Hlavní téma bakalářské práce představuje kresba lidské postavy u dětí s vadami řeči, její rozbor a analýza. Práce je rozdělena na teoretický základ, na který navazuje praktická část. Teoretická část poskytuje obecné informace o kresbě, o jejích jednotlivých vývojových stádiích, o diagnostickém využití. Zároveň informuje i o vadách řeči, o samotném vývoji řeči a je zde i zmínka o logopedii, jako o vědě zabývající se poruchami řeči. Také se snaží o uvedení do problematiky a o popis současného stavu poznání na českém území. Praktická část se zaměřuje na rozbor 18-ti kreseb lidské postavy dětí navštěvujících 1. a 2. logopedickou třídu prvního stupně 11. Základní školy v Plzni. Kresby byly vyhodnocovány dle české modifikace testu F. Goodenoughové od Václava Šturmy a Marie Vágnerové z roku 1982. Vyhodnocení každé jednotlivé kresby je přehledně zaznamenáno v tabulkách. Pod každou tabulkou se nachází stručný popis konkrétní kresby. Cílem bylo objevit nějaká specifika kresby dětí s vadami řeči. Zjistit do jaké míry žáci logopedických tříd 11. ZŠ v Plzni svůj handicap promítají, a zda vůbec ho promítají, do kresby. Díky výzkumnému šetření bylo objeveno několik rysů kreseb těchto dětí. V příloze jsou k prohlédnutí kresby, které byly analyzovány.
Anotace v angličtině
The main theme of the bachelor thesis is the drawing of human figures in children with speech defects, its analysis and analysis. The thesis is divided into the theoretical basis, followed by the practical part. The theoretical part provides general information about the drawing, its individual stages of development, and the diagnostic use. He also informs about speech defects, speech development, and speech therapy, as a speech disorder. It also tries to introduce into the issue and to describe the current state of knowledge on the Czech territory. The practical part focuses on the analysis of 18 drawings of the human figure of children attending 1st and 2nd logopedic class of the first grade 11. Primary schools in Pilsen. The drawings were evaluated according to the Czech modification of F. Goodenough's test by Václav Šturma and Marie Vágnerová from 1982. The evaluation of each individual drawing is clearly shown in the tables. Below each table is a brief description of a specific artwork. The aim was to discover some specifics of children with speech defects. To find out the extent to which pupils of logopedic classes of the 11th Elementary School in Pilsen play their handicap, and if they are projected, into the drawing. Several features of these children's drawings have been discovered through the research. The drawings that were analyzed are shown in the supplement.
Klíčová slova
Kresba, interpretace kresby, kresebné testy, řeč, narušená komunikační schopnost, vady řeči, základní škola, logopedické třídy
Klíčová slova v angličtině
Drawing, interpretation of drawings, drawing tests, speech, impaired communication ability, speech defects, primary school, logopedic class
Rozsah průvodní práce
62 s. (102 513 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavní téma bakalářské práce představuje kresba lidské postavy u dětí s vadami řeči, její rozbor a analýza. Práce je rozdělena na teoretický základ, na který navazuje praktická část. Teoretická část poskytuje obecné informace o kresbě, o jejích jednotlivých vývojových stádiích, o diagnostickém využití. Zároveň informuje i o vadách řeči, o samotném vývoji řeči a je zde i zmínka o logopedii, jako o vědě zabývající se poruchami řeči. Také se snaží o uvedení do problematiky a o popis současného stavu poznání na českém území. Praktická část se zaměřuje na rozbor 18-ti kreseb lidské postavy dětí navštěvujících 1. a 2. logopedickou třídu prvního stupně 11. Základní školy v Plzni. Kresby byly vyhodnocovány dle české modifikace testu F. Goodenoughové od Václava Šturmy a Marie Vágnerové z roku 1982. Vyhodnocení každé jednotlivé kresby je přehledně zaznamenáno v tabulkách. Pod každou tabulkou se nachází stručný popis konkrétní kresby. Cílem bylo objevit nějaká specifika kresby dětí s vadami řeči. Zjistit do jaké míry žáci logopedických tříd 11. ZŠ v Plzni svůj handicap promítají, a zda vůbec ho promítají, do kresby. Díky výzkumnému šetření bylo objeveno několik rysů kreseb těchto dětí. V příloze jsou k prohlédnutí kresby, které byly analyzovány.
Anotace v angličtině
The main theme of the bachelor thesis is the drawing of human figures in children with speech defects, its analysis and analysis. The thesis is divided into the theoretical basis, followed by the practical part. The theoretical part provides general information about the drawing, its individual stages of development, and the diagnostic use. He also informs about speech defects, speech development, and speech therapy, as a speech disorder. It also tries to introduce into the issue and to describe the current state of knowledge on the Czech territory. The practical part focuses on the analysis of 18 drawings of the human figure of children attending 1st and 2nd logopedic class of the first grade 11. Primary schools in Pilsen. The drawings were evaluated according to the Czech modification of F. Goodenough's test by Václav Šturma and Marie Vágnerová from 1982. The evaluation of each individual drawing is clearly shown in the tables. Below each table is a brief description of a specific artwork. The aim was to discover some specifics of children with speech defects. To find out the extent to which pupils of logopedic classes of the 11th Elementary School in Pilsen play their handicap, and if they are projected, into the drawing. Several features of these children's drawings have been discovered through the research. The drawings that were analyzed are shown in the supplement.
Klíčová slova
Kresba, interpretace kresby, kresebné testy, řeč, narušená komunikační schopnost, vady řeči, základní škola, logopedické třídy
Klíčová slova v angličtině
Drawing, interpretation of drawings, drawing tests, speech, impaired communication ability, speech defects, primary school, logopedic class
Zásady pro vypracování
Zpracování bibliografie zkoumané problematiky a studium literatury
Zpracování teoretické části: kresba u dětí terminologie, vývoj grafomotoriky, základní stádia a určující rysy
Poruchy řeči základní terminologie, odraz v jednotlivých složkách osobnosti
Kresba u dětí s vadami řeči a její možné zvláštnosti oproti kresbě dětí intaktních - možnosti kresebné diagnostiky
Zpracování praktické části: - kvalitativní výzkum, přístup a metoda zkoumání, cíle výzkumu, charakteristika souboru respondentů
Metoda sběru a analýzy dat analýza produktů duševní činnosti, rozhovor, pozorování, prezentace a interpretace dat
Shrnutí výsledků výzkumu: závěry, diskuse, využití získaných poznatků v praxi
Zásady pro vypracování
Zpracování bibliografie zkoumané problematiky a studium literatury
Zpracování teoretické části: kresba u dětí terminologie, vývoj grafomotoriky, základní stádia a určující rysy
Poruchy řeči základní terminologie, odraz v jednotlivých složkách osobnosti
Kresba u dětí s vadami řeči a její možné zvláštnosti oproti kresbě dětí intaktních - možnosti kresebné diagnostiky
Zpracování praktické části: - kvalitativní výzkum, přístup a metoda zkoumání, cíle výzkumu, charakteristika souboru respondentů
Metoda sběru a analýzy dat analýza produktů duševní činnosti, rozhovor, pozorování, prezentace a interpretace dat
Shrnutí výsledků výzkumu: závěry, diskuse, využití získaných poznatků v praxi
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006. Dětská naučná edice. ISBN 80-251-0977-1.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén, c2009. ISBN 9788072625987.
KUCHARSKÁ, Anna a Ludmila MÁJOVÁ, ed. Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 8072902172.
SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4240-3.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 2. Přeložil Alena LHOTOVÁ, přeložil Hana PROUSKOVÁ. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-415-1.
LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006. Dětská naučná edice. ISBN 80-251-0977-1.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén, c2009. ISBN 9788072625987.
KUCHARSKÁ, Anna a Ludmila MÁJOVÁ, ed. Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 8072902172.
SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4240-3.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 2. Přeložil Alena LHOTOVÁ, přeložil Hana PROUSKOVÁ. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-415-1.
LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.