|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Informace o oboru Diagnostika a design elektrických zařízení
Název oboru
|
Diagnostika a design elektrických zařízení
|
Zkratka oboru
|
DD
|
Platnost
|
2012 -
|
Číslo oboru
|
2642T011
|
Číslo specializace
|
0
|
Forma studia
|
Prezenční
|
Typ studia
|
Navazující
|
Limit kreditů
|
120
|
St. délka studia
|
2
|
Max. délka studia
|
-
|
Počet etap
|
1
|
Garant oboru
|
Mentlík Václav, Prof. Ing. CSc.
|
Vzdělávací cíle
|
-
|
Profil specializace
|
Program je koncipován jako akademický, je tvořen bloky teoretických předmětů z oblasti elektroniky, energetiky, elektrotechniky, managementu a ekologie. Zároveň obsahuje bloky předmětů zaměřených na využití teoretických poznatků v praxi.
Absolvent je primárně připraven ke studiu doktorského studijního programu v příbuzném oboru. Zároveň je připravován k přímému vstupu do praxe.
|
a) Vyjmenují rizika a příčiny úrazu v elektrotechnice. Vyjmenují druhy prostředí. Vyjmenují provedení ochranných vodičů a zemničů. b) Vyjmenují operace s maticemi a vektory. Popíší funkce jedné reálné proměnné a geometrické útvary v prostoru. c) Popíší pravidla pro kótování a toleranci hodnot, pravidla pro zobrazování na technických výkresech d) Popíší pravidla transfigurace elektrického obvodu, zapamatují si Kirchhoffovy zákony, zapamatují si pravidla symbolicko-komplexní metody e) popíší obvody se spínači, vyjmenují aktuátory a logické funkce f) Popíší principy elektromechanických měřících přístrojů. Zapamatují si metody pro měření cívek a kondenzátorů. Popíší elektronické digitální multimetry a můstkové metody. g) Popíší princip činnosti transformátoru, asynchronního stroje, synchronního stroje a stejnosměrného stroje. Identifikují typ stroje. Zapamatují si zásady měření na strojích. |
a) Předvedou provedení první pomoci. b) Řeší matematické operace s maticemi a vektory. Aplikují analytickou geometrii v prostoru. Řeší funkce jedné reálné proměnné. c) nakreslí technický výkres strojní součásti, okótují jej a zakreslí tolerance d) Vyřeší proudy a napětí v obvodu pomocí soustavy rovnic, symbolicko-komplexní metody a Kirchhoffových zákonů e) Vytvoří schéma elektrického obvodu se spínači pro požadovanou funkci, umějí vybrat vhodný aktuátor pro požadovanou činnost, aplikují logické funkce pro syntézu obvodu f) Volí vhodné digitální přístroje k měření elektrických veličin. Dokáží zapojit měřicí přístroje. Vyberou vhodnou měřicí metodu a tuto aplikují prakticky. Dokáží změřit indukčnost a kapacitu, napětí a proud v obvodu. g) Nakreslí momentovou charakteristiku asynchronního stroje, synchronního stroje a stejnosměrného stroje. Nakreslí náhradní schéma transformátoru. Provedou měření naprázdno a nakrátko na transformátoru i asynchronním motoru. Umějí připojit synchronní generátor do sítě. Umějí změřit zatěžovací charakteristiky stejnosměrného motoru. |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Absolventi umí: - vysvětlit principy elektrických zařízení a strojů, zhodnotit funkčnost jednotlivých zařízení, sestavit a popsat schéma výrobních postupů výroby elektrických zařízení, - charakterizovat jednotlivé prvky výroby elektrických zařízení na různých úrovních napětí z hlediska způsobu řešení jejich provedení, funkce i zapojení, - analyzovat vliv technologických i provozních činitelů na stabilitu a spolehlivost jednotlivých prvků a realizovaných zařízení a předpovídat vývoj jejich vlastností v následném období, - vysvětlit základními principy a funkci různých typů diagnostických metod, kriticky chápat jejich studované teoretické principy a využívat specializované vlastnosti těchto metod, - definovat problémy z oblasti řízení jakosti, - objasnit postupy směřující k zajištění efektivního řízení i hospodárného provozu elektrických zařízení a umožňující jejich efektivní rozvoj či rekonstrukci, - projevovat kritické povědomí o problémech znalostí v oboru diagnostiky a designu elektrických zařízení i na styčných plochách s ostatními specializovanými obory elektrotechniky a elektroniky, - vytvářet vědeckou diagnózu problémů integrováním znalostí nových nebo interdisciplinárních oborů a vytvářet si úsudek na základě neúplných nebo omezených informací, - rozvíjet nové dovednosti v reakci na objevující se nové znalosti a techniky, - iniciativně projevovat vůdčí schopnosti a inovaci v pracovním a studijním kontextu, který je složitý a zahrnuje mnoho vzájemně se ovlivňujících faktorů, - řídit a kontrolovat strategické cíle týmů. |
Absolventi umí: - navrhnout konstrukční provedení elektrických točivých i netočivých strojů s respektováním hledisek statistiky a spolehlivosti jejich funkčních podsystémů, - stanovit a zkontrolovat dimenzi jednotlivých prvků, podsystémů i systémů elektrických točivých i netočivých strojů, - provádět výpočty a simulace potřebné k dimenzi jednotlivých prvků elektrických strojů všech napěťových úrovní pro jejich navrhování či řízení, - provádět výpočty potřebné pro analýzu normálních provozních i poruchových stavů, elektrických točivých i netočivých strojů, - provést eventuálně zkontrolovat podle norem návrh základních prvků elektrických zařízení - tedy: * navrhnout elektrické schéma točivého i netočivého stroje, * dimenzovat jednotlivé prvky a podsystémy elektrických zařízení nn i vn, * navrhnout jednotlivé technologické procesy nutné pro výrobu elektrických točivých i netočivých strojů, * navrhnout základní koncepci uspořádání výrobního procesu elektrických strojů točivých i netočivých, * navrhnout a dimenzovat příslušenství a nutné náhradní díly točivých i netočivých strojů, * navrhnout systém jištění a chránění včetně dimenze těchto obvodů, - ověřit správnost návrhu pomocí výpočtového programu, - navržené projekty posoudit s ohledem na bezpečnost a spolehlivost jejich provozu, - aplikovat teoretické poznatky z oblasti ekonomiky ve výrobě a diagnostice elektrických zařízení při řešení úloh, které směřují k zajištění jejich efektivního řízení i hospodárného provozu a které umožňují jejich efektivní rozvoj či rekonstrukci, - analyticky a numericky řešit problémy z oblasti elektrických točivých i netočivých strojů, - prakticky aplikovat fenomenologické i strukturální metody diagnostiky elektrických zařízení, - vyhodnotit diagnostická šetření s respektováním aspektů matematické statistiky, - vést odbornou konverzaci, psát i sestavit a presentovat referát na odborné téma v anglickém jazyce. |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Studijní praxe, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Projektová výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Číslo akreditace oboru
|
MSMT/24537/2014
|
Obor je akreditován od
|
23.07.2010
|
Obor je akreditován do
|
31.12.2024
|
|
|
|