Tématem této bakalářské práce je dětský autismus a jeho vliv na rodinu. Práci je rozdělena na dvě části. První je teoretická, kde je charaktetistika autismu a jeho jednotlivých druhů autistického spektra, jeho historie, etiologie. Druhá část je praktická, kde je popsán polostrukturovaný dotazník a jeho hodnocení. Praktická část obsahuje i 4 kazuistiky dětí.
Annotation in English
The topic of my bachelor thesis is child autism and its influence on the family. I divided the thesis into two parts. First the teoretical part, where I deal with the characteristics of autism, its history and individual autism spectrum disorders. And the second, the practical part, where I included semi - structured questionnaire with respondent´s answers on autism. Thi part includes the case reports of two boys and two girls.
Keywords
autismus, děti, pervazivní vývojová porucha, rodina
Tématem této bakalářské práce je dětský autismus a jeho vliv na rodinu. Práci je rozdělena na dvě části. První je teoretická, kde je charaktetistika autismu a jeho jednotlivých druhů autistického spektra, jeho historie, etiologie. Druhá část je praktická, kde je popsán polostrukturovaný dotazník a jeho hodnocení. Praktická část obsahuje i 4 kazuistiky dětí.
Annotation in English
The topic of my bachelor thesis is child autism and its influence on the family. I divided the thesis into two parts. First the teoretical part, where I deal with the characteristics of autism, its history and individual autism spectrum disorders. And the second, the practical part, where I included semi - structured questionnaire with respondent´s answers on autism. Thi part includes the case reports of two boys and two girls.
Keywords
autismus, děti, pervazivní vývojová porucha, rodina
Zvolené téma se vztahuje k volitelné části státních závěrečných zkoušek z psychologie
CÍL PRÁCE:
ověřit hypotézu, jak autistické dítě ovlivňuje kvalitu života rodiny
METODY PRÁCE:
empirické šetření realizované prostřednictvím klinických a testových metod.
1) klinické metody: anamnéza, porovnávání, psychologický rozhovor
2) testové metody: standardizovaný dotazník životní spokojenosti, dotazník vlastní konstrukce zaměřený
na postoje rodičů k autistickému dítěti a na zjištění, do jaké míry je dítě s PAS pro ně stresorem
ZÁSADY:
1) zpracování teoretických východisek zkoumaného tématu
2) vypracování přehledové studie o našich a zahraničních studiích v oblasti PAS
3) formulace dílčích úkolů
4) charakteristika zkoumaného vzorku
5) popis použitých metod
6) zpracování výsledků empirického šetření a jejich interpretace
7) formulace závěru a doporučení pro praxi
BP bude pravidelně konzultována s vedoucím práce.
Před odevzdáním práce bude celý text práce předložen vedoucímu k posouzení.
BP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na baklářské práce a o konání státních závěredčných zkoušek.
Research Plan
Zvolené téma se vztahuje k volitelné části státních závěrečných zkoušek z psychologie
CÍL PRÁCE:
ověřit hypotézu, jak autistické dítě ovlivňuje kvalitu života rodiny
METODY PRÁCE:
empirické šetření realizované prostřednictvím klinických a testových metod.
1) klinické metody: anamnéza, porovnávání, psychologický rozhovor
2) testové metody: standardizovaný dotazník životní spokojenosti, dotazník vlastní konstrukce zaměřený
na postoje rodičů k autistickému dítěti a na zjištění, do jaké míry je dítě s PAS pro ně stresorem
ZÁSADY:
1) zpracování teoretických východisek zkoumaného tématu
2) vypracování přehledové studie o našich a zahraničních studiích v oblasti PAS
3) formulace dílčích úkolů
4) charakteristika zkoumaného vzorku
5) popis použitých metod
6) zpracování výsledků empirického šetření a jejich interpretace
7) formulace závěru a doporučení pro praxi
BP bude pravidelně konzultována s vedoucím práce.
Před odevzdáním práce bude celý text práce předložen vedoucímu k posouzení.
BP bude vypracována v souladu s platným rozhodnutím děkana O požadavcích na baklářské práce a o konání státních závěredčných zkoušek.
Recommended resources
NESNÍDALOVÁ, Růžena. Extrémní osamělost. 2. opr. a dopl. vyd. Praha: Portál, 1995. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-024-3.
HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK, ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
JELÍNKOVÁ, Miroslava. Autismus VIII: pedagogicko-psychologické hodnocení a výchovně vzdělávací strategie u žáků s autismem. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2004. ISBN 80-86856-00-3.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0215-8.
Recommended resources
NESNÍDALOVÁ, Růžena. Extrémní osamělost. 2. opr. a dopl. vyd. Praha: Portál, 1995. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-024-3.
HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK, ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
JELÍNKOVÁ, Miroslava. Autismus VIII: pedagogicko-psychologické hodnocení a výchovně vzdělávací strategie u žáků s autismem. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2004. ISBN 80-86856-00-3.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0215-8.