|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Informace o oboru Technická ekologie
Název oboru
|
Technická ekologie
|
Zkratka oboru
|
TE
|
Platnost
|
2003 -
|
Číslo oboru
|
3904T015
|
Číslo specializace
|
0
|
Forma studia
|
Prezenční
|
Typ studia
|
Navazující
|
Limit kreditů
|
120
|
St. délka studia
|
2
|
Max. délka studia
|
-
|
Počet etap
|
1
|
Garant oboru
|
Škorpil Jan, Prof. Ing. CSc.
|
Vzdělávací cíle
|
Absolventi prokazují znalost a porozumění problematice z oblasti ekologie, klimatologie, atomové a jaderné fyziky, metrologie a energetických technologií s důrazem na obnovitelné zdroje energie, na oblast ekodesignu, managementu životního prostředí, ekonomiky i legislativy životního prostředí a řízení procesů,
Jsou schopni vytvářet vědeckou diagnózu problémů integrováním znalostí z nových nebo interdisciplinárních oborů a vytvářet si úsudek na základě neúplných nebo omezených informací.
Jsou schopni rozvíjet nové dovednosti v reakci na objevující se nové znalosti a techniky.
Jsou schopni sdělovat výsledky, metody a podpůrná zdůvodnění projektů odborníkům i laickým posluchačům s použitím vhodných technik.
Ovládají technickou angličtinu slovem i písmem, jsou schopni konverzace v tomto jazyce.
|
Profil specializace
|
Program je koncipován jako akademický, je tvořen bloky teoretických předmětů z oblasti elektroniky, energetiky, elektrotechniky, managementu a ekologie. Zároveň obsahuje bloky předmětů zaměřených na využití teoretických poznatků v praxi.
Absolvent je primárně připraven ke studiu doktorského studijního programu v příbuzném oboru. Zároveň je připravován k přímému vstupu do praxe.
|
|
Název plánu
|
Verze
|
Verze/ Etapa
|
Etapa
|
Rok
|
Kreditně
|
Kreditů / Semestrů
|
Počet kreditů
|
Počet semestrů
|
Preambule
|
Vizualizace
|
Technická ekologie
|
12
/ 1
|
1
|
2013/2014
|
Ano
|
120 /
4
|
120
|
4
|
|
a) Vyjmenují rizika a příčiny úrazu v elektrotechnice. Vyjmenují druhy prostředí. Vyjmenují provedení ochranných vodičů a zemničů. b) Vyjmenují operace s maticemi a vektory. Popíší funkce jedné reálné proměnné a geometrické útvary v prostoru. c) Popíší pravidla pro kótování a toleranci hodnot, pravidla pro zobrazování na technických výkresech d) Popíší pravidla transfigurace elektrického obvodu, zapamatují si Kirchhoffovy zákony e)Popíší principy tvorby chemického názvosloví a základní metody práce v chemické laboratoři f) Popíší strukturu a rozdělení elektrotechnických materiálů f)Vysvětlí měření fyzikálních složek životního prostředí g) Popíší principy elektromechanických měřících přístrojů. Zapamatují si metody pro měření cívek a kondenzátorů. Popíší elektronické digitální multimetry a můstkové metody. h) Popíší princip činnosti transformátoru, asynchronního stroje, synchronního stroje a stejnosměrného stroje. Identifikují typ stroje. Zapamatují si zásady měření na strojích. ch) Popíše jednoduché regulační systémy v oblasti elektrotechniky i)Vysvětlí funkci a provoz elektroenergetického systému a energetických technologií j)Popíší systémy, technologie a legislativu v ochraně ovzduší, vod a v oblasti odpadového hospodářství. Vysvětlí strategie a možnosti ochrany životního prostředí. |
a) Předvedou provedení první pomoci. b) Vyřeší matematické operace s maticemi a vektory. Aplikují analytickou geometrii v prostoru. Řeší funkce jedné reálné proměnné. c) Umí vytvořit různé formy technické dokumentace (technický výkres, technickou zprávu, schémata) d)Aplikují možnosti výpočetních systémů na řešení problémů v technické praxi d) Vyřeší proudy a napětí v obvodu pomocí soustavy rovnic, symbolicko-komplexní metody a Kirchhoffových zákonů e) Vytvoří schéma elektrického obvodu se spínači pro požadovanou funkci f) Volí vhodné přístroje k měření elektrických veličin i fyzikálních složek životního prostředí. Dokáží zapojit měřicí přístroje. Vyberou vhodnou měřicí metodu a tuto aplikují prakticky. Dokáží změřit indukčnost a kapacitu, napětí a proud v obvodu. Umí měřit teploty, tlaky, vlhkost, množství, rychlosti, hluk a chvění. g) Nakreslí momentovou charakteristiku asynchronního stroje, synchronního stroje a stejnosměrného stroje. Nakreslí náhradní schéma transformátoru. Provedou měření naprázdno a nakrátko na transformátoru i asynchronním motoru. Umějí připojit synchronní generátor do sítě. Umějí změřit zatěžovací charakteristiky stejnosměrného motoru. h) Umí stanovit účinnost energetických přeměn v tepelných elektrárnách i v zařízeních s obnovitelnými energetickými zdroji. ch)Pro různé pracovní a výrobní činnosti navrhnou vhodnou techniku a opatření k ochraně životního prostředí, posoudí plnění stanovených limitů s hlediska platné legislativy v ochraně životního prostředí. |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Absolventi umí:
- vysvětlit principy transformace různých obnovitelných i neobnovitelných primárních zdrojů na elektřinu, zhodnotit jednotlivé energetické řetězce, sestavit a popsat tepelné schéma elektrárny,
- popsat a charakterizovat elektrizační soustavu (ES) ČR na různých úrovních napětí z hlediska způsobu řešení sítí, funkce a provedení sítí, uspořádání zapojení , zapojení uzlu transformátoru, spolehlivosti a bezpečnosti
- popsat základní typy i komponenty jaderných elektráren a vysvětlit problematiku jaderné bezpečnosti i související legislativy
- popsat a vysvětlit možnosti využití obnovitelných zdrojů energie
- popsat základní principy projektování instalací a rozvodů nn v občanské zástavbě a rodinných domcích
- vysvětlit principy nejefektivnějších přeměn elektrické energie na užitečné teplo pro účely technologické, ohřevy užitkové vody a pro vytápění
- popsat výrobu umělého světla, vysvětlit výpočetní metody zaměřené na bodový výpočet integrálních charakteristik světelného pole a výpočty denního a umělého osvětlení.
- analyzovat vliv různých pracovních a výrobních činností na životní prostředí
- vyjmenovat základní pojmy a zákonitosti v oblasti elektromagnetické kompatibility
- vysvětlit způsoby, metody i prostředky pro měření chvění a hluku včetně jejich vlivu na člověka
- popsat základní charakteristiky náhodných procesů, metody a prostředky technické diagnostiky
- analyzovat působení provozního prostředí na elektrotechnické materiály a zařízení
- vysvětlit základní pojmy a zákonitosti v oblasti klimatologie
- popsat organizaci státní i podnikové metrologie , vysvětlit funkci etalonů základních veličin
- uplatnit zásady eko-designu při projektování produktů i pracovních postupů
- vysvětlit vztahy mezi ekonomikou a problematikou ochrany životního prostředí
- popsat systémy řízení ochrany životního prostředí (EMS), kvality (QMS) a bezpečnosti práce(OHSAS)
- definovat a vysvětlit požadavky legislativy z oblasti ochrany životního prostředí pro potřeby různých typů podniků a institucí
|
Absolventi umí:
- vyřešit energetické bilance v tepelných elektrárnách, určit množství potřebných provozních látek i látek odpadních, stanovit energetickou náročnost jednotlivých okruhů elektrárny, provádět základní výpočty energetických zařízení
-provádět výpočty, stanovit energetickou výtěžnost a navrhovat systémy pro využití obnovitelných zdrojů energie (malé vodní elektrárny, fotovoltaické systémy, termické solární systémy, větrné elektrárny, geotermální teplo)
- na základě měření základních elektrických a tepelných parametrů a simulace rozložení teplotního pole navrhnout nejvhodnější zdroj elektrického tepla pro realizaci ohřevů k různým technologickým účelům,
- určit základní světelné parametry světelných zdrojů, svítidel a osvětlovacích soustav ve vnitřních prostorech, provést základní výpočty denního a umělého osvětlení,
- na základě měření základních světelných parametrů navrhnout osvětlovací soustavy umělého osvětlení ve vnitřních i venkovních (silniční komunikace, tunely a fasády historických objektů) prostorech,
- vyhodnotit energetické toky v podniku a navrhnout jejich optimalizaci
- navrhnout rozvody nn v občanské zástavbě a v rodinných domcích, navržené projekty posoudit s ohledem na bezpečnost a spolehlivost dodávky elektrické energie i hospodárnost provozu zařízení,
- realizovat zkoušky elektromagnetické kompatibility
- stanovit chyby a nejistoty měření
- uplatnit diagnostické metody pro ověření vlivu prostředí na prvky i systémy v elektrotechnice,
navrhnout možnosti nakládání s odpady z elektrotechnické výroby
- zpracovávat a analyzovat vybrané klimatologické údaje
-aplikovat poznatky řízení ochrany životního prostředí (EMS), kvality (QMS) a bezpečnosti práce (OHSAS) ve všech typech podniků a organizací
-vyhodnotit plnění legislativních požadavků a norem v oblasti ochrany životního prostředí pro různé typy podniků a institucí, zpracovat požadovanou dokumentaci a navrhnout způsoby řešení případných nedostatků,
- vést odbornou konverzaci, psát i sestavit a presentovat referát na odborné téma v anglickém jazyce
|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Studijní praxe, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Kvalifikační práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Kvalifikační práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Kvalifikační práce, |
Číslo akreditace oboru
|
MSMT/6970/2012-M3
|
Obor je akreditován od
|
31.05.2002
|
Obor je akreditován do
|
31.12.2024
|
|
|
|