|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / ZPG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
ZPG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy počítačové grafiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KIV/IDT a KIV/ALG a KMA/LAA a KMA/MA2
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KIV/BZCS
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je dát studentům znalosti základů počítačové grafiky, grafických rozhraní OpenGL/DirectX/SVG a jejich modifikací pro mobilní zařízení, základních datových struktur a principů vizualizace dat a informací, aplikací počítačové grafiky, vizualizace dat a virtuální reality. Předmět poskytuje základní znalosti pro herní systémy a přehled základních aplikací počítačové grafiky.
|
Požadavky na studenta
|
Podrobné požadavky sdělí vyučující
Rámcově:
- Získání alespoň 70% možných bodů ze zadaných úloh.
- Účast na cvičeních alespoň 75%.
- Realizace 4 úloh malého rozsahu v průběhu semestru.
- Úspěšná prezentace a obhajoba projektu/seminární práce v určeném termínu.
- Úspěšné složení závěrečného testu.
- Odborné práce se ukládají dle pokynů vyučujícího.
- Termíny zápočtů: řádný poslední přednáskový týden, náhradní termín +7 dní
Garantem předmětu je stanoveno, že zápočet se při opakovaném zapsání neuznává (viz čl. 24, odst. 3 SZŘ ZČU).
Upozornění:
Termíny a forma ověřování splnění požadavků mohou být upraveny s ohledem na opatření vyhlášená v souvislosti s vývojem epidemiologické situace v ČR.
|
Obsah
|
1. Úvod, typické aplikace počítačové grafiky a vizualizace dat. Základní architektura grafických systémů a grafická rozhraní OpenGL/DirectX/SVG - principy.
2. Souřadné systémy v počítačové grafice, homogenní souřadnice a jejich geometrická interpretace. Numerická reprezentace a stabilita výpočtů.
3. Základní geometrické transformace v E2 a E3, řetězení operací. Geometrické entity, princip duality.
4. Transformace Window-Viewport. Promítání, rovinné projekce, pozice kamery.
5. Datové struktury, hierarchické modely a geometrické transformace
6. Světlo a barevné modely. Modely osvětlení a metody stínování. Textury a bitové mapy.
7. Základní algoritmy řešení viditelnosti, metoda sledování paprsku a radiační metoda.
8. Interpolace, křivky a plochy v počítačové grafice.
9. Metody ořezávání v E2 a E3, množinové operace s n-úhelníky.
10. Vizualizace dat: datové struktury, geometrie a data, výšková pole a iso-čáry/plochy, zobrazování povrchů a skalárních polí (CT, MRI), zobrazování vektorových polí.
11. Animace, principy a inverzní kinematika
12. Rastrová grafika a základní algoritmy pro kreslení úseček a kružnic, algoritmy šrafování a plnění, anti-aliasing.
13. Úvod do geometrické algebry a její aplikace v počítačové grafice a vizualizaci dat.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Skala, Václav. Algoritmy počítačové grafiky I. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-86943-19-0.
-
Základní:
Skala, Václav. Algoritmy počítačové grafiky II. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-86943-20-6.
-
Základní:
Skala, Václav. Algoritmy počítačové grafiky III. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-86943-21-3.
-
Základní:
Angel, Edward. Interactive computer graphics : a top-down approach with OpenGL. 2nd ed. Reading : Addison-Wesley, 2000. ISBN 0-201-38597-X.
-
Základní:
Skala, Vaclav. Svetlo, barvy a barevne systemy. Praha, 1993. ISBN 80-200-0463-7.
-
Rozšiřující:
Hill, F.S. Computer Graphics using OpenGL. USA, 2001. ISBN 0-13-320-326-3.
-
Rozšiřující:
NeHe OpenGL Tutoriály
(Turek, Michal)
-
Rozšiřující:
Angel, Edward. Open GL : a primer. Boston : Addison-Wesley, 2002. ISBN 0-201-74186-5.
-
Doporučená:
Shirley,Peter. Fundamentals of computer graphics.
-
Doporučená:
Malizia, Alessio. Mobile 3D Graphics. Springer Verlag, London, 2006. ISBN 978-1-84628-383-3.
-
Doporučená:
Ferguson, Robin Stuart. Practical algorithms for 3D computer graphics. Natick : A K Peters, 2001. ISBN 1-56881-154-3.
-
Doporučená:
WebGL tutorial
(WebGL concorsium)
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
65
|
Kontaktní výuka
|
62
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
24
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
programovat v procedurálním a objektovém jazyce |
prokázat základní znalosti z matematické analýzy, lineární algebry a numerické matematiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provádět základní matematická odvození a výpočty |
na základní uživatelské úrovni používat některé z běžných vývojových prostředí programových prostředků |
vytvářet jednoduché programy v programovacím jazyce nebo výpočetním nástroji |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
porozumět nutnému relevantnímu základnímu matematickému aparátu |
provádět základní matematické výpočty a odvození |
aplikovat teoretické poznatky při řešení zadaných úloh |
vysvětlit a ilustrovat metody a modely pro reprezentaci a zpracování grafických výstupů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout použití programových prostředků pro grafickou reprezentacii dat |
prezentovat zjištěné závislosti a význačné rysy daných datových setů |
vytvářet programové celky pro zpracování dat s použitím dostupných nástrojů |
analyzovat zadaný problém z hlediska metod jejich zobrazování |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|