Ve své diplomové práci jsem se zabývala metodami prvopočátečního čtení v regionu Sedlčany.
V teoretické části jsem s použitím odborné literatury přinesla přehled vývoje metod prvopočátečního čtení a psaní a zároveň popis těchto metod.
V praktické části jsem nejprve zmapovala, které metody se využívají v mnou zvoleném regionu - tedy na Sedlčansku. Prostřednictvím dotazníku jsem oslovila učitele v daném regionu, abych zjistila, kterou z metod vyučují a v čem spatřují její případné výhody či nevýhody.
Poté jsem na 2 vybraných školách v daném regionu - na jedné jsou žáci vyučováni metodou analyticko-syntetickou a na druhé metodou genetickou - testovala žáky 2.-5.ročníků pomocí Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností a Mottierova testu.
I žáky jsem požádala o vyplnění dotazníku, který se týkal jejich čtenářských zájmů a sledovala jsem i čtenářský vývoj u těchto dětí.
Z výsledků testování je patrné, že nelze jednoznačně říci, že by některá z metod prvopočátečního čtení byla pro dítě lepší či horší.
I čtenářská výkonnost byla u obou skupin srovnatelná.
Anotace v angličtině
In my diploma work I dealt with methods of elementary reading in region of Sedlčany.
In the theoretical part with the help of specialized literature I introduced a survey of development of the methods of elementary reading and writing and also description of these methods.
In the practical part first I mapped out of methods that are used in my chosen region, Sedlčansko. By the means of guestionnaire I asked teachers in the given region to find out which of the methods they use and what are the advantages and disadvantages of each method.
Then I tested pupils from 2nd to 5th grade by Battery of diagnostic tests and literate skills and Mottier´s test in two selected schools in the given region- in one school the pupils are taught by analytical-synthetic method and in the other are taught by genetic nethod.
I asked pupils to fill up a guestionnaire concerning their readings interests and I also watched their reading development.
From the results of these tests it is obvious that it is not possible to say that one of the methods of elementary reading would be worse or better for a child. Even the reading efficiency was similar in both groups of children.
Klíčová slova
analyticko-syntetická metoda, čtenářský zájem, genetická metoda, metody výuky čtení, porozumění, postoje učitelů, provopočáteční čtení
Klíčová slova v angličtině
analytical-synthetic method, reading interest, genetic method, method of teaching reading, understanding, attitudes of teachers, elementary reading
Rozsah průvodní práce
102 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své diplomové práci jsem se zabývala metodami prvopočátečního čtení v regionu Sedlčany.
V teoretické části jsem s použitím odborné literatury přinesla přehled vývoje metod prvopočátečního čtení a psaní a zároveň popis těchto metod.
V praktické části jsem nejprve zmapovala, které metody se využívají v mnou zvoleném regionu - tedy na Sedlčansku. Prostřednictvím dotazníku jsem oslovila učitele v daném regionu, abych zjistila, kterou z metod vyučují a v čem spatřují její případné výhody či nevýhody.
Poté jsem na 2 vybraných školách v daném regionu - na jedné jsou žáci vyučováni metodou analyticko-syntetickou a na druhé metodou genetickou - testovala žáky 2.-5.ročníků pomocí Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností a Mottierova testu.
I žáky jsem požádala o vyplnění dotazníku, který se týkal jejich čtenářských zájmů a sledovala jsem i čtenářský vývoj u těchto dětí.
Z výsledků testování je patrné, že nelze jednoznačně říci, že by některá z metod prvopočátečního čtení byla pro dítě lepší či horší.
I čtenářská výkonnost byla u obou skupin srovnatelná.
Anotace v angličtině
In my diploma work I dealt with methods of elementary reading in region of Sedlčany.
In the theoretical part with the help of specialized literature I introduced a survey of development of the methods of elementary reading and writing and also description of these methods.
In the practical part first I mapped out of methods that are used in my chosen region, Sedlčansko. By the means of guestionnaire I asked teachers in the given region to find out which of the methods they use and what are the advantages and disadvantages of each method.
Then I tested pupils from 2nd to 5th grade by Battery of diagnostic tests and literate skills and Mottier´s test in two selected schools in the given region- in one school the pupils are taught by analytical-synthetic method and in the other are taught by genetic nethod.
I asked pupils to fill up a guestionnaire concerning their readings interests and I also watched their reading development.
From the results of these tests it is obvious that it is not possible to say that one of the methods of elementary reading would be worse or better for a child. Even the reading efficiency was similar in both groups of children.
Klíčová slova
analyticko-syntetická metoda, čtenářský zájem, genetická metoda, metody výuky čtení, porozumění, postoje učitelů, provopočáteční čtení
Klíčová slova v angličtině
analytical-synthetic method, reading interest, genetic method, method of teaching reading, understanding, attitudes of teachers, elementary reading
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování 5 stran tezí práce\\
6. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Zásady pro vypracování
1. Zpracování projektu práce\\
2. Sběr a analýza odborné literatury\\
3. Realizace projektu práce\\
4. Závěry a doporučení pro praxi\\
5. Zpracování 5 stran tezí práce\\
6. Zpracování a odevzdání DP, BP i v elektronické podobě\\
Seznam doporučené literatury
HOLAS, M.; LADOVÁ, A.; STAUDKOVÁ, H. Živá abeceda: Učebnice pro 1. ročník základních škol. Praha: Alter, 2002. ISBN 80-7245-061-1.\\
MUHLHAUSEROVÁ, H. Metodický průvodce k živé abecedě, slabikáři a písankám. Brno: Nová škola, s.r.o., 2009. ISBN 80-7289-025-5.\\
PROCHÁZKOVÁ, E.; DOLEŽALOVÁ, A. Slabikář pro 1. ročník základní školy. Brno: Nová škola, s.r.o., 2009. ISBN 80-7289-104-9.\\
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-252-1.\\
SANTLEROVÁ, K. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931- 05-2.\\
WAGNEROVÁ, J. Didaktika psaní. Plzeň: Fakulta pedagogická, 1994. ISBN 80-7043-134-2.\\
WAGNEROVÁ, J. Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň: Fakulta pedagogická, 1996. ISBN 80-7082-309-7.\\
WAGNEROVÁ, J. Metodická příručka k učebnici Učíme se číst pro 1. ročník základní školy. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-001-3.\\
WAGNEROVÁ, J. Učíme se číst: Učebnice čtení pro 1. ročník základní školy. Praha: SPN, 2003. ISBN 978-80-7235-308-X.\\
ŽÁČEK, J.; ZMATLÍKOVÁ, H. Slabikář. Praha: Alter, 2000. ISBN 80-901207-2-5.\\
Seznam doporučené literatury
HOLAS, M.; LADOVÁ, A.; STAUDKOVÁ, H. Živá abeceda: Učebnice pro 1. ročník základních škol. Praha: Alter, 2002. ISBN 80-7245-061-1.\\
MUHLHAUSEROVÁ, H. Metodický průvodce k živé abecedě, slabikáři a písankám. Brno: Nová škola, s.r.o., 2009. ISBN 80-7289-025-5.\\
PROCHÁZKOVÁ, E.; DOLEŽALOVÁ, A. Slabikář pro 1. ročník základní školy. Brno: Nová škola, s.r.o., 2009. ISBN 80-7289-104-9.\\
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-252-1.\\
SANTLEROVÁ, K. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931- 05-2.\\
WAGNEROVÁ, J. Didaktika psaní. Plzeň: Fakulta pedagogická, 1994. ISBN 80-7043-134-2.\\
WAGNEROVÁ, J. Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň: Fakulta pedagogická, 1996. ISBN 80-7082-309-7.\\
WAGNEROVÁ, J. Metodická příručka k učebnici Učíme se číst pro 1. ročník základní školy. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-001-3.\\
WAGNEROVÁ, J. Učíme se číst: Učebnice čtení pro 1. ročník základní školy. Praha: SPN, 2003. ISBN 978-80-7235-308-X.\\
ŽÁČEK, J.; ZMATLÍKOVÁ, H. Slabikář. Praha: Alter, 2000. ISBN 80-901207-2-5.\\