|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Informace o oboru Elektrotechnika a energetika
Název oboru
|
Elektrotechnika a energetika
|
Zkratka oboru
|
ELE
|
Platnost
|
2002 -
|
Číslo oboru
|
2602R007
|
Číslo specializace
|
0
|
Forma studia
|
Prezenční
|
Typ studia
|
Bakalářský
|
Limit kreditů
|
180
|
St. délka studia
|
3
|
Max. délka studia
|
-
|
Počet etap
|
1
|
Garant oboru
|
Skala Bohumil, Doc. Ing. Ph.D.
|
Vzdělávací cíle
|
Absolventi prokazují znalosti a porozumění v oblasti aplikované matematiky, fyziky, teoretické elektrotechniky, materiálů a výrobních technologií v elektrotechnice, elektrických strojů a přístrojů, výroby, rozvodu a užití elektrické energie.
Jsou schopni řešit technické úkoly praxe a vývoje zejména v oblasti elektrických strojů a přístrojů, elektrotechnických materiálů a technologií, výkonové elektroniky, elektrických pohonů a jejich regulace, výroby, rozvodu a užití elektrické energie.
Jsou schopni se orientovat v oblasti výpočetní techniky.
Jsou schopni samostatně vyhledávat důležité informace týkající se zkoumané problematiky, studovat odbornou literaturu, interpretovat ji a aplikovat na řešení zvoleného tématu, sepsat rozsáhlejší odborný text.
Jsou schopni základní konverzace v anglickém jazyce.
Jsou schopni řešení problémů v rámci oboru, jsou schopni demonstrovat inovace v používaných metodách, vymýšlet a podporovat argumenty pro řešení problémů.
Jsou schopni demonstrovat odpovědnost za administrativní plán, řídit prostředky a týmy ve studijním a pracovním kontextu, který vyžaduje řešení složitých problémů.
Mají schopnost zhodnotit své studijní výsledky a dispozice v souvislosti s volbou dalšího odborného růstu.
|
Profil specializace
|
Program je koncipován jako akademický, je tvořen bloky teoretických předmětů z oblasti elektroniky, energetiky, elektrotechniky, managementu a ekologie. Zároveň obsahuje bloky předmětů zaměřených na využití teoretických poznatků v praxi.
Absolvent je primárně připraven ke studiu navazujícího studijního programu v příbuzném oboru. Zároveň je připravován k přímému vstupu do praxe.
|
a) Vysvětlí vztahy pro popis rezistorů, kapacit a indukčností.
b) Identifikují zdroje napětí a proudů, popíší jejich vlastnosti
c) Reprodukují Ohmův zákon a vzorec pro výpočet odporu vodiče dané délky a průřezu.
d) Popíší princip transformátoru a žárovky.
e) Popíší funkci zařízení se spínači a žárovkou dle schématického obvodu.
f) Vyjmenují materiály používané pro elektrotechniku a popíší jejich vlastnosti, výhody a nevýhody.
g) Reprodukují vzorec pro matematickou trojčlenku, vzorec pro přímou úměru a vzorec pro počítání s logaritmy a goniometrickými funkcemi. Zapamatují si vzorec pro výpočet diskriminantu a řešení kvadratické rovnice.
h) Popíší geometrické obrazce, kuželosečky a prostorové útvary.
|
a) Popíší zapojení rezistorů, kapacit a indukčností rovnicemi.
b) Vytvoří soustavu rovnic pro výpočet napětí a proudů v elektrickém obvodu s více zdroji metodou smyčkových proudů, pomocí Theveninovy a Nortonovy věty
c) Aplikují fyzikální vztahy pro výpočet proudu a výkonu elektrického spotřebiče. Vypočítají úbytek napětí na vedení známé délky a průřezu.
d) Umí sestavit jednofázový transformátor a zapojit žárovku do obvodu se spínačem.
e) Umějí zapojit jednoduchý elektrický obvod s více spínači.
f) Rozpoznají vhodný a nevhodný materiál pro daný účel. Umějí nalézt náhradní ekvivalentní materiál.
g) Užívají výpočetní techniku a SW vybavení Word a Excel. Užívají mobilní telefon a mobilní aplikace. Užívají kalkulačku a vyššími matematickými funkcemi. Umějí vypočítat slovní úlohy, umějí sestavit a vyřešit soustavu více rovnic o více neznámých. Umějí řešit kvadratickou rovnici.
h) Umějí zkonstruovat a narýsovat základní geometrické obrazce, kuželosečky a prostorové útvary.
|
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
a) Vyjmenují rizika a příčiny úrazu v elektrotechnice. Vyjmenují druhy prostředí. Vyjmenují provedení ochranných vodičů a zemničů.
b) Vyjmenují operace s maticemi a vektory. Popíší funkce jedné reálné proměnné a geometrické útvary v prostoru.
c) Popíší pravidla pro kótování a toleranci hodnot, pravidla pro zobrazování na technických výkresech
d) Popíší pravidla transfigurace elektrického obvodu, zapamatují si Kirchhoffovy zákony, zapamatují si pravidla symbolicko-komplexní metody
e) popíší obvody se spínači, vyjmenují aktuátory a logické funkce
f) Popíší principy elektromechanických měřících přístrojů. Zapamatují si metody pro měření cívek a kondenzátorů. Popíší elektronické digitální multimetry a můstkové metody.
g) Popíší princip činnosti transformátoru, asynchronního stroje, synchronního stroje a stejnosměrného stroje. Identifikují typ stroje. Zapamatují si zásady měření na strojích.
|
a) Předvedou provedení první pomoci. b) řeší matematické operace s maticemi a vektory. Aplikují analytickou geometrii v prostoru. Řeší funkce jedné reálné proměnné. c) nakreslí technický výkres strojní součásti, okótují jej a zakreslí tolerance d) Vyřeší proudy a napětí v obvodu pomocí soustavy rovnic, symbolicko-komplexní metody a Kirchhoffových zákonů e) Vytvoří schéma elektrického obvodu se spínači pro požadovanou funkci, umějí vybrat vhodný aktuátor pro požadovanou činnost, aplikují logické funkce pro syntézu obvodu f) Volí vhodné digitální přístroje k měření elektrických veličin. Dokáží zapojit měřicí přístroje. Vyberou vhodnou měřicí metodu a tuto aplikují prakticky. Dokáží změřit indukčnost a kapacitu, napětí a proud v obvodu. g) Nakreslí momentovou charakteristiku asynchronního stroje, synchronního stroje a stejnosměrného stroje. Nakreslí náhradní schéma transformátoru. Provedou měření naprázdno a nakrátko na transformátoru i asynchronním motoru. Umějí připojit synchronní generátor do sítě. Umějí změřit zatěžovací charakteristiky stejnosměrného motoru.
|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kvalifikační práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kvalifikační práce, |
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Kvalifikační práce, |
Číslo akreditace oboru
|
MSMT/6970/2012-M3
|
Obor je akreditován od
|
31.05.2002
|
Obor je akreditován do
|
31.12.2024
|
|
|
|