|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Informace o oboru Elektronika a telekomunikace
Název oboru
|
Elektronika a telekomunikace
|
Zkratka oboru
|
EAT
|
Platnost
|
2002 -
|
Číslo oboru
|
2612R019
|
Číslo specializace
|
0
|
Forma studia
|
Prezenční
|
Typ studia
|
Bakalářský
|
Limit kreditů
|
180
|
St. délka studia
|
3
|
Max. délka studia
|
-
|
Počet etap
|
1
|
Garant oboru
|
Skála Jiří, Doc. Ing. Ph.D.
|
Vzdělávací cíle
|
Absolventi prokazují znalosti a porozumění v oblasti aplikované matematiky, fyziky, teoretické elektrotechniky, měřicí techniky, materiálů a výrobní technologií v elektrotechnice, elektronických součástek, analogové a číslicové elektroniky, mikroprocesorové techniky.
Jsou schopni řešit technické úkoly praxe a vývoje zejména v oblasti elektronických součástek, analogové a číslicové elektroniky, mikroprocesorové techniky, sdělovací techniky, audiovizuální techniky a regulační techniky. Jsou schopni se orientovat v oblasti výpočetní techniky.
Jsou schopni samostatně vyhledávat důležité informace týkající se zkoumané problematiky, studovat odbornou literaturu, interpretovat ji a aplikovat na řešení zvoleného tématu, sepsat rozsáhlejší odborný text.
Jsou schopni základní konverzace v anglickém jazyce.
Jsou schopni řešení problémů v rámci oboru, jsou schopni demonstrovat inovace v používaných metodách, vymýšlet a podporovat argumenty pro řešení problémů.
Jsou schopni demonstrovat odpovědnost za administrativní plán, řídit prostředky a týmy ve studijním a pracovním kontextu, který vyžaduje řešení složitých problémů.
Mají schopnost zhodnotit své studijní výsledky a dispozice v souvislosti s volbou dalšího odborného růstu.
|
Profil specializace
|
Program je koncipován jako akademický, je tvořen bloky teoretických předmětů z oblasti elektroniky, energetiky, elektrotechniky, managementu a ekologie. Zároveň obsahuje bloky předmětů zaměřených na využití teoretických poznatků v praxi.
Absolvent je primárně připraven ke studiu navazujícího studijního programu v příbuzném oboru. Zároveň je připravován k přímému vstupu do praxe.
|
- Vyjmenují základní elektrické veličiny - Vysvětlí pojem elektrický náboj a jeho silové působení - Charakterizují projevy odporů, kondenzátorů a indukčností v elektrickém obvodu - Charakterizují stejnosměrný a střídavý proud - Popíší způsob měření proudu a napětí v obvodu - Vysvětlí funkci jednoduchého elektrického obvodu se zdrojem, spínačem a zátěží - Na základní úrovni charakterizují podstatu vodiče, izolantu a polovodiče - Reprodukují matematické vzorce pro výpočet úměry, logaritmů, goniometrických funkcí, kvadratické rovnice a popíší princip řešení soustavy lineárních rovnic |
- Umí přiřadit elektrickým veličinám jednotky SI
- Popíší vznik a projevy stejnosměrného a střídavého proudu
- Umí zvolit a zapojit měřicí přístroj pro měření proudu a napětí
- Vytvoří rovnice pro výpočet impedance tvořené paralelní a sériovou kombinací odporů, kapacit a indukčností
- Umí zapojit podle schématu jednoduchý obvod se zdrojem, spínačem a zátěží
- Aplikují fyzikální vztahy pro vodiče, izolanty a polovodiče
- Řeší s využitím výpočetní techniky matematické výpočty logaritmických, exponenciálních, goniometrických funkcí, kvadratické rovnice a soustavy rovnic o více neznámých
|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
- Vyjmenují bezpečnostní opatření proti úrazu elektrickým proudem - Popíší výpočet derivace a integrálu matematické funkce - Popíší operace s maticemi a vektory - Charakterizují rezonanci v obvodu. Vyjmenují Kirchhoffovy zákony - Vysvětlí princip řešení obvodů pomocí symbolicko - komplexní metody - Popíší přístroje pro měření stejnosměrného a střídavého napětí, proudu a výkonu - Popíší můstkové metody pro měření impedancí - Vyjmenují elektrotechnické materiály a popíší jejich vlastnosti - Charakterizují základní polovodičové prvky a jejich fyzikální princip - Popíší na základní úrovni řešení elektrotechnických výpočtů programováním v jazyku C - Popíší princip obvodů se zesilovači a princip operačních zesilovačů - Zapamatují si princip modulace signálu - Popíší princip radiového, televizního a telefonního sdělování - Charakterizují princip a technologii logických obvodů a tvoření logických funkcí - Vysvětlí funkci sekvenčního obvodu, čítače, registru, programovatelného obvodu, paměti a mikroprogramového automatu - Vyjmenují možnosti řešení elektronického systému pomocí mikropočítače
|
- Popíší provedení ochrany před úrazem elektrickým proudem - Řeší matematické operace derivace a integrování. Aplikuje operace s maticemi při řešení soustavy rovnic - Nakreslí fázorové diagramy pro stavy rezonance obvodu - Provedou řešení elektrického obvodu pomocí Kirchhoffových zákonů a symbolicko - komplexní metody - Zapojí elektrický obvod a výpočtem a měřením dokážou stanovit velikost jeho elektrických veličin - Použijí vhodné elektrotechnické materiály a dokážou spočítat potřebné geometrické rozměry vodičů nebo izolantů pro daný obvod - Změří voltampérovou charakteristiku polovodičových prvků - Zapojí zesilovač z diskrétních polovodičových prvků. Vytvoří schéma s operačním zesilovačem a spočítají parametry operační sítě - Použijí logické obvody pro vytvoření logické funkce a pomocí Booleovy algebry provedou její minimalizaci - Použijí obvody vyšší a vysoké integrace k vytvoření složitějších číslicových zapojení - Použijí vhodný mikropočítač pro řešení elektronického systému. Dokážou naprogramovat mikropočítač pro zadanou funkci - Vysvětlí princip přenosu radiového a televizního signálu. Dokážou nakreslit blokové schéma radiového a televizního přijímače - Nakreslí blokové části telefonního okruhu a určí vlastnosti přenosové cesty signálu - Volí vhodné vysokofrekvenční vedení a antény pro příjem a vysílání signálů
|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kvalifikační práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kvalifikační práce, |
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Kvalifikační práce, |
Číslo akreditace oboru
|
MSMT/6970/2012-M3
|
Obor je akreditován od
|
31.05.2002
|
Obor je akreditován do
|
31.12.2024
|
|
|
|