Cílem této bakalářské práce bylo popsat státní a soukromé iniciativy podporující dialekty v Bavorsku, které podporují aktivní znalosti dialektů a chtějí zajistit jejich důležitost na veřejných místech. Pozadí tvoří jednak hlasy, které si stěžují na pokles dialektu a jednak hlasy, které hovoří o renesanci dialektů. U toho se zohledňují nové vědecké znalosti dialektologie a psycholingvistiky týkající se "dvojjazyčného" dospívání dítěte (dialekt - spisovný jazyk), stejně tak jako předložení návrhu Ministra kultury zavedení vyučování dialektu jako předmět na státních školách, přítomnost dialektu v médiích nebo soukromé iniciativy podporující dialekty.
Anotace v angličtině
The goal of this bachelor's thesis is to describe state and private initiatives that actively promote Dialects in Bavaria and want to provide the importance of the dialects in public. The background is made of positive voices that mourn dialect loss (e. g. regarding greater area Münich) and negative voice, that talk about Dialect renaissance. Here are included new scientific insights of dialectology and psycholinguistics for the value of a bilingual growth (Dialect standard language) as well as targets of Ministry of education and cultural affairs for the establishment of Dialect as a teaching subject on state schools, dialect present in the media of Bavaria or private dialect support initiatives.
Dialect, standard German, Bavaria, curriculum, grammar school, handout, association,
Rozsah průvodní práce
49 s. (69 189 znaků)
Jazyk
NE
Anotace
Cílem této bakalářské práce bylo popsat státní a soukromé iniciativy podporující dialekty v Bavorsku, které podporují aktivní znalosti dialektů a chtějí zajistit jejich důležitost na veřejných místech. Pozadí tvoří jednak hlasy, které si stěžují na pokles dialektu a jednak hlasy, které hovoří o renesanci dialektů. U toho se zohledňují nové vědecké znalosti dialektologie a psycholingvistiky týkající se "dvojjazyčného" dospívání dítěte (dialekt - spisovný jazyk), stejně tak jako předložení návrhu Ministra kultury zavedení vyučování dialektu jako předmět na státních školách, přítomnost dialektu v médiích nebo soukromé iniciativy podporující dialekty.
Anotace v angličtině
The goal of this bachelor's thesis is to describe state and private initiatives that actively promote Dialects in Bavaria and want to provide the importance of the dialects in public. The background is made of positive voices that mourn dialect loss (e. g. regarding greater area Münich) and negative voice, that talk about Dialect renaissance. Here are included new scientific insights of dialectology and psycholinguistics for the value of a bilingual growth (Dialect standard language) as well as targets of Ministry of education and cultural affairs for the establishment of Dialect as a teaching subject on state schools, dialect present in the media of Bavaria or private dialect support initiatives.
Dialect, standard German, Bavaria, curriculum, grammar school, handout, association,
Zásady pro vypracování
Cílem práce je existence státních a soukromých iniciativ v Bavorsku, které podporují aktivní znalosti dialektů a chtějí zajistit jejich důležitost na veřejných místech. Pozadí tvoří jednak hlasy, které si stěžují na všeobecný pokles dialektu a jednak hlasy, které hovoří o renesanci dialektů. U toho se zohledňují nové vědecké znalosti dialektologie a psycholingvistiky týkající se "dvojjazyčného" dospívání dítěte (dialekt - spisovný jazyk), stejně tak jako předložení návrhu Ministra kultury zavedení vyučování dialektu jako předmět na státních školách, přítomnost dialektu v médiích (TV, radio) nebo soukromá iniciativa podporující dialekty.
Metody:
Zkoumání sociolingvistických sklonů k důvodům, které stanovují postoj sociálních skupin fenoménu dialektu do středu.
Součástí vypracování BP budou pravidelné konzultace s vedoucí práce probíhající v souladu s následujícím harmonogramem:
Září/říjen 2017 - osnova, hlavní hypotézy
Listopad/prosinec 2017 - rozpracování zásadních kapitol, předložení prvních výsledků praktické analýzy
Leden 2018 - intenzivní práce na analýze dotazníků a interview a prohloubení teoretické části
Do 15. března 2018 - dokončení textu stěžejních kapitol
Do konce dubna 2018 - předložení celé práce vedoucí práce k závěrečnému posouzení před odevzdáním
Do 30. dubna 2018 - odevzdání svázané BP na sekretariát KGS
Zásady pro vypracování
Cílem práce je existence státních a soukromých iniciativ v Bavorsku, které podporují aktivní znalosti dialektů a chtějí zajistit jejich důležitost na veřejných místech. Pozadí tvoří jednak hlasy, které si stěžují na všeobecný pokles dialektu a jednak hlasy, které hovoří o renesanci dialektů. U toho se zohledňují nové vědecké znalosti dialektologie a psycholingvistiky týkající se "dvojjazyčného" dospívání dítěte (dialekt - spisovný jazyk), stejně tak jako předložení návrhu Ministra kultury zavedení vyučování dialektu jako předmět na státních školách, přítomnost dialektu v médiích (TV, radio) nebo soukromá iniciativa podporující dialekty.
Metody:
Zkoumání sociolingvistických sklonů k důvodům, které stanovují postoj sociálních skupin fenoménu dialektu do středu.
Součástí vypracování BP budou pravidelné konzultace s vedoucí práce probíhající v souladu s následujícím harmonogramem:
Září/říjen 2017 - osnova, hlavní hypotézy
Listopad/prosinec 2017 - rozpracování zásadních kapitol, předložení prvních výsledků praktické analýzy
Leden 2018 - intenzivní práce na analýze dotazníků a interview a prohloubení teoretické části
Do 15. března 2018 - dokončení textu stěžejních kapitol
Do konce dubna 2018 - předložení celé práce vedoucí práce k závěrečnému posouzení před odevzdáním
Do 30. dubna 2018 - odevzdání svázané BP na sekretariát KGS
Seznam doporučené literatury
DIETRICH, Margot (1975): Dialektwörterbücher wozu? In: Der Sprachdienst 19, 76. In: Schießl,
Ludwig/Bräuer, Siegfried (2012): Dialektpflege in Bayern: Ein Handbuch zu Theorie und Praxis.
Regensburg: Edition Vulpes, 43.
HIEN, Claudia (1996): Sprachpflege in Bayern. Eine kritische Auseinandersetzung mit Theorie und
Praxis. Maschinenschriftliche Magisterarbeit. Regensburg, 100, 118. In: Schießl, Ludwig/Bräuer,
Siegfried (2012): Dialektpflege in Bayern: Ein Handbuch zu Theorie und Praxis. Regensburg: Edition
Vulpes, 54, 65.
RUCH, Hermann (2006): Dialekte in Bayern. Handreichung für den Unterricht. Bayerisches Staatministerium für Unterricht und Kultus (Hg.). München.
SCHIEßL, Ludwig (2009): Dialekt und Schule am Beginn des 21. Jahrhunderts Anspruch und
Wirklichkeit unter dem Aspekt neuerer Wissenschaftlicher Erkenntnisse. In: Ferstl, Christian (Hg.):
"Dem Dorfschullehrer sein neues Latein " Beiträge zu Stellenwert und Bedeutung des Dialekts in
Erziehung, Unterricht und Wissenschaft (= Jahrbuch der Johann-Andreas-Schmeller-Gesellschaft
2008). Regensburg: Edition Vulpes, 34, 40.
SCHIEßL, Ludwig/ BRÄUER, Siegfried (2012): Dialektpflege in Bayern: Ein Handbuch zu Theorie und
Praxis. Regensburg: Edition Vulpes.
SCHIEßL, Ludwig (2004): Dialekt als Grundlage und Gegenstand von Unterrichtsprojekten im Rahmen einer zeitgemäßen Dialektpflege. In: Greule, Albrecht (Hg.): Die bairische Sprache (= Regensburger Dialektforum 5). Regensburg: Vulpes, 213-228
Seznam doporučené literatury
DIETRICH, Margot (1975): Dialektwörterbücher wozu? In: Der Sprachdienst 19, 76. In: Schießl,
Ludwig/Bräuer, Siegfried (2012): Dialektpflege in Bayern: Ein Handbuch zu Theorie und Praxis.
Regensburg: Edition Vulpes, 43.
HIEN, Claudia (1996): Sprachpflege in Bayern. Eine kritische Auseinandersetzung mit Theorie und
Praxis. Maschinenschriftliche Magisterarbeit. Regensburg, 100, 118. In: Schießl, Ludwig/Bräuer,
Siegfried (2012): Dialektpflege in Bayern: Ein Handbuch zu Theorie und Praxis. Regensburg: Edition
Vulpes, 54, 65.
RUCH, Hermann (2006): Dialekte in Bayern. Handreichung für den Unterricht. Bayerisches Staatministerium für Unterricht und Kultus (Hg.). München.
SCHIEßL, Ludwig (2009): Dialekt und Schule am Beginn des 21. Jahrhunderts Anspruch und
Wirklichkeit unter dem Aspekt neuerer Wissenschaftlicher Erkenntnisse. In: Ferstl, Christian (Hg.):
"Dem Dorfschullehrer sein neues Latein " Beiträge zu Stellenwert und Bedeutung des Dialekts in
Erziehung, Unterricht und Wissenschaft (= Jahrbuch der Johann-Andreas-Schmeller-Gesellschaft
2008). Regensburg: Edition Vulpes, 34, 40.
SCHIEßL, Ludwig/ BRÄUER, Siegfried (2012): Dialektpflege in Bayern: Ein Handbuch zu Theorie und
Praxis. Regensburg: Edition Vulpes.
SCHIEßL, Ludwig (2004): Dialekt als Grundlage und Gegenstand von Unterrichtsprojekten im Rahmen einer zeitgemäßen Dialektpflege. In: Greule, Albrecht (Hg.): Die bairische Sprache (= Regensburger Dialektforum 5). Regensburg: Vulpes, 213-228