|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Informace o oboru Aplikovaná elektrotechnika
Název oboru
|
Aplikovaná elektrotechnika
|
Zkratka oboru
|
AEL
|
Platnost
|
2002 -
|
Číslo oboru
|
2602R001
|
Číslo specializace
|
0
|
Forma studia
|
Prezenční
|
Typ studia
|
Bakalářský
|
Limit kreditů
|
180
|
St. délka studia
|
3
|
Max. délka studia
|
-
|
Počet etap
|
1
|
Garant oboru
|
Drábek Pavel, Doc. Ing. Ph.D.
|
Vzdělávací cíle
|
Absolventi prokazují znalosti a porozumění v oblasti aplikované matematiky, fyziky, teoretické elektrotechniky, měřicí techniky, materiálů a výrobních technologií v elektrotechnice.
Prokazují základní znalosti technické dokumentace, měřicích metod a měřicí techniky, elektroniky a elektronických součástek, analogové, číslicové a výkonové elektroniky, mikroprocesorové, sdělovací a regulační techniky, elektrických pohonů, elektrických strojů a přístrojů, elektroenergetiky.
Jsou schopni se orientovat v problematice řízení elektrotechnických podniků.
Jsou schopni se orientovat v oblasti výpočetní techniky.
Jsou schopni samostatně vyhledávat důležité informace týkající se zkoumané problematiky, studovat odbornou literaturu, interpretovat ji a aplikovat na řešení zvoleného tématu, sepsat rozsáhlejší odborný text.
Jsou schopni základní konverzace v anglickém jazyce.
Jsou schopni řešení problémů v rámci oboru, jsou schopni demonstrovat inovace v používaných metodách, vymýšlet a podporovat argumenty pro řešení problémů.
Jsou schopni demonstrovat odpovědnost za administrativní plán, řídit prostředky a týmy ve studijním a pracovním kontextu, který vyžaduje řešení složitých problémů.
Mají schopnost zhodnotit své studijní výsledky a dispozice v souvislosti s volbou dalšího odborného růstu.
|
Profil specializace
|
Program je koncipován jako akademický, je tvořen bloky teoretických předmětů z oblasti elektroniky, energetiky, elektrotechniky. Zároveň obsahuje bloky předmětů zaměřených na využití teoretických poznatků v praxi.
Absolvent je primárně připraven ke studiu navazujícího studijního programu Aplikovaná elektrotechnika. Zároveň je připravován k přímému vstupu do praxe.
|
a) Vysvětlí vztahy pro výpočet elektrických odporů, kapacit a indukčností. b) Identifikují zdroje napětí, proudů a popíší jejich vlastnosti. c) Pochopí význam a použití Ohmova zákona. d) Pochopí princip a význam transformátoru. e) Popíší tepelné a silové účinky elektrického proudu. f) Dokáží popsat činnost jednoduchého zařízení na základě schématického obvodu, jako spínač, žárovka, zdroj proudu. g) Jsou seznámeni s vlastnostmi a použitím materiálů používaných v elektrotechnice. h) Z matematiky dokáží reprodukovat vzorec pro trojčlenku, přímou a nepřímou úměru, znají definici a význam logaritmů, goniometrických funkcí, znají vztahy pro řešení lineárních a kvadratických rovnic. i) Mají přehled o základních geometrických obrazcích, kuželosečkách a prostorových útvarech. |
a) Podle schématu jednoduchého elektrického obvodu dokáží provést zapojení tohoto obvodu. b) Popíší zapojení rezistorů, kapacit a indukčností rovnicemi. c) Aplikují fyzikální vztahy pro výpočet proudu a výkonu elektrického spotřebiče. Vypočítají úbytek napětí na vedení dané délky a průřezu. d) Dokáží zapojit žárovky v obvodu s více spínači. e) Rozpoznají vhodný a nevhodný matriál pro daný účel. Dokáží určit náhradní ekvivalentní materiál. f) Užívají výpočetní techniku a SW vybavení Word a Excel. Užívají kalkulačku s vyššími matematickými funkcemi, dokáží sestavit a řešit soustavu lineárních rovnic a kvadratické rovnice. g) Dokáží narýsovat základní geometrické obrazce, včetně prostorových útvarů. |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
a) Vyjmenují rizika a příčiny úrazů při práci na elektrických zařízeních. Znají druhy prostředí, provedení vodičů a zemničů. b) Znají operace s maticemi a vektory, popíší funkce jedné reálné proměnné a geometrické útvary v prostoru. c) Dokáží popsat zásady technického zobrazování, kótování, uvádění přesnosti výroby a tolerancí, rozlišují druhy technických výkresů a schémat. d) Popíší pravidla transfigurace elektrického obvodu, zapamatují si Kichhoffovy zákony, porozumí pravidlům symbolicko-komplexní metody. e) Umí popsat obvody se spínači, vyjmenují aktuátory a logické funkce. f) Popíší principy elektromechanických měřicích přístrojů. Zapamatují si metody pro měření cívek a kondenzátorů. Popíší elektronické digitální multimetry a můstkové metody. g) Popíší princip činnosti transformátoru, synchronního, asynchronního a stejnosměrného stroje. Zapamatují si zásady měření na elektrických strojích. |
a) Řeší matematické operace s maticemi a vektory. Aplikují analytickou geometrii v prostoru. Řeší funkce jedné reálné proměnné. b) Nakreslí technický výkres strojní součásti, okótují jej a zakreslí tolerance. c) Vyřeší proudy a napětí v obvodu pomocí soustavy rovnic, symbolicko-komplexní metody a Kirchhoffových zákonů. d) Vytvoří schéma elektrického obvodu se spínači pro požadovanou funkci, dokáží vybrat vhodný aktuátor pro požadovanou činnost, aplikují logické funkce pro syntézu obvodu. e) Volí vhodné digitální přístroje k měření elektrických veličin. Dokáží zapojit měřicí přístroje. Vyberou vhodnou měřicí metodu a tuto aplikují prakticky. Dokáží změřit indukčnost a kapacitu, napětí a proud v obvodu. f) Nakreslí momentovou charakteristiku asynchronního, synchronního a stejnosměrného stroje. Nakreslí náhradní schéma transformátoru. Provedou měření naprázdno a nakrátko na transformátoru i asynchronním motoru. Dokáží připojit synchronní generátor do sítě. Umí změřit zatěžovací charakteristiky stejnosměrného motoru. |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kvalifikační práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kvalifikační práce, |
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Kvalifikační práce, |
Číslo akreditace oboru
|
MSMT/6970/2012-M3
|
Obor je akreditován od
|
31.05.2002
|
Obor je akreditován do
|
31.12.2024
|
|
|
|