Práce na základě sesbíraného materiálu analyzuje dovednosti nezbytné pro kompozici slohového útvaru popis u žáků pátého ročníku základní školy. Dále uvádí návrhy aktivit, které vedou k nácviku kompozice slohového útvaru popis.
Annotation in English
The objective of the thesis is to analyze the stylistic descriptive composition skills of the fifth-grade pupils of elementary school based on the collected material. The thesis further asserts proposal of activities that should help when teaching the descriptive writing composition at the elementary school level.
Keywords
slohový útvar popis, nácvik kompozice
Keywords in English
descriptive writing, practicing composition
Length of the covering note
41 s. (68 517 znaků)
Language
CZ
Annotation
Práce na základě sesbíraného materiálu analyzuje dovednosti nezbytné pro kompozici slohového útvaru popis u žáků pátého ročníku základní školy. Dále uvádí návrhy aktivit, které vedou k nácviku kompozice slohového útvaru popis.
Annotation in English
The objective of the thesis is to analyze the stylistic descriptive composition skills of the fifth-grade pupils of elementary school based on the collected material. The thesis further asserts proposal of activities that should help when teaching the descriptive writing composition at the elementary school level.
Keywords
slohový útvar popis, nácvik kompozice
Keywords in English
descriptive writing, practicing composition
Research Plan
1. Seznámit se s doporučenou literaturou a ujasnit si koncepci práce.
2. Zformulovat cíl práce a hypotézy a stanovit výzkumné metody.
3. Na základě vzorku sedmdesáti až osmdesáti žáků zvoleného ročníku
provést výzkumné šetření zaměřené na problematiku slohového útvaru popis.
4. Vyhodnotit výsledky výzkumu a potvrdit, resp. vyvrátit platnost
stanovených hypotéz.
5. Prezentovat sérii vlastních aktivit (úkolů, her, soutěží apod.)
zaměřených na slohový útvar popis.
Research Plan
1. Seznámit se s doporučenou literaturou a ujasnit si koncepci práce.
2. Zformulovat cíl práce a hypotézy a stanovit výzkumné metody.
3. Na základě vzorku sedmdesáti až osmdesáti žáků zvoleného ročníku
provést výzkumné šetření zaměřené na problematiku slohového útvaru popis.
4. Vyhodnotit výsledky výzkumu a potvrdit, resp. vyvrátit platnost
stanovených hypotéz.
5. Prezentovat sérii vlastních aktivit (úkolů, her, soutěží apod.)
zaměřených na slohový útvar popis.
Recommended resources
ČECHOVÁ, M. Čeština a její vyučování. 2. vyd. Praha 1998.
ČECHOVÁ, M. - OLIVA, K. Hrátky s češtinou. Praha 1993.
ČECHOVÁ, M. K přípravě produkční slohové práce. ČJL 32, 1981-82, 158-170.
HUBÁČEK, J. Didaktika slohu. Praha 1990.
KOHOUTOVÁ, M. Úroveň žákovských dovedností v rámci slohového útvaru popis na 2. stupni ZŠ. (diplomová práce, 2002 - nepublikováno).
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Praha 1995.
SUDA, Z. Práce s konceptem a stylizační variantnost. ČJL 2, 2012-13, s. 71-77.
MACHÁČKOVÁ, I. - VEJVODOVÁ, J. Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující učitelství 1. stupně ZŠ II. Plzeň 1991.
SUDA, Z. Soubor úkolů z didaktiky mateřského jazyka pro studující učitelství 2. stupně základní školy, II. díl. Plzeň 2004.
Recommended resources
ČECHOVÁ, M. Čeština a její vyučování. 2. vyd. Praha 1998.
ČECHOVÁ, M. - OLIVA, K. Hrátky s češtinou. Praha 1993.
ČECHOVÁ, M. K přípravě produkční slohové práce. ČJL 32, 1981-82, 158-170.
HUBÁČEK, J. Didaktika slohu. Praha 1990.
KOHOUTOVÁ, M. Úroveň žákovských dovedností v rámci slohového útvaru popis na 2. stupni ZŠ. (diplomová práce, 2002 - nepublikováno).
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Praha 1995.
SUDA, Z. Práce s konceptem a stylizační variantnost. ČJL 2, 2012-13, s. 71-77.
MACHÁČKOVÁ, I. - VEJVODOVÁ, J. Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující učitelství 1. stupně ZŠ II. Plzeň 1991.
SUDA, Z. Soubor úkolů z didaktiky mateřského jazyka pro studující učitelství 2. stupně základní školy, II. díl. Plzeň 2004.