Bakalářská práce je zaměřena na porovnávání klasických (reproduktivních) vyučovacích metod a aktivizační (produkčních) vyučovacích metod při vyučování fyzické geografie na druhém stupni základní školy. Klasické vyučovací metody kladou důraz na metody slovní a naopak aktivizační vyučovací metody jsou zaměřeny na používání názorně-demonstračních metody, jejíž součástí byly mnou připravené pokusy, sloužící k získání lepších znalostí a dovedností. Pomocí metody rozhovoru, byly získány informace týkající se problematického tématu,celkový oběh vzduchu v atmosféře, které bylo použito během vyučovacích hodin. Pomocí metody experimentu byly porovnány obě zrealizované vyučovací hodiny. Pro porovnání sloužily mnou připravené pretesty a posttesty, jejichž výsledky jsou zpracovány v tabulkách a grafech.
Annotation in English
The bachelor thesis focuses on comparison of classical (reproductive) teaching methods and activation (production) teaching methods in physical geography education on the second level of elementary schools. Classical teaching methods emphasize verbal methods on the contrary activation teaching methods focus on the use of illustrative-demonstration methods, part of which were my prepared experiments, which serve to gain better knowledge and skills. By using the interview method, information was obtained on the problematic topic, total air circulation in the atmosphere, that was used during lessons. Using the experimental method, both realized lessons were compared. I prepared preliminary tests and posttests for comparison, their results were processed in the tables and charts that are part of the bachelor thesis.
Keywords
výukové metody, experiment, základní škola, fyzická geografie
Bakalářská práce je zaměřena na porovnávání klasických (reproduktivních) vyučovacích metod a aktivizační (produkčních) vyučovacích metod při vyučování fyzické geografie na druhém stupni základní školy. Klasické vyučovací metody kladou důraz na metody slovní a naopak aktivizační vyučovací metody jsou zaměřeny na používání názorně-demonstračních metody, jejíž součástí byly mnou připravené pokusy, sloužící k získání lepších znalostí a dovedností. Pomocí metody rozhovoru, byly získány informace týkající se problematického tématu,celkový oběh vzduchu v atmosféře, které bylo použito během vyučovacích hodin. Pomocí metody experimentu byly porovnány obě zrealizované vyučovací hodiny. Pro porovnání sloužily mnou připravené pretesty a posttesty, jejichž výsledky jsou zpracovány v tabulkách a grafech.
Annotation in English
The bachelor thesis focuses on comparison of classical (reproductive) teaching methods and activation (production) teaching methods in physical geography education on the second level of elementary schools. Classical teaching methods emphasize verbal methods on the contrary activation teaching methods focus on the use of illustrative-demonstration methods, part of which were my prepared experiments, which serve to gain better knowledge and skills. By using the interview method, information was obtained on the problematic topic, total air circulation in the atmosphere, that was used during lessons. Using the experimental method, both realized lessons were compared. I prepared preliminary tests and posttests for comparison, their results were processed in the tables and charts that are part of the bachelor thesis.
Keywords
výukové metody, experiment, základní škola, fyzická geografie
Rešerše odborné didaktické literatury (literatura a odborné články zaměřené na vyučovací metody, jejich využití ve výuce, jejich klady a zápory, studium předchozích výzkumů na toto téma) a literatury zaměřené na pedagogický výzkum.
Analýza kurikulárních dokumentů (na státní i školské úrovni).
Vytipování problematických míst ve výuce fyzické geografie.
Výběr tématu k didaktické transformaci.
Návrh vyučovací hodiny vybraného tématu na základě klasických (reproduktivních) vyučovacích metod a vyučovací hodinu pomocí aktivizačních (produktivních) vyučovacích metod.
Provedení experimentu.
Shrnutí, diskuse a vyhodnocení výsledků experimentu.
Research Plan
Rešerše odborné didaktické literatury (literatura a odborné články zaměřené na vyučovací metody, jejich využití ve výuce, jejich klady a zápory, studium předchozích výzkumů na toto téma) a literatury zaměřené na pedagogický výzkum.
Analýza kurikulárních dokumentů (na státní i školské úrovni).
Vytipování problematických míst ve výuce fyzické geografie.
Výběr tématu k didaktické transformaci.
Návrh vyučovací hodiny vybraného tématu na základě klasických (reproduktivních) vyučovacích metod a vyučovací hodinu pomocí aktivizačních (produktivních) vyučovacích metod.
Provedení experimentu.
Shrnutí, diskuse a vyhodnocení výsledků experimentu.
Recommended resources
DEMEK, Jaromír a HORNÍK, Stanislav. Zeměpis pro 6. a 7. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Planeta Země a její krajiny. 1. vyd. Praha: SPN, 2000. 96 s. ISBN 80-85937-67-0.
MATUŠKOVÁ, Alena. Zeměpis: příručka učitele: pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 2., aktualiz. vyd. Plzeň: Fraus, ?2007. 87 s. ISBN 978-80-7238-664-2.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 150 s. ISBN 978-80-7367-246-1.
MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 155 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4100-0.
KALHOUS, Zdeněk a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
ČAPEK, Robert, Moderní didaktika. Vyd.1. Praha: Grada, 2015, 624 s. ISBN 978-80-247-3450-7.
Recommended resources
DEMEK, Jaromír a HORNÍK, Stanislav. Zeměpis pro 6. a 7. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Planeta Země a její krajiny. 1. vyd. Praha: SPN, 2000. 96 s. ISBN 80-85937-67-0.
MATUŠKOVÁ, Alena. Zeměpis: příručka učitele: pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 2., aktualiz. vyd. Plzeň: Fraus, ?2007. 87 s. ISBN 978-80-7238-664-2.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 150 s. ISBN 978-80-7367-246-1.
MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 155 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4100-0.
KALHOUS, Zdeněk a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
ČAPEK, Robert, Moderní didaktika. Vyd.1. Praha: Grada, 2015, 624 s. ISBN 978-80-247-3450-7.