|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Informace o oboru Technická ekologie
Název oboru
|
Technická ekologie
|
Zkratka oboru
|
TEK
|
Platnost
|
2002 -
|
Číslo oboru
|
3904R015
|
Číslo specializace
|
0
|
Forma studia
|
Prezenční
|
Typ studia
|
Bakalářský
|
Limit kreditů
|
180
|
St. délka studia
|
3
|
Max. délka studia
|
-
|
Počet etap
|
1
|
Garant oboru
|
Škorpil Jan, Prof. Ing. CSc.
|
Vzdělávací cíle
|
Absolventi prokazují znalosti a porozumění v oblasti aplikované matematiky, fyziky, chemie, biologie, ekologie, elektrotechnických disciplin, elektroniky, sdělovací techniky, tvorby technické dokumentace, měření a měřicích technik.
Prokazují znalosti a porozumění v oblasti výroby, rozvodu a užití elektrické energie. Prokazují znalosti a porozumění v oblasti zdravotní problematiky životního prostředí, ochrany a tvorby životního prostředí, měření fyzikálních veličin životního i pracovního prostředí.
Jsou schopni se orientovat v oblasti výpočetní techniky.
Jsou schopni samostatně vyhledávat důležité informace týkající se zkoumané problematiky, studovat odbornou literaturu, interpretovat ji a aplikovat na řešení zvoleného tématu, sepsat rozsáhlejší odborný text.
Jsou schopni základní konverzace v anglickém jazyce.
Jsou schopni řešení problémů v rámci oboru, jsou schopni demonstrovat inovace v používaných metodách, vymýšlet a podporovat argumenty pro řešení problémů.
Jsou schopni demonstrovat odpovědnost za administrativní plán, řídit prostředky a týmy ve studijním a pracovním kontextu, který vyžaduje řešení složitých problémů.
Mají schopnost zhodnotit své studijní výsledky a dispozice v souvislosti s volbou dalšího odborného růstu.
|
Profil specializace
|
Program je koncipován jako akademický, je tvořen bloky teoretických předmětů z oblasti elektroniky, energetiky, elektrotechniky, managementu a ekologie. Zároveň obsahuje bloky předmětů zaměřených na využití teoretických poznatků v praxi.
Absolvent je primárně připraven ke studiu navazujícího studijního programu v příbuzném oboru. Zároveň je připravován k přímému vstupu do praxe.
|
|
Název plánu
|
Verze
|
Verze/ Etapa
|
Etapa
|
Rok
|
Kreditně
|
Kreditů / Semestrů
|
Počet kreditů
|
Počet semestrů
|
Preambule
|
Vizualizace
|
Technická ekologie
|
10
/ 1
|
1
|
2013/2014
|
Ano
|
180 /
6
|
180
|
6
|
|
a) Vysvětlí vztahy pro popis rezistorů, kapacit a indukčností.
b) Identifikují zdroje napětí a proudů, popíší jejich vlastnosti
c) Reprodukují Ohmův zákon a vzorec pro výpočet odporu vodiče dané délky a průřezu.
d) Popíší princip transformátoru a žárovky.
e) Popíší funkci zařízení se spínači a žárovkou dle schématického obvodu.
f) Vyjmenují materiály používané pro elektrotechniku a popíší jejich vlastnosti, výhody a nevýhody.
g) Reprodukují vzorec pro matematickou trojčlenku, vzorec pro přímou úměru a vzorec pro počítání s logaritmy a goniometrickými funkcemi. Zapamatují si vzorec pro výpočet diskriminantu a řešení kvadratické rovnice.
h) Popíší geometrické obrazce, kuželosečky a prostorové útvary.
|
a) Popíší zapojení rezistorů, kapacit a indukčností rovnicemi.
b) Vytvoří soustavu rovnic pro výpočet napětí a proudů v elektrickém obvodu s více zdroji metodou smyčkových proudů, pomocí Theveninovy a Nortonovy věty
c) Aplikují fyzikální vztahy pro výpočet proudu a výkonu elektrického spotřebiče. Vypočítají úbytek napětí na vedení známé délky a průřezu.
d) Umí sestavit jednofázový transformátor a zapojit žárovku do obvodu se spínačem.
e) Umějí zapojit jednoduchý elektrický obvod s více spínači.
f) Rozpoznají vhodný a nevhodný materiál pro daný účel. Umějí nalézt náhradní ekvivalentní materiál.
g) Užívají výpočetní techniku a SW vybavení Word a Excel. Užívají mobilní telefon a mobilní aplikace. Užívají kalkulačku a vyššími matematickými funkcemi. Umějí vypočítat slovní úlohy, umějí sestavit a vyřešit soustavu více rovnic o více neznámých. Umějí řešit kvadratickou rovnici.
h) Umějí zkonstruovat a narýsovat základní geometrické obrazce, kuželosečky a prostorové útvary
|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
a) Vyjmenují rizika a příčiny úrazu v elektrotechnice. Vyjmenují druhy prostředí. Vyjmenují provedení ochranných vodičů a zemničů. b) Vyjmenují operace s maticemi a vektory. Popíší funkce jedné reálné proměnné a geometrické útvary v prostoru. c) Popíší pravidla pro kótování a toleranci hodnot, pravidla pro zobrazování na technických výkresech d) Popíší pravidla transfigurace elektrického obvodu, zapamatují si Kirchhoffovy zákony e) Popíší principy tvorby chemického názvosloví a základní metody práce v chemické laboratoři f) Popíší strukturu a rozdělení elektrotechnických materiálů g) Vysvětlí měření fyzikálních složek životního prostředí h) Popíší principy elektromechanických měřících přístrojů. Zapamatují si metody pro měření cívek a kondenzátorů. Popíší elektronické digitální multimetry a můstkové metody. i) Popíší princip činnosti transformátoru, asynchronního stroje, synchronního stroje a stejnosměrného stroje. Identifikují typ stroje. Zapamatují si zásady měření na strojích. j) Popíše jednoduché regulační systémy v oblasti elektrotechniky k) Vysvětlí funkci a provoz elektroenergetického systému a energetických technologií l) Popíší systémy, technologie a legislativu v ochraně ovzduší, vod a v oblasti odpadového hospodářství. Vysvětlí strategie a možnosti ochrany životního prostředí. |
a) Předvedou provedení první pomoci. b) Vyřeší matematické operace s maticemi a vektory. Aplikují analytickou geometrii v prostoru. Řeší funkce jedné reálné proměnné. c) Umí vytvořit různé formy technické dokumentace (technický výkres, technickou zprávu, schémata) d) Aplikují možnosti výpočetních systémů na řešení problémů v technické praxi e) Vyřeší proudy a napětí v obvodu pomocí soustavy rovnic, symbolicko-komplexní metody a Kirchhoffových zákonů f) Vytvoří schéma elektrického obvodu se spínači pro požadovanou funkci g) Volí vhodné přístroje k měření elektrických veličin i fyzikálních složek životního prostředí. Dokáží zapojit měřicí přístroje. Vyberou vhodnou měřicí metodu a tuto aplikují prakticky. Dokáží změřit indukčnost a kapacitu, napětí a proud v obvodu. Umí měřit teploty, tlaky, vlhkost, množství, rychlosti, hluk a chvění. h) Nakreslí momentovou charakteristiku asynchronního stroje, synchronního stroje a stejnosměrného stroje. Nakreslí náhradní schéma transformátoru. Provedou měření naprázdno a nakrátko na transformátoru i asynchronním motoru. Umějí připojit synchronní generátor do sítě. Umějí změřit zatěžovací charakteristiky stejnosměrného motoru. i) Umí stanovit účinnost energetických přeměn v tepelných elektrárnách i v zařízeních s obnovitelnými energetickými zdroji. j) Pro různé pracovní a výrobní činnosti navrhnou vhodnou techniku a opatření k ochraně životního prostředí, posoudí plnění stanovených limitů s hlediska platné legislativy v ochraně životního prostředí. |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Studijní praxe, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Kvalifikační práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Kvalifikační práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Kvalifikační práce, |
Číslo akreditace oboru
|
MSMT/6970/2012-M3
|
Obor je akreditován od
|
31.05.2002
|
Obor je akreditován do
|
31.12.2024
|
|
|
|