Pro svou bakalarskou praci jsem si vybrala tema kniha-objekt,
toto tematicke ohraniceni se nejvice setkalo s mnou vymyslenym projektem, a to knihou reagujici zvukem na dotek.
Sama podstata bakalarske prace ve mne burcovala vyzvu,
zvladnout vetsi a ambicioznejsi projekt o nemz jsem zacala premyslet
jiz v prvnim roce meho vysokoskolskeho studia.
K memu bakalarskemu projektu me dovedlo mnoho vedomych i nevedomych cinitelu a podnetu z okoli, ve kterem jsem se tehdy nachazela.
I pres sahodlouhe investigativni prace ve smeru technickem
i praktickem, casove i psychicky narocne pripravy, jsem se rozhodla u tematu zustat, i pres uskali, ktera prinaselo a riziko
nedokonalosti prace diky uzivani novych metod, nebo balancovani s experimentem ci neznalosti reakce pouzivanych materialu.
Tema nebo obsah knihy sleduje psychicke stavy a udalosti odehravajici se v hlave detskeho jedince v situaci absence rodicovske autority, cele tema je samozrejme subjektivne zabarveno a re ektuje moje prozitky z detstvi, naslednou moznost pozorovat vyrustani me sestry Elly a zkusenosti s detskym kolektivem se kterym se casto a rada dostavam do kontaktu.
Sledujeme pribeh ditete momentalne zrakove indisponovaneho, sedi na gauci v prostredi pro nej prirozenem, ktere muze nazyvat domovem, v byte je s ditetem take matka pripravujici slavnostni hostinu na pocest narozenin ditete.
Matka nahle opousti scenu za ucelem rychleho nakupu
poslednich nezbytnych predmetu k dokonceni pohosteni,
nechava nasi hlavni akterku doma samu, ta si v mezicase hraje s plysovou hrackou a nejevi moc pozornosti. Jakmile za matkou zapadnou dvere, devcatko zacina reagovat, situace ocitnuti se samo v prostredi domova pro nej neni obvykle, ale ne nezname, jenze nase hlavni akterka je cerstve nevidoma a tudiz dava mnohem vice pozornosti vsem zvukovym vjemum, ktere ji obklopuji.
Devcatko se tak dostava pomoci sve kreativity, predstavivosti a hravosti do trech ruznych abstraktnich situaci o nichz nakonec a pokazde realne zjisti, ze nejsou realne a odehravaji se pouze v jeji hlave.Hybnym motivem pribehu se stava hon za darkem pravdepodobne skrytym nekde v prostredi bytu, coz muze byt pouze domnela predstava ditete nebo realny fakt.
Dite se odhodla jit v casove neohranicene dobe najit dar, i pres samou iracionalitu hledani predmetu bez pomoci zraku, a tim zhorsenou orientaci v prostoru. Situace je pro dite nova a neumi s ni dostatecne dobre nakladat.
Devcatko je cely pribeh pohaneno pnutim predstavivosti a
imaginace, nevi zda nevyhodilo dar z police pri ataku pavianu, a tak se ho domnele vydava hledat na misto pravdepodobneho priblizneho vyskytu predmetu, ktere tam dopadly v sebeobrane.
Slecna projde pribehy az ke konci, kde se dostava do situace konfrontace s kocourem, zde vstupuje prichozi matka a dite je vyruseno z hledani, nikdo se nedozvida zda objekt naslo nebo ne.
Dramaticnost honby za darem je exponovana dvoji vizualni variaci cteni knihy, pomoci oteviracich okenek, zda byl objekt ditetem nalezen je pouze predmetem ctenarovy predstavivosti a nasledneho osobniho rozhodnuti.
Neni nam vysvetleno zda dite predmet naslo nebo ne, scena ma rychly sled udalosti, po prichodu matky nasleduje prichod
oslavencu a dite staci pouze polozit posledni zmatenou otazku,
zda naslo nebo se alespon dostalo do blizkosti hledaneho daru.
Kapitoly jsou doprovazeny zvukovymi nahravkami bytu prolinajicimi se do detske hlavy, spise sveta, ktery nase hrdinka slysi a
pretavuje do svych predstav.
Annotation in English
The topic of my bachelor project is author book object. I have chosen this topic because I wanted to experiment with book as an object. I have decided to do it, by making an interactive perceptual experience while reading the book. The book is reacting to the haptic input of the reader with sound effects.
Main story is about little girl, Ella, who went through an eye operation. Girl is not blind, but she has lost her visual perception for some time. She is sitting on a sofa in a livingroom playing and waiting for visitors, because it is her birth- day. Her mother is preparing snacks and a birthday cake. In one unexpected moment mother is leaving the appartment to buy additional necessary things for dinner.
After the door closes, our main character starts to feel absence of parental clossesnes, which transforms her perception of home to a place, which she knows, yet something is different, unstable. Little girl is really looking forward to the party with her family, which means a lot of presents, but she does not want to wait. She wants to explore. She hunts for a secret. With rst hunting step, she nds herself in different world, in uenced by her auditory percep- tion. Little Ella falls into three abstract stories, which are lled with her open mind, enthusiasm and creativity.
There are two possible plots one with the birthday present and second without it. But to get to that point, Ella must go through various riddiculous moments, such as ghting with baboons, stroking snakes in a jungle of a li- ving room or seeking courage to steal an imaginary object from a cage, with huge pink tiger. The story ends with arrival of the mother. The question, if Ella nally gets the present or not, is open for anyone to decide. Whether she gets it or not, guests come shortly afterwards and Ella does not give much thought about it later, because she is distracted with another nice presents crayons. In the end she uses them to express her ability to see the world, even if she is temporarily blind.
The theme is based on moments from childhood, reasearch, experiments on subjects, picked for inspiration. The interactive form of touching and connec- ting is used to express different perceptual qualities of a human being and to mimic the closeness and human engagement in general.
Pro svou bakalarskou praci jsem si vybrala tema kniha-objekt,
toto tematicke ohraniceni se nejvice setkalo s mnou vymyslenym projektem, a to knihou reagujici zvukem na dotek.
Sama podstata bakalarske prace ve mne burcovala vyzvu,
zvladnout vetsi a ambicioznejsi projekt o nemz jsem zacala premyslet
jiz v prvnim roce meho vysokoskolskeho studia.
K memu bakalarskemu projektu me dovedlo mnoho vedomych i nevedomych cinitelu a podnetu z okoli, ve kterem jsem se tehdy nachazela.
I pres sahodlouhe investigativni prace ve smeru technickem
i praktickem, casove i psychicky narocne pripravy, jsem se rozhodla u tematu zustat, i pres uskali, ktera prinaselo a riziko
nedokonalosti prace diky uzivani novych metod, nebo balancovani s experimentem ci neznalosti reakce pouzivanych materialu.
Tema nebo obsah knihy sleduje psychicke stavy a udalosti odehravajici se v hlave detskeho jedince v situaci absence rodicovske autority, cele tema je samozrejme subjektivne zabarveno a re ektuje moje prozitky z detstvi, naslednou moznost pozorovat vyrustani me sestry Elly a zkusenosti s detskym kolektivem se kterym se casto a rada dostavam do kontaktu.
Sledujeme pribeh ditete momentalne zrakove indisponovaneho, sedi na gauci v prostredi pro nej prirozenem, ktere muze nazyvat domovem, v byte je s ditetem take matka pripravujici slavnostni hostinu na pocest narozenin ditete.
Matka nahle opousti scenu za ucelem rychleho nakupu
poslednich nezbytnych predmetu k dokonceni pohosteni,
nechava nasi hlavni akterku doma samu, ta si v mezicase hraje s plysovou hrackou a nejevi moc pozornosti. Jakmile za matkou zapadnou dvere, devcatko zacina reagovat, situace ocitnuti se samo v prostredi domova pro nej neni obvykle, ale ne nezname, jenze nase hlavni akterka je cerstve nevidoma a tudiz dava mnohem vice pozornosti vsem zvukovym vjemum, ktere ji obklopuji.
Devcatko se tak dostava pomoci sve kreativity, predstavivosti a hravosti do trech ruznych abstraktnich situaci o nichz nakonec a pokazde realne zjisti, ze nejsou realne a odehravaji se pouze v jeji hlave.Hybnym motivem pribehu se stava hon za darkem pravdepodobne skrytym nekde v prostredi bytu, coz muze byt pouze domnela predstava ditete nebo realny fakt.
Dite se odhodla jit v casove neohranicene dobe najit dar, i pres samou iracionalitu hledani predmetu bez pomoci zraku, a tim zhorsenou orientaci v prostoru. Situace je pro dite nova a neumi s ni dostatecne dobre nakladat.
Devcatko je cely pribeh pohaneno pnutim predstavivosti a
imaginace, nevi zda nevyhodilo dar z police pri ataku pavianu, a tak se ho domnele vydava hledat na misto pravdepodobneho priblizneho vyskytu predmetu, ktere tam dopadly v sebeobrane.
Slecna projde pribehy az ke konci, kde se dostava do situace konfrontace s kocourem, zde vstupuje prichozi matka a dite je vyruseno z hledani, nikdo se nedozvida zda objekt naslo nebo ne.
Dramaticnost honby za darem je exponovana dvoji vizualni variaci cteni knihy, pomoci oteviracich okenek, zda byl objekt ditetem nalezen je pouze predmetem ctenarovy predstavivosti a nasledneho osobniho rozhodnuti.
Neni nam vysvetleno zda dite predmet naslo nebo ne, scena ma rychly sled udalosti, po prichodu matky nasleduje prichod
oslavencu a dite staci pouze polozit posledni zmatenou otazku,
zda naslo nebo se alespon dostalo do blizkosti hledaneho daru.
Kapitoly jsou doprovazeny zvukovymi nahravkami bytu prolinajicimi se do detske hlavy, spise sveta, ktery nase hrdinka slysi a
pretavuje do svych predstav.
Annotation in English
The topic of my bachelor project is author book object. I have chosen this topic because I wanted to experiment with book as an object. I have decided to do it, by making an interactive perceptual experience while reading the book. The book is reacting to the haptic input of the reader with sound effects.
Main story is about little girl, Ella, who went through an eye operation. Girl is not blind, but she has lost her visual perception for some time. She is sitting on a sofa in a livingroom playing and waiting for visitors, because it is her birth- day. Her mother is preparing snacks and a birthday cake. In one unexpected moment mother is leaving the appartment to buy additional necessary things for dinner.
After the door closes, our main character starts to feel absence of parental clossesnes, which transforms her perception of home to a place, which she knows, yet something is different, unstable. Little girl is really looking forward to the party with her family, which means a lot of presents, but she does not want to wait. She wants to explore. She hunts for a secret. With rst hunting step, she nds herself in different world, in uenced by her auditory percep- tion. Little Ella falls into three abstract stories, which are lled with her open mind, enthusiasm and creativity.
There are two possible plots one with the birthday present and second without it. But to get to that point, Ella must go through various riddiculous moments, such as ghting with baboons, stroking snakes in a jungle of a li- ving room or seeking courage to steal an imaginary object from a cage, with huge pink tiger. The story ends with arrival of the mother. The question, if Ella nally gets the present or not, is open for anyone to decide. Whether she gets it or not, guests come shortly afterwards and Ella does not give much thought about it later, because she is distracted with another nice presents crayons. In the end she uses them to express her ability to see the world, even if she is temporarily blind.
The theme is based on moments from childhood, reasearch, experiments on subjects, picked for inspiration. The interactive form of touching and connec- ting is used to express different perceptual qualities of a human being and to mimic the closeness and human engagement in general.
Minimální rozsah prací
Počet: 1 kniha ve 3 exemplářích, v každé minimálně 10 ilustrací, autorské pouzdro
Formát: cca rozmezí formátu 20x20 cm
Popis realizace: Bude sestrojena autorská, haptická kniha s obsahem min. 10 ilustrací na téma percepce, kniha bude doprovázena zvukovou stopou nahranou na mnou sestrojeném zvukovém nosiči zakomponovaném v hřbetu objektu. Součástí práce bude autorské pouzdro.
Výstup: 1 kniha ve 3 exemplářích, zvukový nosič zakomponovaný ke knize a autorské pouzdro.
Pro úspěšné získání zápočtu je nezbytné v rámci pravidelné docházky na výuku seminářů
ke kvalifikační práci 1x týdně předkládat průběžně rozpracované dílo ke konzultaci vedoucímu práce.
Postup realizace:
1) listopad - Teoretická část práce: (bod 1. - 2. uvědomit si, kdo jsem, odkud přicházím, kam směřuji - dříve nežli začnu pracovat). Praktická práce sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
2) prosinec - Předložení řady skic a variant řešení.
3) leden - Varianty pracovní verze, volby nejvhodnější varianty, průběžné práce na praktické části závěrečné práce.
4) únor - Předložení adekvátně rozpracované praktické části závěrečné práce, předložení rozpracované teoretické části závěrečné práce v souladu s doporučenou osnovou.
5) březen - Realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce.
6) duben - Finalizace a odevzdání: (finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce, odevzdání obou částí práce včetně uložení kompletní finální verze práce na CD/DVD (v podobě pro tisk).
Obhajoba: květen, červen.
Research Plan
Minimální rozsah prací
Počet: 1 kniha ve 3 exemplářích, v každé minimálně 10 ilustrací, autorské pouzdro
Formát: cca rozmezí formátu 20x20 cm
Popis realizace: Bude sestrojena autorská, haptická kniha s obsahem min. 10 ilustrací na téma percepce, kniha bude doprovázena zvukovou stopou nahranou na mnou sestrojeném zvukovém nosiči zakomponovaném v hřbetu objektu. Součástí práce bude autorské pouzdro.
Výstup: 1 kniha ve 3 exemplářích, zvukový nosič zakomponovaný ke knize a autorské pouzdro.
Pro úspěšné získání zápočtu je nezbytné v rámci pravidelné docházky na výuku seminářů
ke kvalifikační práci 1x týdně předkládat průběžně rozpracované dílo ke konzultaci vedoucímu práce.
Postup realizace:
1) listopad - Teoretická část práce: (bod 1. - 2. uvědomit si, kdo jsem, odkud přicházím, kam směřuji - dříve nežli začnu pracovat). Praktická práce sběr materiálů a průběžné intenzivní studium zdrojů.
2) prosinec - Předložení řady skic a variant řešení.
3) leden - Varianty pracovní verze, volby nejvhodnější varianty, průběžné práce na praktické části závěrečné práce.
4) únor - Předložení adekvátně rozpracované praktické části závěrečné práce, předložení rozpracované teoretické části závěrečné práce v souladu s doporučenou osnovou.
5) březen - Realizace výsledného projektu, předložení pracovní verze kompletní teoretické práce.
6) duben - Finalizace a odevzdání: (finalizace projektu, dokončení teoretické i praktické části práce, odevzdání obou částí práce včetně uložení kompletní finální verze práce na CD/DVD (v podobě pro tisk).
Obhajoba: květen, červen.
Recommended resources
Khel, Richard. Poselství papíru. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-684-8.
Korda, Josef. Papírenská encyklopedie. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1991. ISBN 80-03-00647-3.
Kocman, Jiří, H. Médium papír. Vyd. 2. Brno: Vutium, 2004. ISBN 80-214-2626-8.
Tobolka, Zdeněk. Kniha: Její vznik, vývoj a rozbor. Praha : Orbis, 1949.
Bláha, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Akademie múzických umění v Praze, Praha, 2006. ISBN 80-7331-010-4.
Vlachý, Václav. Praxe zvukové techniky. Muzikus, 2000. ISBN:80-86253-05-8.
Recommended resources
Khel, Richard. Poselství papíru. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-684-8.
Korda, Josef. Papírenská encyklopedie. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1991. ISBN 80-03-00647-3.
Kocman, Jiří, H. Médium papír. Vyd. 2. Brno: Vutium, 2004. ISBN 80-214-2626-8.
Tobolka, Zdeněk. Kniha: Její vznik, vývoj a rozbor. Praha : Orbis, 1949.
Bláha, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Akademie múzických umění v Praze, Praha, 2006. ISBN 80-7331-010-4.
Vlachý, Václav. Praxe zvukové techniky. Muzikus, 2000. ISBN:80-86253-05-8.
Enclosed appendices
cd
Appendices bound in thesis
illustrations
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Thesis defence evaluation
Very Good
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Navržená známka vedoucího práce:
Navržená známka oponenta:
V úvodu obhajoby byla představena vysokoškolská kvalifikační práce formou nainstalovaného díla ve výstavním prostoru.
Komise byla podrobně seznámena s hodnocením vedoucího práce a posudkem oponenta včetně navrhovaného hodnocení.