Erich Herold. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007. 671 s. ISBN 978-80-7380-017-8
FRAZER, J. G. Zlatá ratolest: druhá žeň. Překlad Věra Heroldová-Šťovíčková, Josef Kandert. 1. vyd. Praha: Garamond, 2000. 294 s. IBSN 80-86379-21-3.
FRAZER, J. G.: Mýty o původu ohně, přeložil S. Novotný. Praha: Garamond, 1999. 256 s. ISBN: 80-86379-06-X.
DURKHEIM, É. Elementární formy náboženského života. Praha: OIKOYMENH, 2002. 491 s. ISBN 80-7298-056-4
DURKHEIM, É. Společenská dělba práce. Překlad Pavla Doležalová, 1 vyd., Brno: Centrum demokracie a kultury, 2004. 375 s. ISBN: 80-7325-041-6.
PALS, Daniel L. Osm teorií náboženství. Vyd. 1. Praha: ExOriente, 2015; 483 s. ISBN: 978-80-905211-2-4.
HORYNA, B. a PAVLINCOVÁ, H. Dějiny religionistiky: antologie. Olomouc: Olomouc, 2001. 462 s. IBSN: 80-7182-123-3.