Bakalářská práce se zabývá otázkou přijetí dvouletých dětí do mateřských škol. Je to velmi řešené téma, ke kterému se vyjadřuje také mnoho psychologů. Ze strany odborníků převažují spíše negativní názory, jsou však i tací, kteří si myslí, že je uvedení dvouletých dětí
do mateřských škol bezproblémové a přínosné jak pro děti mladší, tak pro děti starší. V teoretické části je probírána vývojová psychologie batolat, podrobněji analyzovaný první
a druhý rok a nahlédnutí do vztahu dítěte a matky. V práci je řešena historie, jak tomu bylo dříve. V další kapitole jsou rozebrána rizika a přínosy faktu, kdy by děti navštěvovaly MŠ. Vyskytují se zde také názory některých psychologů a výzkumů, které se týkají uvedeného tématu. Najdeme zde seznámení s chodem školky, na který by si musely zvyknout dvouleté děti. V praktické části byl vytvořen dotazník, který vyplnilo 382 pedagogů, z toho také dvě studentky oboru Učitelství
pro MŠ, kde bylo zkoumáno, zda je práce s takovými dětmi náročná či nikoliv. V závěru se nachází vyhodnocení, zda je mateřská škola pro děti od dvou let vhodnou institucí.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with two-year-old children in the Czech kindergartens. It is a very discussed, which is also expressed by many psychologists. Experts are more likely to have negative opinions, but there are also those who believe that bringing two-year-olds to nursery schools without problems and beneficial to both younger children and children is terrible. In the theoretical part is described developmental psychology of children, more detailed first and second year
and knowledge of child and mother relationship. I was also interested in history as it was before. In the next chapter I analyzed the risks and benefits of the fact that children attended the kindergarten.
I have also stated the views of some psychologists and scholars who are concerned with the subject. There is also an introduction to the nursery, because many people who do not know how to get involved in kindergarten. In my practical part, I created a questionnaire filled out by 382 teachers, including two students in the field of Teaching for the kindergarden where I was interested in whether the work with such children is difficult or not. In conclusion, it assesses whether a kindergarten for children from two years of age is an appropriate institution.
Klíčová slova
Dvouleté děti, vývojová specifika, historie péče o dvouleté děti, přínosy a rizika, vztah s matkou, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Two-year-old children, developmental specifics, history of care for two-year-old children, benefits and risks, relationship with mother, kindergarden
Rozsah průvodní práce
43 s. (67 430)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá otázkou přijetí dvouletých dětí do mateřských škol. Je to velmi řešené téma, ke kterému se vyjadřuje také mnoho psychologů. Ze strany odborníků převažují spíše negativní názory, jsou však i tací, kteří si myslí, že je uvedení dvouletých dětí
do mateřských škol bezproblémové a přínosné jak pro děti mladší, tak pro děti starší. V teoretické části je probírána vývojová psychologie batolat, podrobněji analyzovaný první
a druhý rok a nahlédnutí do vztahu dítěte a matky. V práci je řešena historie, jak tomu bylo dříve. V další kapitole jsou rozebrána rizika a přínosy faktu, kdy by děti navštěvovaly MŠ. Vyskytují se zde také názory některých psychologů a výzkumů, které se týkají uvedeného tématu. Najdeme zde seznámení s chodem školky, na který by si musely zvyknout dvouleté děti. V praktické části byl vytvořen dotazník, který vyplnilo 382 pedagogů, z toho také dvě studentky oboru Učitelství
pro MŠ, kde bylo zkoumáno, zda je práce s takovými dětmi náročná či nikoliv. V závěru se nachází vyhodnocení, zda je mateřská škola pro děti od dvou let vhodnou institucí.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with two-year-old children in the Czech kindergartens. It is a very discussed, which is also expressed by many psychologists. Experts are more likely to have negative opinions, but there are also those who believe that bringing two-year-olds to nursery schools without problems and beneficial to both younger children and children is terrible. In the theoretical part is described developmental psychology of children, more detailed first and second year
and knowledge of child and mother relationship. I was also interested in history as it was before. In the next chapter I analyzed the risks and benefits of the fact that children attended the kindergarten.
I have also stated the views of some psychologists and scholars who are concerned with the subject. There is also an introduction to the nursery, because many people who do not know how to get involved in kindergarten. In my practical part, I created a questionnaire filled out by 382 teachers, including two students in the field of Teaching for the kindergarden where I was interested in whether the work with such children is difficult or not. In conclusion, it assesses whether a kindergarten for children from two years of age is an appropriate institution.
Klíčová slova
Dvouleté děti, vývojová specifika, historie péče o dvouleté děti, přínosy a rizika, vztah s matkou, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
Two-year-old children, developmental specifics, history of care for two-year-old children, benefits and risks, relationship with mother, kindergarden
Zásady pro vypracování
Studium české a zahraniční literatury
Vypracování teoretické části práce
Formulovat cíl práce a dílčí úkoly
Charakterizovat zkoumanou skupinu a metody empirického učení
Analyzovat a interpretovat výsledky šetření
Formulovat závěr a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Studium české a zahraniční literatury
Vypracování teoretické části práce
Formulovat cíl práce a dílčí úkoly
Charakterizovat zkoumanou skupinu a metody empirického učení
Analyzovat a interpretovat výsledky šetření
Formulovat závěr a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVÁ, H. SAXONBERG, S., MUDRÁK, J. Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha: Slon. 2012.
VÁGNEROVÁ, M.. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
SYSLOVÁ, Z. BORKOVCOVÁ, I., PRŮCHA, J.. Vzdělávání a péče v raném věku. Komparace české a zahraniční situace. Wolters Kluwers, 2014.
OPRAVILOVÁ, E. Výchova dítěte do 3 let institucionální péče. In: SYSLOVÁ, Z. ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM]. Praha: Verlag Dashofer, 2011. ISSN 1802-4130.
KROPÁČKOVÁ, J. Dvouleté děti v mateřské škole problém, či nutnost? Poradce ředitelky mateřské školy. 2011, I., 4., s. 18-19. ISSN 1804-9745.
BĚLINOVÁ, L. a kol. Metodika výchovné práce v jeslích a mateřských školách. Praha: SPN, 1986.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVÁ, H. SAXONBERG, S., MUDRÁK, J. Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha: Slon. 2012.
VÁGNEROVÁ, M.. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
SYSLOVÁ, Z. BORKOVCOVÁ, I., PRŮCHA, J.. Vzdělávání a péče v raném věku. Komparace české a zahraniční situace. Wolters Kluwers, 2014.
OPRAVILOVÁ, E. Výchova dítěte do 3 let institucionální péče. In: SYSLOVÁ, Z. ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM]. Praha: Verlag Dashofer, 2011. ISSN 1802-4130.
KROPÁČKOVÁ, J. Dvouleté děti v mateřské škole problém, či nutnost? Poradce ředitelky mateřské školy. 2011, I., 4., s. 18-19. ISSN 1804-9745.
BĚLINOVÁ, L. a kol. Metodika výchovné práce v jeslích a mateřských školách. Praha: SPN, 1986.