|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Informace o oboru Komerční elektrotechnika
Název oboru
|
Komerční elektrotechnika
|
Zkratka oboru
|
KOE
|
Platnost
|
2002 -
|
Číslo oboru
|
2602R010
|
Číslo specializace
|
0
|
Forma studia
|
Prezenční
|
Typ studia
|
Bakalářský
|
Limit kreditů
|
180
|
St. délka studia
|
3
|
Max. délka studia
|
-
|
Počet etap
|
1
|
Garant oboru
|
Skočil Vlastimil, Doc. Ing. CSc.
|
Vzdělávací cíle
|
Absolventi prokazují znalosti a porozumění v oblasti aplikované matematiky, fyziky, chemie, teoretické elektrotechniky, měřicí techniky, materiálů a výrobních technologií v elektrotechnice, elektroniky a elektronických součástek, elektrických strojů a přístrojů, elektroenergetiky, audiovizuální techniky a regulační techniky. Prokazují znalosti a porozumění v oblasti managementu, podnikání, ekonomiky, normalizace a legislativy.
Jsou schopni se orientovat v oblasti výpočetní techniky.
Jsou schopni samostatně vyhledávat důležité informace týkající se zkoumané problematiky, studovat odbornou literaturu, interpretovat ji a aplikovat na řešení zvoleného tématu, sepsat rozsáhlejší odborný text.
Jsou schopni základní konverzace v anglickém jazyce.
Jsou schopni řešení problémů v rámci oboru, jsou schopni demonstrovat inovace v používaných metodách, vymýšlet a podporovat argumenty pro řešení problémů.
Jsou schopni demonstrovat odpovědnost za administrativní plán, řídit prostředky a týmy ve studijním a pracovním kontextu, který vyžaduje řešení složitých problémů.
Mají schopnost zhodnotit své studijní výsledky a dispozice v souvislosti s volbou dalšího odborného růstu.
|
Profil specializace
|
Program je koncipován jako akademický, je tvořen bloky teoretických předmětů z oblasti elektroniky, energetiky, elektrotechniky, managementu a ekologie. Zároveň obsahuje bloky předmětů zaměřených na využití teoretických poznatků v praxi.
Absolvent je primárně připraven ke studiu navazujícího studijního programu v příbuzném oboru. Zároveň je připravován k přímému vstupu do praxe.
|
a) Vysvětlí vztahy pro popis rezistorů, kapacit a indukčností. b) Identifikují zdroje napětí a proudů, popíší jejich vlastnosti c) Reprodukují Ohmův zákon a vzorec pro výpočet odporu vodiče dané délky a průřezu. d) Popíší princip transformátoru a žárovky. e) Popíší funkci zařízení se spínači a žárovkou dle schématického obvodu. f) Vyjmenují materiály používané pro elektrotechniku a popíší jejich vlastnosti, výhody a nevýhody. g) Reprodukují vzorec pro matematickou trojčlenku, vzorec pro přímou úměru a vzorec pro počítání s logaritmy a goniometrickými funkcemi. Zapamatují si vzorec pro výpočet diskriminantu a řešení kvadratické rovnice. h) Popíší geometrické obrazce, kuželosečky a prostorové útvary. |
a) Popíší zapojení rezistorů, kapacit a indukčností rovnicemi. b) Aplikují fyzikální vztahy pro výpočet proudu a výkonu elektrického spotřebiče. c) Umí sestavit jednofázový transformátor a zapojit žárovku do obvodu se spínačem. d) Umějí zapojit jednoduchý elektrický obvod s více spínači. e) Rozpoznají vhodný a nevhodný materiál pro daný účel. f) Užívají výpočetní techniku a SW vybavení Word a Excel. Užívají mobilní telefon a mobilní aplikace. Užívají kalkulačku a vyššími matematickými funkcemi. Umějí vypočítat slovní úlohy, umějí sestavit a vyřešit soustavu více rovnic o více neznámých. Umějí řešit kvadratickou rovnici. g) Umějí zkonstruovat a narýsovat základní geometrické obrazce, kuželosečky a prostorové útvary |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Absolvent zná: - zásady bezpečnosti práce a obsluhy el. zařízení - hlavní problémy a metody ochrany životního prostředí - pravidla pro tvorbu technické dokumentace - základy práce s vektory, maticemi, soustavami lineárních rovnic, diferenciálním a integrálním počtem, Laplaceovými transformacemi, Fourierovými metodami, geometrií křivek a ploch, gradientem skalárního pole, divergencí a rotací vektorového pole - základy výpočetních systémů typu MATLAB apod., principy počítačových sítí a databázových systémů, základy použití systému LabView pro měření, řízení a simulaci - základní principy teorie elektromagnetického pole, elektrických obvodů a jejich analýzy, teorii dvojbranů, přechodné jevy v el. obvodech - základy problematiky mechatronických zařízení a jejich užití v praxi, základy robotiky a elektromagnetické kompatibility - základy algoritmizace a přepis algoritmů do programovacího jazyka, základy jazyka C, zobrazení dat v počítači - struktury látek a jejich vazby na jejich vlastnosti, charakteristické vlastnosti elektrických, magnetických a dielektrických materiálů, vztahy materiálů a životního prostředí - podmínky vstupu do podnikání a jeho základní legislativu, podmínky vstupu výrobků na trh, základy ekonomiky a řízení podniku, základy managementu a marketingu, základní manažerské techniky, tržní mechanizmy a chování tržních subjektů, principy řízení procesů, kvality, rizika a auditů - metody a prostředky měření elektrických i neelektrických veličin, pravidla zpracování výsledků měření, principy a vlastnosti elektromechanických, elektronických a digitálních měřicích přístrojů, měření, revize a kontrola ve výrobě, montáži a opravách el. zařízení - základní pojmy a obvody elektroniky, principy základních pasivních a aktivních elektronických součástek, principy a jevy polovodičových materiálů a součástek, základní technologie výroby elektronických prvků a zařízení v kontextu legislativy - principy klasické mechaniky, kmitů a vlnění, termomechaniky, elektřiny, magnetismu a kvantové mechaniky - výrobní principy tepelných, vodních a jaderných elektráren, systémy přenosu a rozvodu el. energie, poruchové stavy elektrizační soustavy, principy a funkce přístrojů elektrizační soustavy - principy činnosti a charakteristiky typů el. strojů, základy návrhu el. stroje - teorii lineárních spojitých regulačních obvodů, polovodičových měničů a mikroporocesorových regulátorů, principy logického řízení - základní pojmy pravděpodobnosti a statistického zpracování dat - principy přenosu signálu a jeho modulace, přenosové cesty, spojovací systémy, optické a radiové komunikace - využití informačních systémů ve finančním a nákladovém účetnictví, modelování finančních a nákladových toků |
Absolvent dovede: - aplikovat principy klasické mechaniky, kmitů a vlnění, termomechaniky, elektřiny, magnetismu a kvantové mechaniky na řešení praktických problémů - objasnit základní pojmy a obvody elektroniky - řešit typické elektromagnetické úlohy pomocí Matlab, pracovat se speciálními funkcemi systému Microsoft Office - komunikovat anglicky v technicky orientovaném prostředí - aplikovat principy zvukové, audiovizuální a spotřební techniky, spolupracovat na návrhu přenosu signálu a jeho modulace, přenosové cesty, spojovacího systému, optické a radiové komunikace - posoudit vlivy výroby a provozu el. zařízení na životní prostředí - řešit jednodušší problémy návrhů elektrických zařízení s použitím matematických metod a prostředků a programů výpočetní techniky - algoritmizovat a programovat jednodušší úlohy řízení procesů, použít základní metody pravděpodobnosti a statistického zpracování dat - pochopit a posoudit funkce elektrických zařízení a analyzovat jejich jednodušší poruchy - identifikovat a změřit základní charakteristické vlastnosti elektrických, magnetických a dielektrických materiálů, posoudit vztahy materiálů a životního prostředí - řešit jednodušší úlohy z oblasti elektromagnetického pole, elektrických obvodů a jejich analýzy a přechodné jevy v el. obvodech - vytvořit jednodušší technickou dokumentaci elektrotechnických zařízení - posoudit charakteristické vlastnosti elektrických, magnetických a dielektrických materiálů, vztahy materiálů a životního prostředí - pochopit základní charakteristiky ekonomiky a řízení podniku, použít metody a techniky managementu a marketingu, použít principy řízení procesů, kvality, rizika a auditů, komunikovat s cílem motivovat a řídit lidské zdroje, posoudit podmínky vstupu výrobků na trh, vypracovat základní finanční a nákladovou analýzu podniku - použít metody a prostředky měření elektrických i neelektrických veličin, zpracovat výsledky měření, zpracovat podklady pro revize a kontrolu ve výrobě, montáži a opravách el. zařízení - navrhnout jednodušší elektronické obvody a zařízení včetně jejich technologie výroby - spolupracovat na návrhu tepelných, vodních a jaderných elektráren, systémech přenosu a rozvodu el. energie, posoudit základní poruchové stavy elektrizační soustavy a funkce přístrojů elektrizační soustavy - spolupracovat na návrzích a realizaci elektrických strojů a přístrojů, posoudit jejich základní poruchové stavy - použít informační systémy pro finanční a nákladové účetnictví, modelovat finanční a nákladové toky |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Kvalifikační práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Kvalifikační práce, |
Výstupní projekt, |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Kvalifikační práce, |
Číslo akreditace oboru
|
MSMT/6970/2012-M3
|
Obor je akreditován od
|
31.05.2002
|
Obor je akreditován do
|
31.12.2024
|
|
|
|