Tématem mé bakalářské práce je Lidová a umělá píseň v učebnicích hudební výchovy pro žáky staršího školního věku. Práce je rozdělena na dvě části. První část je teoretická, kde popisuji Lidovou a umělou píseň, dále hudební výchovu jako předmět na základní škole a také učebnice hudební výchovy. Druhá část práce je praktická. Zde zkoumám pomocí kvantitativního výzkumu, jaké jsou oblíbené písně v učebnicích hudební výchovy nebo zda využívají jiný učební materiál během výuky.
Annotation in English
The topic of my Bachelor Thesis is Folk and modern song in music textbooks for students older school. The thesis is divided into two parts. The first part is theoretical, describing the Folk and Artificial Songs, music as a subject at elementary school and also textbooks of music education. The second part of the thesis is practical. Here I study through quantitative research what are the favorite songs in music textbooks or whether they use other learning material during lessons.
Keywords
píseň, hudba, lidovost, hudebnost, umění, interpret, autor
Tématem mé bakalářské práce je Lidová a umělá píseň v učebnicích hudební výchovy pro žáky staršího školního věku. Práce je rozdělena na dvě části. První část je teoretická, kde popisuji Lidovou a umělou píseň, dále hudební výchovu jako předmět na základní škole a také učebnice hudební výchovy. Druhá část práce je praktická. Zde zkoumám pomocí kvantitativního výzkumu, jaké jsou oblíbené písně v učebnicích hudební výchovy nebo zda využívají jiný učební materiál během výuky.
Annotation in English
The topic of my Bachelor Thesis is Folk and modern song in music textbooks for students older school. The thesis is divided into two parts. The first part is theoretical, describing the Folk and Artificial Songs, music as a subject at elementary school and also textbooks of music education. The second part of the thesis is practical. Here I study through quantitative research what are the favorite songs in music textbooks or whether they use other learning material during lessons.
Keywords
píseň, hudba, lidovost, hudebnost, umění, interpret, autor
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce do srpna
2017
2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce do září 2017
3. Zpracování jednotlivých kapitol do ledna 2018
4. Zpracování přílohové části do března 2018
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, leden, březen)
Research Plan
1. Shromáždění literatury a pramenů potřebných pro zpracování kvalifikační práce do srpna
2017
2. Prostudování materiálu a vypracování osnovy práce do září 2017
3. Zpracování jednotlivých kapitol do ledna 2018
4. Zpracování přílohové části do března 2018
5. Průběžné konzultace s vedoucím práce (říjen, leden, březen)
Recommended resources
BEZDĚK, Jiří. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon: Určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 1994, 105 s. ISBN 80-704-3108-3.
CHARALAMBIDIS, A, CÍSAŘ, Z. a L. HURNÍK. Hudební výchova 1: pro gymnázia. 1.vyd. Praha: SPN, 2003, 168 s. ISBN 80-7235-211-3.
CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 6. ročník základní školy.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-723-5052-8.
CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 7. ročník základní školy.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství,, 1998. ISBN 80-723-5048-X.
CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 8. ročník základní školy.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství,, 1998. ISBN 80-723-5041-2.
CHARALAMBIDIS, A., J. PILKA a Z. CÍSAŘ. Hudební výchova pro 9. ročník základní školy.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství,, 1998. ISBN 80-723-5012-9.
JURKOVIČ, Pavel. Lidová píseň ve škole. Praha: Muzikservis SPA. IBNS 97-580607-12.
ROKYTA, Jan, Ivo STOLAŘÍK a Luděk ZENKL. Jak zpívat lidové písně. Ostrava: Krajské kulturní středisko, 1990.
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy: učebnice pro posl. pedagog. fakult. 2., část. upr. vyd. Praha: SPN, 1984. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
ŠEDIVÝ, Jakub a Lucie ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: učebnice pro 6. - 7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2013, 88 s. ISBN 978-807-2389-018.
ŠEDIVÝ, Jakub a Lucie ROHLÍKOVÁ. Zpěvník s instrumentálními doprovody v elektronické podobě: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Plzeň: Fraus, 2014.
Recommended resources
BEZDĚK, Jiří. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon: Určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 1994, 105 s. ISBN 80-704-3108-3.
CHARALAMBIDIS, A, CÍSAŘ, Z. a L. HURNÍK. Hudební výchova 1: pro gymnázia. 1.vyd. Praha: SPN, 2003, 168 s. ISBN 80-7235-211-3.
CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 6. ročník základní školy.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-723-5052-8.
CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 7. ročník základní školy.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství,, 1998. ISBN 80-723-5048-X.
CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 8. ročník základní školy.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství,, 1998. ISBN 80-723-5041-2.
CHARALAMBIDIS, A., J. PILKA a Z. CÍSAŘ. Hudební výchova pro 9. ročník základní školy.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství,, 1998. ISBN 80-723-5012-9.
JURKOVIČ, Pavel. Lidová píseň ve škole. Praha: Muzikservis SPA. IBNS 97-580607-12.
ROKYTA, Jan, Ivo STOLAŘÍK a Luděk ZENKL. Jak zpívat lidové písně. Ostrava: Krajské kulturní středisko, 1990.
SEDLÁK, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy: učebnice pro posl. pedagog. fakult. 2., část. upr. vyd. Praha: SPN, 1984. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
ŠEDIVÝ, Jakub a Lucie ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: učebnice pro 6. - 7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2013, 88 s. ISBN 978-807-2389-018.
ŠEDIVÝ, Jakub a Lucie ROHLÍKOVÁ. Zpěvník s instrumentálními doprovody v elektronické podobě: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Plzeň: Fraus, 2014.