|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Informace o oboru Telekomunikační a multimediální systémy
Název oboru
|
Telekomunikační a multimediální systémy
|
Zkratka oboru
|
TM
|
Platnost
|
2003 -
|
Číslo oboru
|
2612T048
|
Číslo specializace
|
0
|
Forma studia
|
Prezenční
|
Typ studia
|
Navazující
|
Limit kreditů
|
120
|
St. délka studia
|
2
|
Max. délka studia
|
-
|
Počet etap
|
1
|
Garant oboru
|
Masopust Jiří, Doc. Ing. CSc.
|
Vzdělávací cíle
|
Absolventi prokazují znalost a porozumění v oblasti technologie a užití speciálních elektronických součástek, navrhování a řízení složitých elektronických a komunikačních systémů, programování a využití výpočetní techniky, přenos a zpracování signálů, zvláště zpracování, přenos a záznam zvuku a obrazu
Prokazují podrobné znalosti o uvedených systémech, včetně jejich návrhu, simulace, konstrukce, použití a diagnostiky.
Prokazují potřebné znalostmi z oblasti práva, managementu, ekonomie a širšího vědního základu.
Jsou schopni vytvářet vědeckou diagnózu problémů integrováním znalostí z nových nebo interdisciplinárních oborů a vytvářet si úsudek na základě neúplných nebo omezených informací.
Jsou schopni rozvíjet nové dovednosti v reakci na objevující se nové znalosti a techniky.
Jsou schopni sdělovat výsledky, metody a podpůrná zdůvodnění projektů odborníkům i laickým posluchačům s použitím vhodných technik.
Ovládají technickou angličtinu slovem i písmem, jsou schopni konverzace v tomto jazyce.
|
Profil specializace
|
Program je koncipován jako akademický, je tvořen bloky teoretických předmětů z oblasti elektroniky, energetiky, elektrotechniky, managementu a ekologie. Zároveň obsahuje bloky předmětů zaměřených na využití teoretických poznatků v praxi.
Absolvent je primárně připraven ke studiu doktorského studijního programu v příbuzném oboru. Zároveň je připravován k přímému vstupu do praxe.
|
- Vyjmenují bezpečnostní opatření proti úrazu elektrickým proudem - Popíší výpočet derivace a integrálu matematické funkce - Popíší operace s maticemi a vektory - Charakterizují rezonanci v obvodu. Vyjmenují Kirchhoffovy zákony - Vysvětlí princip řešení obvodů pomocí symbolicko - komplexní metody - Popíší přístroje pro měření stejnosměrného a střídavého napětí, proudu a výkonu - Popíší můstkové metody pro měření impedancí - Vyjmenují elektrotechnické materiály a popíší jejich vlastnosti - Charakterizují základní polovodičové prvky a jejich fyzikální princip - Popíší na základní úrovni řešení elektrotechnických výpočtů programováním v jazyku C - Popíší princip obvodů se zesilovači a princip operačních zesilovačů - Zapamatují si princip modulace signálu - Popíší princip radiového, televizního a telefonního sdělování - Charakterizují princip a technologii logických obvodů a tvoření logických funkcí - Vysvětlí funkci sekvenčního obvodu, čítače, registru, programovatelného obvodu, paměti a mikroprogramového automatu - Vyjmenují možnosti řešení elektronického systému pomocí mikropočítače |
- Popíší provedení ochrany před úrazem elektrickým proudem - Řeší matematické operace derivace a integrování. Aplikuje operace s maticemi při řešení soustavy rovnic - Nakreslí fázorové diagramy pro stavy rezonance obvodu - Provedou řešení elektrického obvodu pomocí Kirchhoffových zákonů a symbolicko - komplexní metody - Zapojí elektrický obvod a výpočtem a měřením dokážou stanovit velikost jeho elektrických veličin - Použijí vhodné elektrotechnické materiály a dokážou spočítat potřebné geometrické rozměry vodičů nebo izolantů pro daný obvod - Změří voltampérovou charakteristiku polovodičových prvků - Zapojí zesilovač z diskrétních polovodičových prvků. Vytvoří schéma s operačním zesilovačem a spočítají parametry operační sítě - Použijí logické obvody pro vytvoření logické funkce a pomocí Booleovy algebry provedou její minimalizaci - Použijí obvody vyšší a vysoké integrace k vytvoření složitějších číslicových zapojení - Použijí vhodný mikropočítač pro řešení elektronického systému. Dokážou naprogramovat mikropočítač pro zadanou funkci - Vysvětlí princip přenosu radiového a televizního signálu. Dokážou nakreslit blokové schéma radiového a televizního přijímače - Nakreslí blokové části telefonního okruhu a určí vlastnosti přenosové cesty signálu - Volí vhodné vysokofrekvenční vedení a antény pro příjem a vysílání signálů |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Absolvent umí:
- vysvětlit principy zpracování signálů v oblasti telekomunikační a multimediální techniky
- vysvětlit principy a funkce systémů telekomunikační a multimediální techniky, jejich topologii a nasazení
- zhodnotit vliv zkreslení a rušení signálů na přenos informace v telekomunikačních a multimediálních systémech
- sestavit a popsat telekomunikační, rozhlasový a televizní řetězec a jeho komponenty
- analyzovat subsystémy telekomunikační a multimediální techniky
- využívat sw a hw nástroje v oblasti návrhu obvodů a systémů, tvorby dokumentace, simulace, šumové a citlivostní analýzy, elektromagnetického pole, antén, zpracování audio a video signálů, měření a zpracování dokumentů.
|
Absolvent umí:
- navrhovat telekomunikační a multimediální systémy jak na systémové úrovni, tak na úrovni komponent, stanovit potřebné technické parametry a jejich vliv na chování systémů
- charakterizovat, analyzovat, simulovat, navrhovat a optimalizovat systémy optických a klasických komunikací, mobilních komunikací, televizní systémy, zobrazovací systémy, zvukové systémy, akustické a ozvučovací systémy, telemetrické systémy, rádiové systémy, mikrovlnné systémy, anténní systémy, broadcastingové systémy a satelitní a navigační systémy z pohledu jejich funkčnosti a chování, dosahování definovaných technických parametrů, ekonomických parametrů, realizovatelnosti, spolehlivosti a citlivosti na změnu parametrů
- navrhnout metodiku a provádět měření parametrů telekomunikačních a multimediálních systémů v souladu s platnými normami a doporučeními
- navrhnout metodiku a provádět měření signálů v oblasti telekomunikační a multimediální techniky v souladu s platnými normami a doporučeními
- pořídit a zpracovat videozáznam a audiozáznam s využitím standardních postupů zpracování a úpravy záznamu
- vést odbornou konverzaci, uvědoměle číst a psát odborný text, prezentovat odborný referát a pořizovat dokumentaci v anglickém a minimálně jednom dalším světovém jazyce. V těchto jazycích vést také běžnou konverzaci. |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Laboratorní praktika, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Praktická zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kvalifikační práce, |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kvalifikační práce, |
Výstupní projekt, |
Ústní zkouška, |
Praktická zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kvalifikační práce, |
Výstupní projekt, |
Číslo akreditace oboru
|
MSMT/6970/2012-M3
|
Obor je akreditován od
|
31.05.2002
|
Obor je akreditován do
|
31.12.2024
|
|
|
|