Tématem mé bakalářské práce je interpretace televizní povídky zvané "Be right back" britského seriálu Černé zrcadlo, jehož autorem je Charlie Brooker. Jedná se o samostatné televizní povídky, které jsou zasazené do blízké budoucnosti, prolínající se ale v mnoha ohledech s dobou naší. Série technologicky paranoidního podobenství se zabývá nečekanými a často nezamýšlenými důsledky příliš prudkého rozvoje technologií. Vybrala jsem tři zlomové okamžiky příběhu, které jsem úmyslně interpretovala rozdílnými fotografickými žánry propojenými příběhem. Jedná se o figuru, zátiší a krajinu. Snažila jsem se nejenom vyjádřit vizuální podobu a obsah příběhu prostřednictvím kontrastních kombinací umělých a přírodních motivů, ale také pocity, které člověk zažívá při ztrátě blízkého člověka. Přes rozdílnost sérií dochází k jejich propojení vždy v posledním snímku, ať už mihnoucí se figurou nebo gestem. Své fotografie prezentuji prostřednictvím 3D technologie. Líbí se mi, jak připravený snímek vypadá při pohledu s anaglyfickými brýlemi, ale také i bez nich. Vytváří zvláštní atmosféru, která mi k interpretaci vybraného příběhu připadá vhodná a odpovídající.
Annotation in English
This bachelor thesis presents an interpretation of a specific story with the title Be right back, an episode from the Black Mirror series. It examines modern society, particularly the serious consequences of new technologies. Episodes are standalone, usually set in an alternative present or near future.
It was not my intention to recreate the same story by photographs. Insted I tried to find the best way to express the visuality, emotions and atmosphere. That is why I chose the three most important breaking moments, which I displayed in three differents generes figure photography, still life and landscape. But in the end, they always connect trought a figure or gesture. The photographs have in common a strange and sterile atmosphere, mostly with contrast lightening and some of them are almost dramatic.
I exposed them trought 3D technology, which is not particularly popular these days, but I found it interesting for its use in creative photography. I like the way the pictures look like when looking at them with and without analytical glasses. It creates a particular atmosphere.
landscape, still life, figure, portrait, 3D, interpretation, analysis, atmosphere, feelings, black mirror
Length of the covering note
31 s. (22 724 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tématem mé bakalářské práce je interpretace televizní povídky zvané "Be right back" britského seriálu Černé zrcadlo, jehož autorem je Charlie Brooker. Jedná se o samostatné televizní povídky, které jsou zasazené do blízké budoucnosti, prolínající se ale v mnoha ohledech s dobou naší. Série technologicky paranoidního podobenství se zabývá nečekanými a často nezamýšlenými důsledky příliš prudkého rozvoje technologií. Vybrala jsem tři zlomové okamžiky příběhu, které jsem úmyslně interpretovala rozdílnými fotografickými žánry propojenými příběhem. Jedná se o figuru, zátiší a krajinu. Snažila jsem se nejenom vyjádřit vizuální podobu a obsah příběhu prostřednictvím kontrastních kombinací umělých a přírodních motivů, ale také pocity, které člověk zažívá při ztrátě blízkého člověka. Přes rozdílnost sérií dochází k jejich propojení vždy v posledním snímku, ať už mihnoucí se figurou nebo gestem. Své fotografie prezentuji prostřednictvím 3D technologie. Líbí se mi, jak připravený snímek vypadá při pohledu s anaglyfickými brýlemi, ale také i bez nich. Vytváří zvláštní atmosféru, která mi k interpretaci vybraného příběhu připadá vhodná a odpovídající.
Annotation in English
This bachelor thesis presents an interpretation of a specific story with the title Be right back, an episode from the Black Mirror series. It examines modern society, particularly the serious consequences of new technologies. Episodes are standalone, usually set in an alternative present or near future.
It was not my intention to recreate the same story by photographs. Insted I tried to find the best way to express the visuality, emotions and atmosphere. That is why I chose the three most important breaking moments, which I displayed in three differents generes figure photography, still life and landscape. But in the end, they always connect trought a figure or gesture. The photographs have in common a strange and sterile atmosphere, mostly with contrast lightening and some of them are almost dramatic.
I exposed them trought 3D technology, which is not particularly popular these days, but I found it interesting for its use in creative photography. I like the way the pictures look like when looking at them with and without analytical glasses. It creates a particular atmosphere.
landscape, still life, figure, portrait, 3D, interpretation, analysis, atmosphere, feelings, black mirror
Research Plan
Minimální rozsah prací
Počet: minimálně 15 - 20 fotografií určených k prezentaci, 1 portfolio s dalšími variantami a pracovními snímky - minimální počet 20 - 30 fotografií.
Formát: vyplyne v průběhu bakalářské práce.
Popis realizace: student vytvoří minimálně dvě varianty, které poslouží i jako podklad pro finální výstup.
Výstup: 1 výstavní soubor obsahující minimálně 15 - 20 fotografií, 1 portfolio.
Pro úspěšné získání zápočtu je nezbytné v rámci pravidelné docházky na výuku seminářů
ke kvalifikační práci 1x týdně předkládat průběžně rozpracované dílo ke konzultaci vedoucímu práce.
Postup realizace:
1) listopad - Teoretická část práce: (bod 1. - 2. uvědomit si, kdo jsem, odkud přicházím, kam směřuji - dříve nežli začnu pracovat). Praktická práce sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
2) prosinec - Předložení řady skic a variant řešení.
3) leden - Varianty pracovní verze, volby nejvhodnější varianty, průběžné práce na praktické části závěrečné práce.
4) únor - Předložení adekvátně rozpracované praktické části závěrečné práce, předložení rozpracované teoretické části závěrečné práce v souladu s doporučenou osnovou.
5) březen - Realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce.
6) duben - Finalizace a odevzdání: (finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce, odevzdání obou částí práce včetně uložení kompletní finální verze práce na CD/DVD (v podobě pro tisk).
Obhajoba: květen, červen.
Research Plan
Minimální rozsah prací
Počet: minimálně 15 - 20 fotografií určených k prezentaci, 1 portfolio s dalšími variantami a pracovními snímky - minimální počet 20 - 30 fotografií.
Formát: vyplyne v průběhu bakalářské práce.
Popis realizace: student vytvoří minimálně dvě varianty, které poslouží i jako podklad pro finální výstup.
Výstup: 1 výstavní soubor obsahující minimálně 15 - 20 fotografií, 1 portfolio.
Pro úspěšné získání zápočtu je nezbytné v rámci pravidelné docházky na výuku seminářů
ke kvalifikační práci 1x týdně předkládat průběžně rozpracované dílo ke konzultaci vedoucímu práce.
Postup realizace:
1) listopad - Teoretická část práce: (bod 1. - 2. uvědomit si, kdo jsem, odkud přicházím, kam směřuji - dříve nežli začnu pracovat). Praktická práce sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
2) prosinec - Předložení řady skic a variant řešení.
3) leden - Varianty pracovní verze, volby nejvhodnější varianty, průběžné práce na praktické části závěrečné práce.
4) únor - Předložení adekvátně rozpracované praktické části závěrečné práce, předložení rozpracované teoretické části závěrečné práce v souladu s doporučenou osnovou.
5) březen - Realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce.
6) duben - Finalizace a odevzdání: (finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce, odevzdání obou částí práce včetně uložení kompletní finální verze práce na CD/DVD (v podobě pro tisk).
Obhajoba: květen, červen.
Recommended resources
ANDĚL, Jaroslav. Myšlení o fotografii. Praha: NAMU, 2012. ISBN 978-80-7331-235-0.
AUMONT, Jacques. Obraz. Praha: NAMU, 2005. ISBN 80-7331-045-7.
BIRGUS, Vladimír, MLČOCH, Jan. Česká fotografie 20. Století, průvodce. Praha: Kant, 2005. ISBN 80-86217-89-2.
CÍSAŘ, Karel. Co je to fotografie?. Praha: Herrmann & synové, 2004. ISBN 80-239-5169-6.
POSPĚCH, Tomáš. Myslet fotografii / Česká fotografie 1938-2000. Praha: PositiF, 2014. ISBN 978-80-87407-05-9.
STEACY, Will. Nepořízené fotografie. Praha: Archa, 2015. ISBN 978-80-87545-34-8.
Recommended resources
ANDĚL, Jaroslav. Myšlení o fotografii. Praha: NAMU, 2012. ISBN 978-80-7331-235-0.
AUMONT, Jacques. Obraz. Praha: NAMU, 2005. ISBN 80-7331-045-7.
BIRGUS, Vladimír, MLČOCH, Jan. Česká fotografie 20. Století, průvodce. Praha: Kant, 2005. ISBN 80-86217-89-2.
CÍSAŘ, Karel. Co je to fotografie?. Praha: Herrmann & synové, 2004. ISBN 80-239-5169-6.
POSPĚCH, Tomáš. Myslet fotografii / Česká fotografie 1938-2000. Praha: PositiF, 2014. ISBN 978-80-87407-05-9.
STEACY, Will. Nepořízené fotografie. Praha: Archa, 2015. ISBN 978-80-87545-34-8.